Please use this identifier to cite or link to this item: https://er.nau.edu.ua/handle/NAU/44596
Title: Формування професійно важливих якостей майбутніх фахівців з інформаційних технологій в освітньому середовищі технічного університету
Other Titles: Forming professionally important qualities of future IT-specialists in a technical university educational environment
Формирование профессионально важных качеств будущих специалистов по информационным технологиям в образовательной среде технического университета
Authors: Гурська, Олена Олександрівна
Hurska, Оlena
Гурская, Елена Александровна
Keywords: професійно важливі якості
майбутній фахівець з інформаційних технологій
освітнє середовище технічного університету
організаційно-педагогічні умови
структурно-функціональна модель формування професійно важливих якостей
professionally important qualities
professionally important qualities
technical university educational environment
organizational and pedagogical conditions
structural and functional model of forming professionally important qualities of future IT specialists
профессионально важные качества
будущий ИТ-специалист
образовательная среда технического университета
организационно-педагогические условия
структурно-функциональная модель формирования профессионально важных качеств
Issue Date: 25-Oct-2020
Publisher: Національний авіаційний університет
Citation: Гурська О.О. Формування професійно важливих якостей майбутніх фахівців з інформаційних технологій в освітньому середовищі технічного університету. – Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата педагогічних наук зі спеціальності 13.00.04 – теорія і методика професійної освіти (01 Освіта / Педагогіка). – Національний авіаційний університет. – Київ, 2020. – 320 с.
Abstract: Дисертацію присвячено теоретичним і методичним засадам формування ПВЯ майбутніх ІТ-фахівців в освітньому середовищі технічного університету. Уточнено сутність понять «професійно важливі якості майбутніх фахівців з інформаційних технологій» та «освітнє середовище технічного університету». Розроблено та експериментально перевірено ефективність структурно-функціональної моделі формування ПВЯ майбутніх ІТ-фахівців, системоутворювальним ядром якої є сукупність науково обґрунтованих організаційно-педагогічних умов: розвиток позитивної внутрішньої мотивації студентів до навчальної і майбутньої професійної діяльності; інтеграція змісту загальнопрофесійної та іншомовної підготовки на основі вивчення іноземної мови професійно-комунікативної спрямованості; формування інтегрованого особистісно-розвивального освітнього середовища із застосуванням інформаційно-комунікаційних технологій, інтерактивних методів навчання та врахуванням оновлених функцій викладача ЗВТО (тьютор, фасилітатор, проєктувальник, консультант, комунікатор та ін.); адаптація і використання дидактично-методичного інструментарію для формування складових ПВЯ за рахунок запровадження мобільних технологій. Виокремлено критерії,показники та рівні сформованості ПВЯ майбутніх ІТ-фахівців.
The thesis is devoted to theoretical and methodological principles of forming professionally important qualities of future IT professionals in a technical university educational environment. The need to solve the scientific problem of forming professionally important qualities of future IT specialists and eliminate a number of identified contradictions of professional training in the system of higher technical education proves the theoretical and practical significance of the dissertation. The main features of a technical university educational environment (integration of educational, scientific and innovative vocational activities; harmonic interaction with the high-tech labour market; communication which leads to the participation of all actors in modeling the educational process) have been determined. The author’s concepts of «technical university educational environment» and «professionally important qualities of future IT specialists» (a set of integrated characteristics, abilities and properties that should be formed in a person for the successful and effective performance of professional functions in dynamic and innovative activities, achieving a high level of competences in the process of personal development and professional growth in a new social and intercultural environment) have been specified. The importance of foreign language training in the professional growth of specialists and the significance of choosing the disciplines «Foreign language» and «Foreign language (for Specific Purposes)» as a means of forming professionally important qualities of future IT specialists in a technical university educational environment in the process of integration with professional disciplines has been proved. The organizational and pedagogical conditions of forming professionally important qualities of future IT specialists in a technical university educational environment have been identified and experimentally proved, namely: development of students’ positive internal motivation for educational and future professional activities; integration of the content of vocational training and foreign language teaching on the basis of studying a foreign language of professional and communicative purposes; formation of an integrated personal and developmental educational environment with the use of information and communication technologies, interactive teaching methods including the updated functions of a teacher of higher technical institution (tutor, facilitator, designer, consultant, communicator, etc.); adaptation and use of didactic and methodological tools for forming components of professionally important qualities through the introduction of mobile technologies. The structural and functional model (methodology-and-aim-oriented, procedure-and-content-oriented, resulting and evaluative constituent components) of forming professionally important qualities of future IT specialists in a technical university educational environment has been substantiated and implemented. The structure, components, criteria and indicators for measuring the levels (reproductive, productive, creative) of forming professionally important qualities of future IT specialists in a technical university educational environment have been defined. The educational potential of a professional foreign language for experimental forming professionally important qualities of future IT specialists has been substantiated. The following manuals «Professional English. Fundamentals of Software Engineering», «Professional English for IT Students », a guide to laboratory practical work «Basics of Programming», business role-playing, project-based, problem and case-study tasks and adaptation of the mobile application «Appinall» implemented into the process of professional training of future IT specialists have been created. The effectiveness of the process of forming professionally important qualities of future IT specialists in the technical university educational environment has been tested experimentally.
Диссертация посвящена теоретическим и методическим основам формирования профессионально важных качеств будущих ИТ-специалистов в образовательной среде технического университета. Уточнена сущность понятий «профессионально важные качества будущих специалистов по информационным технологиям» и «образовательная среда технического университета». Разработана и экспериментально проверена эффективность структурно-функциональной модели формирования ПВК будущих ИТ-специалистов, системообразующим ядром которой является совокупность научно обоснованных организационно-педагогических условий: развитие позитивной внутренней мотивации студентов к учебной и будущей профессиональной деятельности; интеграция содержания общепрофессиональной и иноязычной подготовки на основе изучения иностранного языка профессионально-коммуникативной направленности; формирование интегрированной личностно-развивающей образовательной среды с применением информационно-коммуникационных технологий, интерактивных методов обучения и учетом обновленных функций преподавателя технического высшего учебного заведения (тьютор, фасилитатор, проектировщик, консультант, коммуникатор и др.); адаптация и использование дидактически-методического инструментария для формирования составляющих ПВК за счет введения мобильных технологий. Выделены критерии, показатели и уровни сформированности ПВК будущих ИТ-специалистов.
URI: https://er.nau.edu.ua/handle/NAU/44596
Appears in Collections:Дисертації та автореферати спеціалізованої вченої ради К 26.062.15

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
dis_Hurska.pdfДисертація3.19 MBAdobe PDFView/Open
aref_Hurska.pdfАвтореферат858.23 kBAdobe PDFView/Open
Відгук_Кирда-Омелян.PDFВідгук3.66 MBAdobe PDFView/Open
Відгук_Рідей.PDFВідгук9.7 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.