Browsing by Author "Конопляник, Леся Миколаївна"
Now showing 1 - 20 of 82
Results Per Page
Sort Options
- ItemAviation English Proficiency as a Key Principle of Flight Safety(Національний авіаційний університет, 2018-10) Конопляник, Леся Миколаївна; Базова, Віра Ігорівна; Konoplianyk, Lesia; Bazova, ViraThe paper investigates the concept, elements and peculiarities of Aviation English (clearness, conciseness, unambiguousness, simplified vocabulary, use of abbreviations and codes, absence of non-verbal codes and a high significance of a spoken word) and proves the need of the operational level of Aviation English for the efficient professional activity of pilots and air traffic controllers.
- ItemCommunication in Aviation(Communication in Aviation // Safety in Aviation and Space Technologies : proceedings of the 6th world congress, 23–25 September, September 23–25, 2014. – Kyiv, 2014. – P. 9.58–9.62, 2014) Конопляник, Леся МиколаївнаEffective communication in aviation is an essential pre-requisite to safety. The article analyses various types and forms of communication which are used in aviation today, the content, peculiarities and functions of all these forms and their importance for aviation safety.
- ItemCommunicative Approach to Teaching ESP for Future Aviation Engineers(Aviation in the XXIth Century. Safety in Aviation and Space Technology : Proceedings of the 5th World Congress, September 25–27, 2012 . – Kyiv, 2012. – Vol. 3. – P.8.1.29–8.1.33, 2012-09) Конопляник, Леся МиколаївнаThe article analyses modern requirements for aviation specialists that initiate the search for approaches, methods and techniques in teaching ESP for them. A communicative approach is considered as the optimal language teaching means. The article also gives examples of communicative activities that can be used during the teaching process. These activities provide opportunities for future aviation engineers to be engaged in real-life professional communication in English.
- ItemDIFFERENTIATED APPROACH TO FOREIGN LANGUAGE LEARNING(НПУ ім. М. Драгоманова, 2018) Коваленко, Ольга Олександрівна; Конопляник, Леся МиколаївнаThe article is devoted to the problem of implementation of differentiated instruction of foreign languages at higher educational institutions. The authors substantiate the principles of differentiated instruction as an educational technology for training future specialists of technical speciality, forms and means of differentiated instruction, pay attention to some special features of applying differentiated instruction in ESP classes; and characterize teaching methods and ways that can be used when learning a profession-oriented foreign language. The article points out the differences between the individualization and differentiation, lists the advantages of the differentiated approach of teaching students of higher educational institutions in the process of studying a foreign language.
- ItemEnglish for Professional Communication(Національний авіаційний університет, 2019) Конопляник, Леся Миколаївна; Харицька, Світлана Василівна; Глушаниця, Наталія Вікторівна; Konoplianyk, Lesia; Kharytska, Svitlana; Hlushanytsia, NataliiaНавчальний посібник укладений відповідно до робочої програми дисципліни «Ділова іноземна мова». Містить професійно орієнтовані текстові матеріали, відповідні лексичні та граматичні вправи і термінологічні словники.
- ItemICT in Teaching ESP to Future Civil Engineers at Technical University(Національний технічний ун-т України «Київський політехнічний ін-т ім. Ігоря Сікорського», 2019-05) Конопляник, Леся Миколаївна; Пришупа, Юлія Юріївна; Akilli, ErmanThe paper analyses new technologies in teaching ESP to future civil engineers in their professional training. The research was held at the National Aviation University (Kyiv, Ukraine) and involved 86 second-year students majoring in “Civil Engineering” who study full-time. The distance learning profession-oriented course on the Moodle platform was applied in the experimental group as well as a set of intellectual games and brainstorming tasks. The study examined how students majoring in civil engineering perceive the implementation of ICT in the ESP learning environment and how these technologies improve students’ ESP proficiency and their readiness for self-educationand lifelong learning. A student survey was held at the end of the experiment. The analysis of the responses in the questionnaire with open-ended questions revealed that students had positive perceptions of using different forms of ICT in the ESP classroom. After establishing the appropriate psychological and pedagogical conditions, the number of students in the experimental group having the productive and creative levels of readiness to use English in their professional activity have significantly increased compared to the control group. On-line learning enhanced students’ motivation for self-study as well as improved their ESP proficiency.
- ItemImplementing Blended Learning at Technical University: Advantages and Challenges(Видавництво "Молодий вчений", 2019-04) Конопляник, Леся Миколаївна; Коваленко, Ольга Олександрівна; Konoplianyk, Lesia; Kovalenko, OlhaThe article is devoted to the problem of the blended learning implementation in the process of foreign language teaching at a technical university. It is focused on the purposes of blended learning and its benefits as well as the challenges, you can face while implementing a blended learning approach. Implementing of blended learning as innovation leads to a number of changes in self-determination and the ways in which the student and teacher work. Students acquire the space of freedom and responsibility in which they learn to make an informed choice and to be responsible for its consequences. Teachers begin to function in new roles for themselves, in particular, they move away from the role of the translator to the role of the tutor. The research examines the opportunities of this educational technology to narrow the gap in students’ level of proficiency in a foreign language through an individual approach to learning, which corresponds to the main trend of the development of the modern educational system.
- ItemImplementing the flipped classroom: a case study of teaching ESP to the bachelors in automation and computer-integrated technologies(Institute of Information Technologies and Learning Tools of the NAES of Ukraine, 2021-07) Конопляник, Леся Миколаївна; Мельникова, Катерина Сергіївна; Пришупа, Юлія Юріївна; Konoplianyk, Lesia; Melnykova, Kateryna; Pryshupa, YuliiaThe paper describes the experience of flipped classroom application in teaching ESP. The study was held at the National Aviation University and involved 46 undergraduate students majoring in “Automation and Computer-Integrated Technologies”. In-class learning was organized according to the university schedule and out-of-class activities were conducted by using Google Classroom and a set of digital learning tools. Our observations during teaching with their further analysis and a designed questionnaire were used to reveal the benefits and drawbacks of the flipped classroom. The analysis of the students’ responses has shown that it allows students to study at their own pace, meet their needs, develop their organizational, communication and time management skills and increase their independence and creativity. The paper specifies three main phases of the flipped classroom and determines what skills are developed at each of them. Remembering and understanding are developed at the first phase and the freed classroom time is devoted to developing the skills of applying and analyzing. The higher-order thinking skills of evaluating and creating can be formed both in the classroom and during the post-class phase. The authors have selected digital learning tools which can be recommended for learning ESP in order to facilitate students’ out-of-class activities. Their use can help to shift the emphasis from the teacher to the student, increase students’ engagement in learning and make the course versatile and appropriate to students’ needs. A student survey was conducted at the end of the academic year, and the analysis of students’ responses revealed that they had a positive attitude to implementing the flipped classroom in teaching ESP. As shown by the results of the study, the use of the flipped classroom for teaching ESP is effective as it saves much in-class time for communicative tasks enhancing the development of higher-order thinking skills, unites in-class and out-of-class learning, controls students’ achievement not only in the classroom but outside it and makes the learning process more engaging. У статті описується досвід використання «перевернутого класу» при викладанні фахової англійської мови. У дослідженні, яке проводилось у Національному авіаційному університеті, взяли участь 46 студентів спеціальності «Автоматизація та комп’ютерно-інтегровані технології». Навчання в аудиторії відбувалось за розкладом, а позааудиторна робота проводилась за допомогою Google Classroom та набору цифрових навчальних інструментів. Наші спостереження під час викладання, їх подальший аналіз та розроблена анкета для студентів були використані для виявлення переваг та недоліків «перевернутого классу». Аналіз відповідей студентів показав, що таке навчання дозволяє їм навчатися у власному темпі, розвивати свої організаційні та комунікативні навички, уміння планувати час, підвищувати свою самостійність та творчість. У статті визначено три основні етапи «перевернутого классу» та визначено, які навички розвиваються на кожному з них. Запам'ятовування та розуміння відбуваються на першому етапі, а звільнений аудиторний час присвячується формуванню навичок застосування та аналізу. Оцінка та креативність, що вимагають високого рівня пізнавальної діяльності, формуються на третьому етапі як в аудиторії, так і в післяаудиторній роботі. Автори систематизували цифрові навчальні інструменти для вивчення фахової англійської мови в позааудиторний час, використання яких сприятиме більшому залученню студентів до навчання, перенесенню акценту з викладача на студента та зробить курс відповідним до потреб студентів. Наприкінці навчального року було проведено опитування студентів, і аналіз відповідей студентів показав, що вони позитивно сприйняли впровадження «перевернутого классу». Як показали результати дослідження, використання «перевернутого классу» у викладанні фахової англійської мови є ефективним, оскільки економить аудиторний час на вирішення проблемних та комунікативних завдань, що сприяє розвитку навичок мислення вищого рівня, об'єднує аудиторне та позааудиторне навчання, контролює досягнення студентів не лише в аудиторії, але і поза нею, і робить навчальний процес більш цікавим та ефективним.
- ItemProfessional Communicative Competence of Future Air Traffic Controllers as a Required Component of Flight Safety(Safety in Aviation and Space Technologies : proceedings of the VIIth World Сongress «Aviation in the XXI-st century», 19–21 September, 2016. – Kyiv, 2016. – P. 9.70–9.74., 2016-09) Конопляник, Леся Миколаївна; Коваленко, Ольга ОлександрівнаThe article analyzes professional communicative competence of future air traffic controllers, considers the structure of this competence and defines its main components. It proposes interactive teaching methods to optimize the process of developing professional communicative competence.
- ItemProfessional English of the Construction Industry(навч. посібн. – К. : НАУ, 2017. – 308 с., 2017) Шостак, Оксана Григорівна; Конопляник, Леся МиколаївнаThe tutorial contains professional texts on various areas of civil engineering and the construction industry, professional communication, corresponding lexical and grammar exercises, and lists of terms (vocabulary to each unit). The course is designed for students majoring in civil engineering.
- ItemProfessional English. Physics(навч. посіб. / О.Г. Шостак, Л.М. Конопляник. – К. : «Талком», 2014. – 514 с., 2014) Шостак, Оксана Григорівна; Конопляник, Леся МиколаївнаThe tutorial contains professional texts on various parts of physics, scientific and professional communication, corresponding lexical and grammar exercises, and lists of terms (vocabulary to each unit). The course is designed for students majoring in physics (6.040204 “Applied Physics”).
- ItemThe Course Training Program on “Business Foreign Language” (speciality 192 “Building and Civil Engineering",specialization “Industrial and Civil Engineering”)(2018) Конопляник, Леся МиколаївнаРобоча програма навчальної дисципліни "Ділова іноземна мова" для студентів 5 курсу спеціальності 192 «Будівництво та цивільна інженерія» спеціалізації «Промислове і цивільне будівництво» (англомовний проект)
- ItemThe main aspects of Ukrainian youth's national identity in the context of globalization(Kırşehir Ahi Evran University, 2018-10) Конопляник, Леся Миколаївна; Пришупа, Юлія ЮріївнаThe paper deals with the issue of developing Ukrainian youth’s national identity in the era of intensive globalization processes. The paper has identified the peculiarity of the youth as a social group whose age is critical for forming personal identity and sensitive for developing their national identity. The three main components of students’ national identity (cognitive, affective and conative) have been described. The authors outline and analyze the main aspects of national identity such as: value orientation (with a set of vital values), moral preferences, tolerance, ideas about factors of life success, academic mobility, etc). It has been highlighted that the formation of students’ national identity at higher schools should be under constant pedagogical influence for its correction and optimization and it can be implemented under such conditions: preparing students for reproducing and representing their culture in professional activities and everyday life; developing their abilities to identify and internalize national values; and putting knowledge, skills and national values into practice.
- ItemThe Syllabus and the Course Training Program on “Foreign Language for Specific Purpose” (speciality 192 “Building and Civil Engineering",specialization “Industrial and Civil Engineering”)(НАУ, 2018) Конопляник, Леся МиколаївнаНавчальна та робоча навчальна програми з дисципліни «Іноземна мова (за професійним спрямуванням)» для студентів 2-3 курсів спеціальності 192 «Будівництво та цивільна інженерія» спеціалізації «Промислове і цивільне будівництво» (англомовний проект)
- ItemThe Syllabus and the Course Training Program on “Foreign Language” (speciality 192 “Building and Civil Engineering",specialization “Industrial and Civil Engineering”)(НАУ, 2018) Конопляник, Леся МиколаївнаНавчальна та робоча навчальна програми для студентів 1 курсу спеціальності 192 «Будівництво та цивільна інженерія» спеціалізації «Промислове і цивільне будівництво» (англомовний проект)
- ItemUse of Authentic Video Materials in Teaching ESP for Future Civil Engineers(Riga : SIA “Izdevnieciba “Baltija Publishing”, 2018. – Р. 464–480, 2018) Конопляник, Леся МиколаївнаThe purpose of the paper is to investigate the role of using the authentic video materials in ESP classes at a higher school for enhancing future civil engineers’ profeprovissional communication in English and improving their English proficiency. The paper clarifies the notion of the “authentic material”, indicates what factors determine the authentic nature, describes the special features of using video materials in ESP classes, determines their possible advantages, disadvantages and main challenges. The research also outlines the criteria of the selection of the video in an ESP class. The author defines the objectives and special features of the pre-viewing, while viewing and post-viewing stages of the work with authentic video materials, offers the typology and complex of tasks used at each stage.
- ItemАнглійська мова. Architecture(К.: НАУ, 2007. – 286 с., 2007) Шостак, Оксана Григорівна; Іщенко, Лариса Йосипівна; Конопляник, Леся МиколаївнаПосібник призначений для майбутніх дизайнерів архітектурного середовища та має на меті допомогти студентам оволодіти фаховою лексикою. Посібник містить текстові матеріали з тем “Історія архітектури”, “Архітектурне матеріалознавство”, “Архітектурні конструкції”, “Типологія архітектурних споруд” та “Архітектурні пам’ятки”, відповідні лексичні та граматичні вправи, а також тексти для позааудиторного читання та список термінів до модулів згідно навчальної програми.
- ItemВаріативність концепту національної ідентичності у сучасному мультикультурному середовищі(Талком, Київ, 2020) Шостак, Оксана Григорівна; Харицька, Світлана Василівна; Конопляник, Леся Миколаївна; Пришупа, Юлія Юріївна; Глушаниця, Наталія Вікторівна; Сагратова, Каріна Едуардівна; Колісниченко, Анна Віталіївна; Білоконь, Галина Михайлівна; Березнікова, Наталія Іванівна; Базова, Віра ІгорівнаВаріативність національної ідентичності - одна з найхарактерніших рис сучасного наукового дискурсу. Це поняття постає в центрі дискусійних розміркувань авторів даної монографії. Плинність постмодерного інформаційного суспільства спонукає дослідників до осмислення національно-екзистенціальних констант сучасного суспільства. Монографія містить наукові статті авторського колективу кафедрі іноземних мов і прикладної лінгвістики факультету лінгвістики та соціальних комунікацій Національного авіаційного університету (м. Київ, Україна), а також вчених із США, Франції та Турецької Республіки..
- ItemВикористання автентичних відеоматеріалів для формування іншомовної професійної комунікативної компетентності майбутніх інженерів(Вісник Національного авіаційного університету. Серія : Педагогіка. Психологія : зб. наук. пр. – К. : Вид-во Нац. авіац. ун-ту «НАУ-друк», 2016. – Вип. 2(9). – С. 90–96., 2016) Конопляник, Леся Миколаївна; Коваленко, Ольга ОлександрівнаСтаття присвячена дослідженню ролі автентичних відеоматеріалів у процесі вивчення іноземної мови професійного спрямування у технічних ВНЗ майбутніми інженерами-будівельниками. Автори розкривають особливості застосування відеоматеріалів на занятті, визначають переваги використання автентичних відеоматеріалів (створення специфічного мовного середовища, підвищення мотивації, розвиток уваги та пам’яті, ефективне засвоєння матеріалу та ін.) з метою вдосконалення компетенцій студентів. У роботі звертається увага на критерії відбору відеоматеріалів (автентичність, відповідність навчальній програмі та тематиці, врахування інтересів цільової аудиторії, новизна та актуальність інформації, відповідність нормам усного мовлення, відповідність мовного матеріалу рівню володіння іноземною мовою, врахування тривалості відеофрагменту, чіткість зображення та звуку) та описуються головні етапи роботи над відеоматеріалами на заняттях іноземної мови.
- ItemВикористання засобів змішаного навчання при викладанні англійської мови професійного спрямування у ВНЗ(Причорноморський науково-дослідний інститут економіки та інновацій, 2019) Конопляник, Леся Миколаївна; Коваленко, Ольга ОлександрівнаСтаття розглядає актуальні питання впровадження змішаного навчання у навчальний процес ВНЗ. У роботі визначаються сутність змішаного навчання, його завдання, переваги та труднощі його впровадження у навчальний процес університету. Пропонується типологія моделей змішаного навчання та обґрунтовується вибір моделей «перевернутий клас», «зонова ротація» та «особистісно-орієнтованої» як найефективніших при вивченні англійської мови професійного спрямування. Встановлюється, що використання змішаного навчання при викладанні англійської мови у технічному ВНЗ створює всі умови для реалізації принципів індивідуалізації та диференціації навчання, розвиває пізнавальну діяльність і креативність студентів та сприяє поступовому переходу від навчання до самоосвіти.