Наукові роботи НПП кафедри авіаційної психології

Permanent URI for this collectionhttp://er.nau.edu.ua/handle/NAU/10353

Browse

Recent Submissions

Now showing 1 - 20 of 290
  • Item
    Емпатія як показник кібербулінгу серед здобувачів вищої освіти
    (International Science Group, 2021-10-08) Гордієнко, Катерина Олександрівна
    Віртуальна реальність, ефект присутності, опосередкована активність через гаджет та постійна залученість у процес спілкування дають необмежені можливості створювати й приміряти на себе, власне реальне «Я» різноманітні соціальні ролі для отримання нових відчуттів, емоцій і програвання конструктивних та деструктивних моделей поведінки. Кібербулінг ми розглядаємо як таку деструктивну модель поведінки, що систематично використовується агресором для цькування жертви через соціальні мережі. Для ґрунтовного дослідження явища, необхідно визначити його особливості активного прояву серед студентів та показники діагностики феномену.
  • Item
    Інтернет-консультування як психологічна допомога при кібербулінгу серед здобувачів вищої освіти
    (Рівненський державний гуманітарний університет, 2021-11-01) Гордієнко, Катерина Олександрівна; Hordiienko, Kateryna
    У роботі розглянуто Інтернет-консультування як форму психологічної допомоги при проявах кібербулінгу серед студентської молоді. Уточнено етапи роботи та перспективи дослідження.
  • Item
    Причини виникнення кібербулінгу у студентському середовищі
    (Інститут соціальної та політичної психології НАПН України, 2021-06-25) Гордієнко, Катерина Олександрівна; Hordiienko, Kateryna
    У роботі висвітлені основні причини виникнення кібербулінгу серед студентської молоді, які зумовлені психофізіологічними, соціально-психологічними, індивідуально-психологічними та чинниками негативного впливу інформаційно-комунікаційних технологій на процес становлення особистості їх у цифровому просторі.
  • Item
    Аналіз проблеми розвитку соціально-психологічних адаптаційних можливостей через самоактуалізацію юнаків в умовах ЗВО
    (Academic Society of Michal Baludansky, UK TU Košice, Slovakia, 2020) Гордієнко, Катерина Олександрівна; Hordiienko Kateryna
    У статті розглядається проблема аналізу розвитку соціально-психологічних адаптаційних можливостей через самоактуалізацію юнаків в умовах навчання у закладах вищої освіти. Динамічні зміни, що відбуваються в сучасному суспільстві, сприяють виникненню підвищених вимог до адаптаційних можливостей людини: як до організму, як до носія психічного, як до носія соціального. Юнацький вік виступає як особливо актуальний період для прийняття відповідальних рішень, становлення творчої особистості, оволодіння комплексом професійних ролей та формування спеціальних здібностей, характеру та інтелекту майбутнього фахівця. У зазначений віковий етап особистість набуває професійної ідентичності, саморозвитку та професійної самоактуалізації в умовах навчально-професійної діяльності, а конкретніше, в умовах закладу вищої освіти. У психолого-педагогічній літературі представлено досить суттєві результати теоретичних та емпіричних досліджень із питань проблеми адаптації особистості до колективу, вищого навчального закладу та/або професійної діяльності. Аналіз матеріалів відображає теоретичне обґрунтування літературних джерел, що вивчають різні аспекти вивчення адаптації, соціально-психологічної адаптації, самоактуалізації та їх взаємозв’язку, з точки зору особливостей самоактуалізації особистості в контексті її професійної самореалізації; вікових та гендерних особливостей самоактуалізації в період становлення особистості; розуміння суті самоактуалізації, її видів, компонентів, критеріїв; виявлення і аналізу взаємозв'язків самоактуалізації із соціально- психологічною адаптацією; дослідження само актуалізації впродовж професійної підготовки у закладах вищої освіти. Однак питання підвищення соціально-психологічних адаптаційних можливостей студентської молоді на основі сприяння їхній самоактуалізації з урахуванням основоположних компонентів і динаміки показників у різних сферах життєдіяльності, залишаються недостатньо дослідженими, що сприяє пошуку засобів та умов удосконалення взаємодії учасників навчально-виховного процесу в контексті вищої освіти з точки зору соціально-психологічної адаптації. Актуальність і недостатня вивченість проблеми обумовили вибір теми теоретичного узагальнення та аналітичного огляду досліджень, що стане поштовхом для здійснення емпіричного дослідження.
  • Item
    Моніторинг психофізіології професійної придатності льотного складу цивільної авіації
    (Національний університет оборони України ім. Івана Черняховського, 2019-10-31) Гордієнко, Катерина Олександрівна
    Сучасні професійні умови праці ставлять все вищі вимоги щодо здоров`я льотного складу цивільної авіації, адже екстремальні чинники впливають на психофізіологію професійної придатності.
  • Item
    Врахування психофізіологічних властивостей у підготовці компетентного фахівця
    (Національний авіаційний університет, 2018) Помиткіна, Любов Віталіївна
    Основною ідеєю компетентнісного підходу вчені та практики (Р.С.Гуревич, 2014, А.В.Хуторський, 2013, В.Д.Шадриков, 2006) вважають реалізацію діяльнісного характеру змісту освіти, у результаті якої той, хто навчається, перетворюється із об’єкта на суб’єкт навчання, розвиває себе як особистість. У процесі фахової підготовки за компетентнісного підходу увага акцентується на практичну складову освіти, що передбачає необхідність використання знань під час вирішення нестандартних ситуацій у професійній діяльності. З позицій компетентнісного підходу рівень освіти дорослої людини має визначатися її здатністю розв’язувати проблеми різної складності на основі наявних знань та досвіду. У процесі реалізації компетентнісного підходу в навчанні у людини повинні бути сформовані професійні компетентності, які забезпечать їй можливість зайняти належне місце на сучасному ринку праці
  • Item
    Психологічні особливості реалізації компетентнісного підходу в освіті
    (Київський університет імені Б. Грінченка, 2015) Помиткіна, Любов Віталіївна
    У статті поданий теоретичний аналіз проблеми компетентнісного підходу в освіті, розглянуті погляди провідних педагогів і психологів на формування ключових компетенцій майбутнього фахівця. Оскільки, кількість якісно засвоєних знань та вмінь ще не дає гарантії їх адекватного використання й оперування в складних ситуаціях, компетентнісний підхід має включати психологічну складову розвитку необхідних компетенцій учня.
  • Item
    Виявлення соціальних факторів впливу на формування уявлень про духовний ідеал в учнів молодших класів у межах школи
    (Класичний приватний університет, 2019) Подкопаєва, Юлія Валеріївна; Гірчук, Олеся Василівна
    У статті проаналізовано проблему різнобічного впливу чинників на формування уявлень про духовний ідеал у дітей молодшого шкільного віку. Розглянуто сучасні теоретичні положення із проблеми формування духовних цінностей та ідеалів особистості. Подано гістограму кількісних показників впливу чинників на формування уявлень про духовний ідеал в учнів молодших класів у межах школи. Здійснено кількісно-якісний аналіз отриманих результатів дослідження.
  • Item
    Умови формування та трансформації самоставлення у дітей і підлітків
    (Рівненський державний гуманітарний університет, 2019) Подкопаєва, Юлія Валеріївна; Гірчук, Олеся Василівна
    У статті висвітлений теоретичний аналіз особливостей формування самоставлення у дітей та підлітків. Проаналізовано зміни, які відбуваються у моделі поведінки школярів. Констатовано, що соціально-психологічні умови суттєво впливають на процес формування самоставлення особистості учня.
  • Item
    Правове регулювання відносин викладача та студента
    (2019-05-23) Гордієнко, Катерина Олександрівна
    Освіта є основою для всебічного, гармонійного розвитку особистості, суспільства і держави загалом. Начально-виховний процес у вищому освітньому закладі вимагає формування відносин, що регулюються не лише нормами адміністративного, фінансового, цивільного, трудового права, але й соціальними нормами і принципами, адже відсутнє єдине визначення поняття «освітнє право» серед науковців. Нормативно-смисловим регулятором суб’єктів освітньої діяльності є психолого-педагогічна етика як цілісно осмислена система поведінки викладача, яка заснована на моральних принципах.
  • Item
    До проблеми суті тривожності та можливостей її зниження у людини
    (Національна академія внутрішніх справ, 2013-10-16) Гордієнко, Катерина Олександрівна
    В умовах сучасних соціально-економічних змін посилюється увага до проведення в Україні правових реформ, які свідчать про піклування про громадян, про їх задовільні умови життєдіяльності. Однак, вирішення проблем людини в правовому аспекті потребують розв'язання й проблем суто психологічних. Однією з таких є проблеми зниження тривожності особи.
  • Item
    Проблема психодіагностики моральної шкоди
    (2018-05-03) Гордієнко, Катерина Олександрівна
    У зв'язку зі щорічними зростанням звернень громадян до судових органів з позовом про відшкодування моральної шкоди виникає актуальна проблема доказу настання шкоди. Судова практика показує, що такий доказ може бути отриманий в ході психологічної експертизи особистості потерпілого. Але, на жаль, якщо закордоном такі експертизи проводяться давно, то в нашій країні це нове, не досить вивчене та нерегламентоване психодіагностичне дослідження.
  • Item
    Модель психотерапевтичного впливу в залежності від ментальних особливостей клієнта
    (Видавничо-друкарський комплекс Університету «Україна», 2017) Гордієнко, Катерина Олександрівна
    В сучасних реаліях сьогодення актуальною є проблема ефективної взаємодії практикуючого психолога та клієнта. Виходячи з того, що людське суспільство розподіляється на певну кількість ментально-відмінних груп, які мають свої особливості (фізичні, етнічні, релігійні, світоглядні, гендерні, соціальні, вікові, психологічні тощо), практикуючому психологу необхідно володіти навичками спілкування та диференціювання психологічних специфік клієнта. Особливо це стосується вміння надавати психологічну допомогу людям з різними станами фізичного здоров'я, адже кількість інвалідизованого населення зростає.
  • Item
    Особистісна самоактуалізація як чинник успішності соціально-психологічної адаптації студента
    (2016) Гордієнко, Катерина Олександрівна
    Соціально-економічні зміни в нашій державі загострюють актуальність проблеми соціалізації особи та становлення особистості в умовах ВНЗ. На сьогодні проблема сприяння соціально-психологічній адаптації студентів та засобів підвищення її успішності потребує подальших досліджень. Це й зумовило проведення дослідження, що носило теоретико-емпіричний характер.
  • Item
    До проблеми дослідження самоактуалізації молоді у професійній сфері
    (2014) Гордієнко, Катерина Олександрівна
    Cучасні тенденції євроінтеграції зводять проблему розвитку особистості та підвищення рівня кадрового забезпечення в ранг пріоритетних завдань. В умовах соціально-економічних змін посилюється увага до проведення в Україні освітніх реформ, які свідчать про принципово нові вимоги до професійної підготовки молодих фахівців. Однак, вирішення проблем людини в правовому аспекті потребує розв’язання й проблем суто психологічних. Однією з таких є проблема методики вивчення самоактуалізації молоді у професійній сфері, яка на сьогодні залишається недостатньо розробленою. Це зумовило проведення дослідження, спрямованого на розроблення методики дослідження професійної самоактуалізації як засобу підвищення адаптованості студентів.
  • Item
    Соціально-психологічна адаптованість підлітків, схильних до девіантної поведінки
    (2019-04-23) Хохліна, Олена Петрівна
    Нестійкий та напружений соціально-економічний стан розвитку нашої держави зумовлює виникнення різноманітних відхилень у поведінці та особистісному становленні підростаючого покоління. У сучасному суспільстві масово поширюються форми соціальних відхилень, відбувається криміналізація соціального середовища, послаблюється контроль моральних норм у суспільних відносинах. Така ситуація зумовлює необхідність пошуку шляхів якомога ранньої профілактики девіантної поведінки підростаючого покоління, передусім дітей підліткового віку.
  • Item
    Особливості спрямованності особистості як детермінанта успішності соціально значущої активності студентів
    (2018) Хохліна, Олена Петрівна
    Стаття висвітлює результати теоретико-емпіричного дослідження, присвяченого вивченню успішності найважливіших соціально значущих форм активності (діяльності та спілкування) студентів у зв’язку з особливостями їхньої спрямованості.
  • Item
    Сутність індивідуальності у контексті співвідношення понять "людина", "індивід", "особистість"
    (2019) Хохліна, Олена Петрівна
    Саме особистість та її становлення є пріоритетною цінністю суспільних, і, зокрема освітніх, впливів на людину; саме особистісне становлення є вершинною метою її психічного розвитку. Розуміння суті індивідуальності осягається на основі співвідношення понять людини, індивіда й особистості та дотичних - об’єкта та суб’єкта впливів.
  • Item
    Психологічний зміст соціалізації дитини в освітньому закладі
    (2019) Хохліна, Олена Петрівна
    Вивчення перспектив розвитку психолого-педагогічної науки та практики свідчить про особливу актуальність розробки особистісно зорієнтовних технологій навчання та виховання підростаючого покоління. Підґрунтям реалізації такої мети є розробка теоретичних та прикладних аспектів проблеми особистісного зростання дитини у контексті її поетапної соціалізації (адаптація, індивідуалізація, інтеграція, трудова та післятрудова стадії), з урахуванням його системної детермінації (біологічної та соціальної, зовнішньої та внутрішньої), відповідних педагогічних та розвивальних ефектів. Слід зазначити, що розуміння такого підходу до розв’язання проблеми є конкретизацією теорії культурно-історичного розвитку психіки (і конкретно особистості) Л.С. Виготського, яка знаходить продовження у теоріях С.Л. Рубінштейна, О.М. Леонтьєва, Г.С. Костюка та сучасних вчених-психологів.
  • Item
    Особистісний підхід як методологічний інструментарій забезпечення становлення в людини її індивідуальності
    (2019) Хохліна, Олена Петрівна
    Сучасне розуміння особистісного підходу визначили ще в 50-60–ті роки минулого сторіччя представники гуманістичної психології (К. Роджерс, А. Маслоу, Р. Мей та ін.). Згідно їх поглядів, до людини, її вивчення та розвитку слід підходити як до особистості, яка характеризується цілісністю, унікальністю, неповторністю “Я”.