Please use this identifier to cite or link to this item: https://er.nau.edu.ua/handle/NAU/39653
Title: Психоаналітична й герменевтична інтерпретація травми як чинника художнього світу (на матеріалі української та польської малої прози другої половини ХІХ – початку ХХ ст.)
Other Titles: Психоаналитическая и герменевтическая интерпретация травмы как чинника художественного мира (на материале украинской и польской малой прозы второй половины ХІХ – начала ХХ века)
Psychoanalytic and hermeneutic interpretation of trauma as a factor of literary world (in Ukrainian and Polish short stories of the second half of the XIXth – the beginning of the XXth centuries)
Authors: Приходько, Оксана Юріївна
Приходько, Оксана Юрьевна
Prykhodko, Oksana
Keywords: Школа як психічна травма
школа як фізична травма
психоаналіз
оніричний дискурс
Школа как психическая травма
школа как физическая травма
психоанализ
онирический дискурс
school as psychological trauma
school as physical trauma
psychoanalysis
onyric discourse
Issue Date: Jan-2019
Publisher: Державний вищий навчальний заклад «Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника», м. Івано-Франківськ, Україна
Citation: Приходько О. Ю. Психоаналітична й герменевтична інтерпретація травми як чинника художнього світу (на матеріалі української та польської малої прози другої половини ХІХ – початку ХХ ст.) / О. Ю. Приходько // Султанівські читання : зб. наук. праць. – Івано-Франківськ : Державний вищий навчальний заклад «Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника», 2019. – Вип. VIIІ. – С. 25–34.
Abstract: У статті на матеріалі оповідань і новел українських – Івана Франка «Грицева шкільна наука», «Олівець», «Schönschreiben», Бориса Грінченка «Дзвоник», «Екзамен» і польських – Болеслава Пруса «Антек», Генрика Сенкевича «Зі спогадів познанського вчителя» – письменників другої половини ХІХ – початку ХХ ст. аналізується система навчання у школі як психічна і фізична травма для дитини. Дослідницька методика. Послуговуючись літературознавчими практиками психоаналізу З. Фройда, зокрема теорією сновидінь, що витворює оніричний дискурс, досліджуються психологічні поведінкові характеристики дітей, які перебувають у критичному, межовому, психічному і фізичному стані унаслідок травми, спричиненої школою. Результати. Постійне залякування, тяжкі тілесні покарання, приниження власної та національної гідності дитини з боку вчителя, поверхова, схоластична, неприйнятна для засвоєння система навчання – причини, що зумовлюють важкі психічні і фізичні травми школярів, репрезентованих у художніх творах. Наукова новизна. У роботі вперше через призму психоаналітичного методу проаналізовано класичні тексти української та польської літератур, окреслено дискурс травми як важливий чинник сюжетотворення та елемент художнього світу персонажів. Практичне значення. Матеріал статті може бути використаний під час подальшого вивчення текстів у компаративістичному аспекті й за допомогою психоаналітичного прочитання.
В статье на материале рассказов и новел украинских – Ивана Франко «Грицева школьная наука», «Карандаш», «Schönschreiben», Бориса Гринченко «Дзвонык», «Екзамен» и польских – Болеслава Пруса «Антэк», Генрика Сенкевича «Из воспоминаний познанского учителя» – писателей второй половины ХІХ – начала ХХ века анализируется система обучения в школе как психическая и физическая травма для ребенка. Материал статьи может быть использован во время последующего изучения текстов в компаративистическом аспекте и с помощью психоаналитического прочтения.
In the paper, Ukrainian and Polish short stories and novellas of the second half of the nineteenth and early twentieth centuries (Ivan Franko’s «Grits’s School», «Pencil», «Schönschreiben», Borys Hrinchenko’s «Bell», «Exam», Boleslaw Prus’s «Antek», Henrik Sienkiewicz's «From the Teacher’s Memories») have been discussed. School system is analyzed in these texts as mental and physical trauma for a child. Methods. Based on S. Freud's psychoanalysis, in particular the theory of dreams, the psychological behavioral characteristics of children who are in the crucial mental and physical conditions in the result of the traumas caused by school have been studied. Results. Constant intimidation, severe physical punishment, humiliation of children and their national dignity by teachers and scholastic unacceptable teaching system have been spotlighted. Scientific novelty. In the work for the first time, through the prism of the psychoanalytic method, the classical texts of Ukrainian and Polish literatures have been analyzed, the discourse of trauma has been outlined as an important factor in plot creation and an element of the literary world of characters. Practical meaning. The material of the article can be used for further study of texts in a comparative perspective and through psychoanalytic approach.
URI: http://er.nau.edu.ua/handle/NAU/39653
ISSN: 2415-3885 (online)
2313-5921 (print)
Appears in Collections:Статті в наукових журналах та публікації в інших виданнях кафедри базових і спеціальних дисциплін



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.