Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: https://er.nau.edu.ua/handle/NAU/43973
Назва: Мотивація у навчанні англійської мови студентів немовних університетів як педагогічна проблема
Інші назви: Мотивация в обучении английскому языку студентов неязыковых университетов как педагогическая проблема
Motivation of students’ of non linguistic universities in learning English as a pedagogical problem
Автори: Першукова, Оксана олексіївна
Першукова, Оксана Алексеевна
Pershukova, Oksana
Ключові слова: навчальна мотивація
вивчення англійської мови для спеціальних цілей
навчальний процес у немовному університеті
підвищення ефективності навчання
іншомовна професійна комунікативна компетенція
учебная мотивация
изучение английского языка для специальных целей
учебный процесс в неязыковом университете
повышение эффективности обучения
иноязычная профессиональная коммуникативная компетенция
learning motivation
learning English for specific purposes
educational process at a non linguistic university
increasing the effectiveness of training
foreign language professional communication competence
Дата публікації: лис-2019
Бібліографічний опис: Першукова О. Мотивація у навчанні англійської мови студентів немовних університетів як педагогічна проблема // Science and Education a New Dimension. Pedagogy and Psychology, VIІ (85), Issue: 208, 2019, November (p.36-41)
Короткий огляд (реферат): Стаття присвячена аналізу матеріалів наукових досліджень з проблеми навчальної мотивації та пошуку шляхів підвищення рівня вмотивованості студентів немовних університетів до опанування англійської мови. Розглянуто погляди науковців, що пояснюють природу та сутність феномену. Проаналізовано різновиди мотивації та педагогічні чинники впливу на її формування: змістовий компонент і способи організації навчальної діяльності, колективні форми й активні методи роботи. Розглянуто роль оцінювання навчальної діяльності. Окреслено особистісні та професійні якості викладача, що сприяють формуванню вмотивованості студентів.
Статья посвящена анализу материалов научных исследований по проблеме учебной мотивации и поиска путей повышения уровня мотивированности студентов неязыковых университетов к овладению английского языка. Рассмотрены взгляды ученых, объясняющих природу и сущность феномена. Проанализированы разновидности мотивации и педагогические факторы влияния на ее формирование: содержательный компонент и способы организации учебной деятельности, коллективные формы и активные методы работы. Рассмотрены роль оценки учебной деятельности. Определены личностные и профессиональные качества преподавателя, те что способствуют формированию мотивированности студентов.
In the age of globalization, the ability to use a foreign language is one of the essential conditions for competitiveness of higher education institutions graduates' in Ukraine. On the background of reducing the number of classroom hours and increasing the amount of independent work, one of the conditions for successful learning is the students’ interest in the process of language learning, their desire to make efforts and devote time to this activity. Motivation (according to I.Zimnaya) is considered as a set of various psychological factors that determine human behavior and activity. Therefore, the formation of educational motivation is a complex pedagogical process in which both its components and all participants are important. The essence of motivation for teaching English to students in non-linguistic universities lies in the students' interest in the subject of study raising, their willingness and desire to master English as a global language of science and technology, a mean of international and intercultural communication. Such interest promotes concentration, stimulates and encourages students’ attention. Motives based on students’ interest are the source of their activity. An important factor to form a stable positive motivation of students’ activity to study is the correspondence of the content of the study and the ways of its transfer to students’ interests and cognitive needs. The content component of learning and the ways how activities are organized are of great importance.Therefore, the selection of appropriate educational materials, their creative nature, and connection with the future profession are influential. Collective forms that require the creation of a problem situation should be used; it will be the impetus for communication within the group. To enhance the students' thinking and practical activity, to improve their personal and professional development, active teaching methods should be applied using modern teaching aids. The task of the teacher is to create the optimal learning environment, to help the student to understand the purpose of learning, to increase his self-esteem and belief in his strength. It is important to control the learning, the student should be informed about the results of the work to feel his/her growth. Quality assessment and error correction should be carried out as tactful as possible. To maximize students success, it is necessary to convey to them that learning English is now personally meaningful for them, that is why the ability to learn independently is of great importance. The teacher can significantly contribute to the development of student motivation by teaching them to use reference materials, various sources of information to form the ability to obtain information and use it.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://er.nau.edu.ua/handle/NAU/43973
Розташовується у зібраннях:Наукові статті кафедри авіаційної англійскої мови

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Pershukova article (остаточний).doc108.5 kBMicrosoft WordПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.