Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал:
https://er.nau.edu.ua/handle/NAU/38241
Назва: | Формування індивідуальних стратегій навчання студентів філологічних спеціальностей на засадах компетентнісного підходу. |
Інші назви: | Formation of the individual learning strategies of the students of philological department on the basis of competence approach. |
Автори: | Гавриленко, Анастасія Олегівна Havrylenko, A. O. |
Ключові слова: | стратегія навчання індивідуальна стратегія компетентність компетентнісний підхід педагогічні умови освітньо-професійна діяльність learning strategy individual strategy competence competence-based approach pedagogical conditions educational and professional activity |
Дата публікації: | бер-2019 |
Видавництво: | Національний авіаційний університет |
Бібліографічний опис: | Гавриленко А. О. Формування індивідуальних стратегій навчаннястудентів філологічних спеціальностей на засадах компетентнісного підходу. - Дисертація на здобуття ступеня кандидата педагогічних наук за спеціальністю 13.00.04 «Теорія і методика професійної освіти» (01 «Освіта / Педагогіка»). – Національний авіаційний університет. – Київ, 2019. - 266 с. |
Короткий огляд (реферат): | Дисертацію присвячено проблемі формування індивідуальних стратегій навчання студентів філологічних спеціальностей на засадах компетентнісногопідходу. На основі аналізу психолого-педагогічної літератури
Розглянуто понятійний апарат дослідження: «стратегія», «стратегія навчання», «індивідуальна стратегія», «формування індивідуальних стратегій навчання», «компетентність» та «компетентнісний підхід». Розроблено функціонально-структурну модель формування індивідуальних стратегій навчання студентів філологічних спеціальностей, як єдність пʼяти взаємоповʼязаних функційних блокових конструктів. Визначено кoмпoненти, критерії, пoказники фoрмування професійної компетентності студентів філологічних спеціальностей у кореляційній залежності від індивідуальних стратегій навчання та метoдики діагнoстування рівня вияву пoказників сформаності професійної компетентності. Виявлено й описано сукупність ієрархізованих педагогічних умов формування індивідуальних стратегій навчання
студентів філологічних спеціальностей на засадах компетентнісного підходу.
Результати покритеріального аналізу рівнів сформованості професійної компетентності студентів філологічних спеціальностей свідчать про наявність загальної позитивної динаміки за всіма її компонентами. The dissertation is devoted to the problem of the formation of individual learning strategies of students of the philological department on the basis of competence-based approach. On the basis of psychological and pedagogical literature, the notions of “strategyˮ, “learning strategyˮ, “individual strategyˮ, “individual styleˮ, “competenceˮ and “competence-based approachˮ are considered. Every student builds the individual learning strategy of perceiving material that let to create optimal conditions for realization of his/her potential possibilities and skills. Facilities of individualization of studies are modern technologies, especially interactive, individual tasks, innovative forms of studies, techniques are determined as the basis facilities of individual learning. The formation of individual learning strategy is based on the rational planning of the learning process, taking into account the individual characteristics of students. In the study the term of «formation of the individual learning strategy of the students of philological department on the basis of competence approach» is defined as the ability of students of philological department to manage the learning process independently, to set specific goals at each educational stage, to identify positive results and disadvantages, to establish and eradicate their causes and to work on the improvement of the educational and professional activities.The process of formation individual learning strategy involves the independent long-term planning of the educational and professional activities of students of philological department, which includes the consistent application of the most effective means of learning process in a professional direction and aims to overcome the obstacles in mastering foreign language material. It is characterized by dynamism and conditioned by modern trends in society, goals and purposes of education, the specifics of the professional method for students and is related to the development of students` of philological department individuality. The set of methodological approaches are used in the process of professional training: competence-based, person-centered, active, differentiated and individual. The structural and functional model of forming individual learning strategy developed by the author consists of five functional block constructs: propaedeutic, individual-diagnostic, planning, realizable and estimated. The criteria and levels of the formation individual learning strategies of students of philological department are determined. The following hierarchical complex of pedagogical conditions of forming individual learning strategies of philology studentson the grounds of competence-based approach is identified: implementation of principles of the competence-based approachin the process of creating individual professional and subject area of philology students; provision of agentʼs sustainable motivation to achieve the high-individual level of forming professional competence as a result of philological training at university; development and implementation of individual trajectories of future philologistsʼ training, taking into account potentially possible individual and personal styles of studentsʼ educational and cognitive activity; activation of the pedagogical potential of using information technologies as a means of organizing, implementing and controlling individual learning. The positive dynamics of forming philology studentsʼ professional competence in the correlation with individual learning strategies enables to implement the functional and structural model in the philology studentsʼ training at higher educational institutions. |
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): | http://er.nau.edu.ua/handle/NAU/38241 |
Розташовується у зібраннях: | Дисертації та автореферати спеціалізованої вченої ради К 26.062.15 |
Файли цього матеріалу:
Файл | Опис | Розмір | Формат | |
---|---|---|---|---|
Гавриленко_дисертація.pdf | стаття, подана у видавництво | 5.17 MB | Adobe PDF | Переглянути/Відкрити |
190208_Автореферат Гавриленко А.О..pdf | стаття, подана у видавництво | 1.45 MB | Adobe PDF | Переглянути/Відкрити |
відгук опонента Ковальчук В.І..pdf | 2.73 MB | Adobe PDF | Переглянути/Відкрити | |
відгук опонента Сіняговська І.Ю..pdf | 1.86 MB | Adobe PDF | Переглянути/Відкрити |
Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.