Please use this identifier to cite or link to this item: http://er.nau.edu.ua/handle/NAU/40580
Title: Problem-based ESP methods for teaching future air traffic controllers to conduct radio exchange in non-routine situations
Other Titles: Проблемно-орієнтовані методи навчання англійській мові для спеціальних цілей під час ведення радіообміну майбутніми авіадиспетчерами у нестандартних ситуаціях
Проблемно-ориентированные методы обучения английскому языку для специальных целей для проведения радиообмена будущих авиадиспетчеров в нестандартных ситуациях
Authors: Bystrova, Bogdana
Nemlii, Liudmyla
Pazyura, Nataliya
Vasiukovych, Oksana
Бистрова, Богдана Василівна
Немлій, Людмила Сергіівна
Пазюра, Наталія Валентинівна
Васюкович, Оксана Миколаївна
Быстрова, Богдана Васильевна
Немлий, Людмила Сергеевна
Пазюра, Наталья Валентиновна
Васюкович, Оксана Николаевна
Keywords: problem-based ESP methods
air traffic controllers
Aviation English
plain English
standard phraseology
radio exchange
non-routine situations
professional readiness
комунікативні методи викладання англійської мови для спеціальних цілей
авіадиспетчери
авіаційна англійська мова
загальна англійська мова
стандартна фразеологія
радіообмін
нестандартні ситуації
професійна готовність
коммуникативные методы преподавания английского языка для специальных целей
авиадиспетчеры
авиационный английский язык
общий английский язык
стандартная фразеология
радиообмен
нестандартные ситуации
профессиональная готовность
Issue Date: Jul-2019
Publisher: Видавництво "Політехніка" КПІ ім. Ігоря Сікорського
Citation: Bystrova B., Nemlii L., Pazyura N., & Vasiukovych O. Problem-based ESP methods for teaching future air traffic controllers to conduct radio exchange in non-routine situations. Advanced Education. – 2019. – 12. – Р. 74-79. DOI: 10.20535/2410-8286.155041
Abstract: The research aimed to study and experimentally verify the efficiency of the use of problem-based methods in teaching future air traffic controllers to conduct radio exchange in non-routine situations. The professional readiness to conduct radio exchange is viewed as a complex of professional skills and knowledge (communicative, cognitive and functional) enhanced by motivation. The study involved 67 university students of a bachelor’s degree programme majoring in “Aviation transport”. Tests, observations and specially designed questionnaires were used to evaluate the use of problem-based methods (role-playing, simulation of specific situations, problem-solving, case studies) in ESP study. The conclusion was made about the effectiveness of problem-based ESP methods since they simulate possible professional situations and promote communication between future air traffic controllers and pilots, thus contributing to the acquisition of professional knowledge and activation of use of standard phraseology of radio exchange and plain English in non-routine situations. As shown by the results of our study, problem-based ESP methods are effective in raising future air traffic controllers’ motivation to acquire Aviation English as they bring the learning closer to professional life
Розглянуто комунікативний метод викладання англійської мови для спеціальних цілей. Проаналізовано використання рольових ігор, моделювання професійних ситуацій, вирішення проблем, вивчення конкретних прикладів для формування професійної готовності майбутніх авіадиспетчерів до ведення радіообміну у нестандартних ситуаціях. У дослідженні взяли участь 67 здобувачів вищої освіти освітнього ступеня «Бакалавр» за спеціальністю 272 «Авіаційний транспорт». Показано як у процесі навчання студенти мали можливість не лише опосередковано, підсвідомо розвивати професійні навички спілкування англійською мовою, а й набувати професійних знань і навичок у процесі такого спілкування, необхідного для ведення радіообміну
Рассмотрено коммуникативный метод преподавания английского языка для специальных целей. Проанализировано использование ролевых игр, моделирования профессиональных ситуаций, решение проблем, изучение конкретных примеров для формирования профессиональной готовности будущих авиадиспетчеров к ведению радиообмена в нестандартных ситуациях. В исследовании приняли участие 67 соискателей высшего образования степени «Бакалавр» по специальности 272 «Авиационный транспорт». Показано как в процессе обучения студенты имели возможность не только опосредованно, подсознательно развивать профессиональные навыки общения на английском языке, но и приобретать профессиональные знания и навыки в процессе такого общения, необходимого для ведения радиообмена
URI: http://er.nau.edu.ua/handle/NAU/40580
ISSN: 2409-3351(Print)
2410-8286(Online)
Appears in Collections:Наукові роботи кафедри авіаційної англійскої мови

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
155041-381301-1-PB.pdfстаття470.76 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.