Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: https://er.nau.edu.ua/handle/NAU/44627
Назва: Формування академічної мобільності майбутніх бакалаврів з міжнародних відносин у професійній підготовці
Інші назви: Formation of academic mobility of future bachelors in international relations in professional training
Формирование академической мобильности будущих бакалавров по международным отношениям в профессиональной подготовке
Автори: Скирда, Тетяна Сергіївна
Skyrda, Tetiana
Скирда, Татьяна Сергеевна
Ключові слова: мобільність
академічна мобільність
майбутні бакалаври з міжнародних відносин
професійна підготовка
mobility
academic mobility
future bachelors in international relations
professional training
мобильность
академическая мобильность
будущие бакалавры по международным отношениям
Дата публікації: 26-жов-2020
Видавництво: Національний авіаційний університет
Бібліографічний опис: Скирда Т.С. Формування академічної мобільності майбутніх бакалаврів з міжнародних відносин у професійній підготовці. – Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата педагогічних наук зі спеціальності 13.00.04 – теорія і методика професійної освіти (01 Освіта / Педагогіка). – Національний авіаційний університет. – Київ, 2020. – 340 с.
Короткий огляд (реферат): У дисертації на основі цілісного наукового аналізу освітнього процесу в закладах вищої освіти обґрунтовано теоретичні й методичні засади формування академічної мобільності (АМ) майбутніх бакалаврів із міжнародних відносин у професійній підготовці. Обґрунтовано структурно-функціональну модель формування АМ майбутніх бакалаврів із міжнародних відносин у професійній підготовці, яка має шість компонентів (цільовий, компонент методологічного забезпечення, організаційно-правовий, змістово-педагогічний, діагностичний, результативний) і її структурно-компонентний склад, що включає мету; принципи освіти; наукові підходи; види освіти; нормативно-правовий супровід АМ; педагогічні умови; види АМ; форми АМ; критерії, показники та рівні сформованості готовності майбутніх бакалаврів із міжнародних відносин до АМ в освітньому процесі технічного ЗВО; результат. Ефективність розробленої моделі перевірено експериментально. Основні результати дослідження впроваджено в освітній процес ЗВО України.
In research work the effectiveness of the theoretical and methodological principles of forming the academic mobility of future bachelors in international relations in professional training on the basis of scientific, integrated analysis of higher educational institution have been experimentally reviewed. For the first time, the structural, functional model of formation of academic mobility of future bachelors in international relations in professional training is substantiated, (model) consists of six components (targeting, component of methodological support, organizational-legal, semantic-pedagogical, diagnostic, effective) and its structural component composition, which includes the purpose (formation of academic mobility of future bachelors in international relations in the process of professional training in technical higher educational institution); principles of education (availability of all types and forms of educational services; equal conditions for the realization of potentials and educational needs; humanism, democracy, priority of human values; integration with science and industry; relationship with education and science of other countries; continuity and diversity of education); scientific approaches (systematic, competent, personal, active, resourceful); types of education (formal, non-formal, informal); regulatory and legal support; pedagogical conditions (internationalization of the educational environment of technical higher educational institution; formation of readiness of future bachelors in international relations for academic mobility in the educational process of technical higher educational institution; selection and structuring of educational content, increase of communicative orientation of educational process for effective foreign language communication; optimal integration of academic mobility forms and types in process of technical higher educational institution); types (degree, credit mobility); forms (learning based of academic mobility programs); criteria (motivational-value; knowledgeable; communicative, professionally active; socio-psychological), indicators and levels (initial; average; sufficient; high) of formation of readiness of future bachelors in international relations for academic mobility in the educational process of technical higher educational institution; result (achieved the effectiveness of the formation of academic mobility of future bachelors in international relations in professional training in technical higher educational institution). The research defines the structure of readiness of future bachelors in international relations for academic mobility in the educational process of technical higher educational institution (motivational; cognitive; communicative, professional-operational; social-psychological components); the content of the concepts «readiness of future bachelors in international relations for academic mobility», «formation of academic mobility of future bachelors in international relations» has been specified. Theoretical and methodological principles of professional training of students of the first (bachelor's) level of higher education in technical higher educational institution in terms of formation of academic mobility of future bachelors in international relations were further developed.
В диссертации на основе целостного научного анализа образовательного процесса в высших учебных заведениях дано обоснование теоретических и методических основ формирования академической мобильности (АМ) будущих бакалавров по международным отношениям в профессиональной подготовке. Разработана структурно-функциональная модель формирования АМ будущих бакалавров по международным отношениям в профессиональной подготовке в единстве шести компонентов (целевой, компонент методологического обеспечения, организационно-правовой, содержательно-педагогический, диагностический, результативный). Обоснован её структурно-компонентный состав: цель; принципы образования; научные подходы; виды образования; нормативно-правовое сопровождение АМ; педагогические условия; виды АМ; формы АМ; критерии, показатели и уровни сформированности исследуемого феномена; результат. Эффективность разработанной модели проверена экспериментально. Основные результаты исследования внедрены в образовательный процесс ВУЗ Украины.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): https://er.nau.edu.ua/handle/NAU/44627
Розташовується у зібраннях:Дисертації та автореферати спеціалізованої вченої ради К 26.062.15

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Skyrda_dis.pdfДисертація10.21 MBAdobe PDFПереглянути/Відкрити
Skyrda_aref.pdfАвтореферат9.46 MBAdobe PDFПереглянути/Відкрити
Відгук_Абсалямова.pdfВідгук5.36 MBAdobe PDFПереглянути/Відкрити
Відгук_Бобрицька.pdfВідгук5.54 MBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.