Browsing by Author "Semichenko, Valentyna"
Now showing 1 - 3 of 3
- Results Per Page
- Sort Options
Item Аналіз методичної бази психосемантичного дослідження свідомості особистості(Національний авіаційний університет, 2019-11-21) Семиченко, Валентина Анатоліївна; Semichenko, Valentyna; Главінська, Еліна Сергіївна; Glavinskaya, ElinaУ публікації розглянуто особливості використання методологічних принципів та методичного інструментарію психосемантики для вивчення свідомості особистості, складного психічного утворення, яке неможливо дослідити шляхом використання комплексу стандартизованих психологічних методикItem Проблема формування ключових компетентностей у процесі професійної підготовки майбутніх практичних психологів(Національний авіаційний університет, 2018) Семиченко, Валентина Анатоліївна; Semichenko, ValentynaУ статті розглядається проблема методичного забезпечення завдання формування у майбутніх фахівців ключових компетентностей. На основі проведеного теоретичного аналізу розглядаються базові зміни, що відбуваються у сучасних освітніх системах: надання пріоритету формування життєвих соціально і професійно значущих якостей, принципова зміна цілей освіти, зміна характеру відносин в системі «педагог-учінь», заміна базових установок традиційної освіти на принципово нові, інтеграція всіх соціальних сфер з освітніми закладами, тощо. Це призводить до суттєвого розширення завдань, що повинні виконувати навчальні заклади. В якості методології цих трансформацій висунута і отримала широке визнання ідея визначати результати навчання через категорії компетентностей і компетенцій. Аналіз вмдів компетентностей, запропонованих автором компетентнісного підходу Дж.Равеном, дозволив стверджувати, що практично всі вони являють собою якості особистості, що забезпечують реалізацію соціально бажаної поведінки і ефективної професійної діяльності. Значна їх кількість на теоретичному чи практичному рівні розкривається і відпрацьовується у процесі вивчення майбутніми психологами фахових дисциплін. Але серед них вчені виділяють так звані ключові (наскрізні) компетентності, які не мають чіткої предметної прив’язаності, і водночас їх формування і подальший розвиток повинні бути явно чи контекстно представлені у навчально-виховному процесі закладу вищої освіти. Було проаналізовано основні підходи до виділення ключових компетентностей, доведено, що як їх дефініція, так і перелік не отримали у сучасній педагогіці достатнього розкриття. Не меншу проблему складає і пошук технологій їх впровадження у навчальний процес вищого закладу освіти, оцінювання відповідних досягнень. Розглянуто сучасні парадигми професійної освіти: академічну (знаннєву), технологічну (прагматичну), особистісну (індивідуально зорієнтовану), дослідницьку (рефлексивну), розкрито складність їх поєднання з найбільш розповсюдженими моделями компетентностей, прийнятими сьогодні у сучасній європейській освітній практиці: модель компетенції, заснована на розвитку особистості; модель компетенції рішення задач; модель компетентності для виробничої діяльності, модель управління діяльністю. Показано складнощі їх взаємного узгодження. На основі проведеного аналізу створено теоретич6ий фундамент для визначення і апробації прийомів проекції ключових компетентностей у процес професійної підготовки майбутніх психологів. Визначено перелік ключових компетентностей: ціннісно-смислова, загальнокультурна, навчально-пізнавальна, інформаційна, комунікативна, соціальна. Розкрито способи інтеграції завдань з їх подальшого розвитку у навчальний процес на прикладі вивчення майбутніми студентами базового курсу «Загальна психологія».Item Трансформація ціннісних орієнтацій студентської молоді в умовах глобальної соціальної кризи(Національний авіаційний університет, 2024-03) Семиченко, Валентина Анатоліївна; Semichenko, Valentyna; Артюшина, Катерина Георгіївна; Artiushyna, KaterynaСучасний стан суспільства являє собою пролонговану соціально-економічну кризу, яка охоплює всі сфери життя як кожного громадянина, так і суспільства в цілому. Спочатку пандемія, що супроводжувалась вимушеною соціальною ізоляцією, потів і до сьогоднішнього часу – широкомасштабна війна,- не могли не вплинути на систему ціннісних орієнтацій особистості. Особливий інтерес має виявлення трансформацій, що відбуваються з ціннісно-смисловою сферою сучасної студентської молоді. Як відомо, ціннісно-смислова сфера розглядається в психології як системоутворюючий фактор, який не тільки інтегрує всі інші елементи структури особистості в єдине системне утворення, а і визначає характер активності людини в соціальному середовищі і в цілому формування людини як суб’єкта своєї життєдіяльності. З іншого боку, сама ціннісно-смилова сера може розглядатись як системне утворення, структурні компоненти якого (цінніні орієнтації) знаходяться між собою в певних ієрархічних відносинах, що також утворюють певну цілісну структуру. Цінності, що знаходяться на перших рангових місцях цієї системи, визначають пріоритетні напрямки поведінкової активності конкретної людини.