Browsing by Author "Дубчак, Олена Борисівна"
Now showing 1 - 15 of 15
Results Per Page
Sort Options
- ItemАбьюз як нова категорія в сімейній психології(Національний авіаційний університет, 2019) Семиченко, Валентина Анатоліївна; Дубчак, Олена Борисівна; Semichenko, Valentina; Dubchak, OlenaТермін «абьюз» відносно недавно почав використовуватись у вітчизняній психології, хоча за кордоном доцільність його виділення в якості самостійного психологічного явища є доведеною. Слід відмітити, що наш досвід (бесіди, спостереження, досвід психоконсультативної роботи) значно раніше, ніж поняття абьюзу увійшло в науковий тезаурус, призвели нас до переконання в необхідності розглядати специфічні особливості відносин в сім’ї, коли позиція одного з членів сім’ї відрізняється особливим дискомфортом. В основному це стосувалось відносин між батьками і дітьми, чоловіками і жінками. Майже не приділялось уваги відносинам між дорослими дітьми і старшим поколінням. Метою нашої статті стало теоретично дослідити поняття абьюзу, абьюзивних стосунків, зокрема між середнім і старшим поколіннями. Узагальнюючи прояви таких стосунків розробити анкету для виявлення ознак абьюзу, які проявляються по відношенню до старшого покоління.
- ItemАдаптація студентів до нових умов навчання в закладах вищої освіти(Національний авіаційний університет, 2020-03-20) Дубчак, Олена Борисівна; Dubchak, OlenaПрофeсiйнe стaновлeння студeнтiв тa успiшнiсть у нaвчaннi зaлeжaть від їхніх адаптивних можливостей та створення ЗВО відповідних умов. Нaвчaльнa aдaптaцiя є двостороннiм процeсом. З одного боку, пeршокурсники пристосовуються до особливостeй пiзнaвaльної дiяльностi, змiсту, мeтодiв i зaсобiв нaвчaння в ЗВО. З iншого боку, вони впливaють нa освiтнє сeрeдовищe ЗВО i можуть допомогти виклaдaчeвi знaйти новi пiдходи, форми і методи викладання навчального матеріалу. Ця взaємодiя має aктивний хaрaктeр, вонa сприяє збaгaчeнню, полiпшeнню освiтнього сeрeдовищa ЗВО.
- ItemЗастосування іпотерапії при роботі з дітьми-аутистами(Національний авіаційний університет, 2018) Дубчак, Олена Борисівна; Кириллова, Марія; Dubchak, Olena; Kirillova, МariaУ статті висвітлено проблему зростання в останні роки кількості дітей з діагнозом «аутизм», проаналізовано причини виникнення даного розладу: генетичні передумови, хромосомні патології, порушення внутрішньоутробного розвитку, пов’язаного з розвитком мозку, екологія, дефекти обміну речовин, порушення роботи ендокринної системи, «інша сенсорна організація» тощо. Визначено актуальні психологічні проблеми дітей-аутистів: порушення в соціальній взаємодії, комунікативні порушення, пізнє формування "Я", порушення емоційно-вольової сфери, затримка розвитку мовлення або його порушення, проблеми моторики і сенсорного розвитку тощо. Відмічено необхідність організації комплексної системи терапії, для зменшення порушень функціонування психічних функцій, підвищення адаптивності, якості життя і самостійності таких дітей. Визначено основні методи терапії, що використовуються для корекції аутизму. Висвітлено особливості і можливості застосування методу іпотерапії та його ефективності при лікуванні дітей з діагнозом «аутизм».
- ItemМотивація до самореалізації паралімпійців у змагальному процесі(Національний авіаційний університет, 2020) Дубчак, Олена Борисівна; Dubchak, Olena; Кривоносенко, Надія Олександрівна; Krivonosenko, NadiyaРозглянуто мотивацію до самореалізації спортсменів з інвалідністю у параолімпійському спорті. Часто спорт стає для людей з обмеженими можливостями сенсом життя, можливістю соціалізуватися, психологічно відновитися. Спорт є потужним ресурсом самовдосконалення та різносторонньої самореалізації для таких людей.
- ItemНавчально-методичний комплекс з навчальної дисципліни «Основи клінічної та патопсихології»(Національний авіаційний університет, 2020) Дубчак, Олена Борисівна; Dubchak, Olena; Дубчак, Елена БорисовнаНавчально-методичний комплекс з дисципліни «Основи клінічної та патопсихології» розроблено на основі освітньо-професійної програми та навчального плану № НБ-8-053/16 підготовки здобувачів вищої освіти освітнього ступеня «Бакалавр» за спеціальністю 053 «Психологія» освітньо-професійної програми «Практична психологія»
- ItemНавчально-методичний комплекс з навчальної дисципліни «Основи психологічного консультування»(Національний авіаційний університет, 2020) Дубчак, Олена Борисівна; Dubchak, Olena; Дубчак, Елена БорисовнаДана навчальна дисципліна є теоретичною та практичною основою сукупності знань та вмінь, що формують профіль фахівця в галузі психології. Метою викладання дисципліни формування у студентів знань про теоретичні основи психологічного консультування, ознайомити з моделями та техніками консультативної психологічної допомоги, технологiєю ведення консультативної бесiди, консультування з різних проблем клієнта, методами корекцiйного впливу на особистiсть.
- ItemНавчально-методичний комплекс навчальної дисципліни «Основи психосоматики»(Національний авіаційний університет, 2020) Дубчак, Олена Борисівна; Dubchak, Olena; Дубчак, Елена БорисовнаДана навчальна дисципліна є теоретичною та практичною основою сукупності знань та вмінь, що формують профіль фахівця в галузі практичної психології. Метою викладання дисципліни є удосконалення теоретичних знань та практичних навичок студентів з питань діагностики, диференційної діагностики, формулювання діагнозу, призначення адекватного психологічного лікування клієнтам та пацієнтам з психосоматичними розладами. Ознайомлення студентів з різними напрямками психотерапії, що використовуються при лікуванні психосоматичних хворих.
- ItemОсобливості емоційних станів військовослужбовців нового призову у період адаптації(Національний авіаційний університет, 2019-12) Дубчак, Олена Борисівна; Dubchak, Olena; Дубчак, Елена Борисовна; Караульщук, Л.; Karaulschuk, L.Стаття присвячена проблемі адаптації військовослужбовців нового призиву, особливостям їх емоційних станів. Призив і проходження військової служби є потужним психоемоційним фактором, який впливає на психіку і змушує індивіда пристосовуватися до нових умов життя і побуту. Військова служба являє собою важливий, але важкий (часто – екстремальний) етап розвитку особистості. Переважна більшість військовослужбовців відразу починають відчувати суб'єктивний дискомфорт, емоційне пригнічення або напругу, виявляють ознаки підвищеної тривожності, деякої загальмованості. У роботі визначається, що при наявності певних акцентуацій характеру, емоційно-вольовій або нервово-психічній нестійкості, нерозвиненій здатності до саморегуляції психофізіологічних станів, вплив стресогенних факторів може привести до зриву регуляторних механізмів, дезадаптованої поведінки військовослужбовця. Нервово-психічна нестійкість військовослужбовців розуміється як нездатність індивіда зберігати психічну працездатність, неадекватний рівень нервово-емоційної напруги, який не відповідає виконуваній діяльності, нестабільність психічних функцій при дії стресогенних впливів. Переважна частина нервово-психічних розладів у молодих військовослужбовців носить адаптаційний характер, обумовлений труднощами їх адаптації до нових умов життя і діяльності, характерними для військової служби. Адаптація є процесом освоєння молодими солдатами запропонованих їм соціальних ролей, службових і громадських функцій та включення їх в систему особистих контактів і відносин. Таким чином, в структурній схемі процесу адаптації можна виділити три основні напрямки: 1) освоєння службово-посадових функцій; 2) включення в суспільне життя колективу; 3) встановлення міжособистісних, дружніх зв'язків і відносин.
- ItemОсобливості переживання депресії в дитячому віці(Національний авіаційний університет, 2019-11-21) Дубчак, Олена Борисівна; Dubchak, OlenaДитина має відчути різноманітні емоції й почуття, усвідомити їх, навчитися самостійно справлятися з ними. У статті розглянуто особливості емоційного розвитку в дитячому віці, описано ризики розвитку депресії, основні ознаки і симптоми цього захворювання. Розглянуто шляхи і можливості допомоги дитині в разі виявлення наявності цих симптомів залучаючи фахівців: психологів, лікарів, педагогів та сім’ю.
- ItemПрофесійна деформація практичного психолога(2019-03-22) Дубчак, Олена Борисівна
- ItemПсихологічні чинники переживання почуття суб’єктивного благополуччя студентами-психологами(Національний авіаційний університет, 2019-12) Дубчак, Олена Борисівна; Dubchak, Olena; Дубчак, Елена Борисовна; Чубата, Тетяна; Chubata, Т.Переживання благополуччя є найважливішою складовою частиною домінуючого настрою особистості, оскільки суб’єктивне благополуччя, як інтегративне, особливо значуще переживання, постійно впливає на різні параметри психічного стану людини і, як наслідок, на успішність поведінки, продуктивність діяльності, ефективність міжособистісної взаємодії. Ці переживання виступають значимим фактором стану суспільної свідомості, групових настроїв, очікувань, відносин в суспільстві. В статті визначено чинники суб’єктивного благополуччя особистості, такі як: категорія «образ» як усвідомлений стиль життя або образ бажаних цілей; категорія «мотив» як спонукання до досягнення індивідуально значущих цілей або реалізації бажаного способу життя; переживання як почуття, які «повідомляють» його про відносини з середовищем, як почуття, які відчуває індивід, зіставляючи свої зусилля, дії до досягнення бажаної мети або способу життя, з тим, що він досяг в реальності або з тим, чого змогли досягти інші; категорію «емоції» як емоційна оцінка себе, своїх досягнень, ступеня задоволеності собою і своїм життям. Досліджено, що для більшості студентів-психологів характерна задоволеність життям, задоволеність своєю результативністю і процесом досягнення поставлених цілей та можливостей сьогодення, що говорить про впевненість у собі, адекватну самооцінку. Значна кількість студентів впевнені, що самостійно керують своїм життям, і впевнені у своїх силах та можливостях, вони адекватно оцінюють свої можливості і очікувані від дій результати. В залежності від рівня суб’єктивного благополуччя у них змінюється і мотиваційно-ціннісна структура. Так, у студентів зі збільшенням рівня суб’єктивного благополуччя збільшується духовно-моральна направленість, а зі зменшенням рівня суб’єктивного благополуччя зростає егоїстично-престижна чи прагматична спрямованість мотиваційно-ціннісної структури. В роботі зазначено, що у студентському віці суб’єктивне благополуччя можна визначити як важливий показник готовності до професійної діяльності та її успішності, а також як фактор успішної навчальної діяльності та прогностичний показник майбутньої професійної продуктивності і задоволеності фахівця.
- ItemРозвиток психологічної компетентності учителів у процесі підвищення кваліфікації(Національний авіаційний університет, 2018) Дубчак, Олена Борисівна; Dubchak, OlenaСтаття присвячена аналізу результатів експериментального дослідження розвитку психологічної компетентності учителів у процесі підвищення кваліфікації. Окреслено, що у процесі підвищення кваліфікації викладання психології повинно виконувати декілька стратегічних завдань кожне з яких у свою чергу складається з величезної кількості різноманітних напрямків впливу на слухачів, що містять гностичну (когнітивну, або інакше інформаційну), аксіологічну (ціннісну) і праксеологічну (операційну, діяльнісну) складові. За результатами дослідження було виявлено, що вчителі розуміють важливість психологічного аспекту діяльності, але орієнтовані більше на психологію учня, тоді як психологічні проблеми самого учителя залишаються поза їхньою увагою, що веде до наявності у вчителів неусвідомлених проблем. Виявлено, що проблема формування психологічної культури вчителів потребує перебудови процесу навчання на курсах підвищення кваліфікації. Серед організаційних засобів, що вимагаються, найбільш актуальними є наступні: диференціація слухачів за категоріями; проведення вихідної діагностики з метою визначення усвідомлених і неусвідомлених педагогами потреб в отриманні психологічних знань, формуванні умінь, напрямах корекції самокорекції особистісних і професійних якостей; розробка відповідної методичної бази (методів психодіагностики, навчальних і корекційних програм тощо); доповнення навчання в період перебування на курсах підвищення кваліфікації психологічним супроводом у міжсесійний період; спеціальна підготовка викладацького і методичного складу до роботи в умовах диференціації і індивідуалізації процесу розвитку психологічної компетентності вчителів.
- ItemСвідомі і несвідомі особливості суїцидальної поведінки особистості різного віку(Національний авіаційний університет, 2020) Дубчак, Олена Борисівна; Dubchak, Olena; Паламарчук, Христина; Palamarchuk, KhrystynaВ різному віці суїцидальна поведінка має свої особливості: так юність або початок старості, характеризуються підвищенням суїцидальної готовності, а в дитячому віці має характер ситуаційно-особистісних реакцій, тобто пов'язана з прагненням привернути до себе увагу оточуючих або уникнути покарання.
- ItemСоціальні мережі як чинник десоціалізації молоді(Національний авіаційний університет, 2018) Дубчак, Олена Борисівна; Главінська, Еліна; Dubchak, Olena; Glavinskaya, ElinaУ статті висвітлено проблеми десоціалізації сучасної молоді; розглянуті питання комунікативних бар’єрів, факторів їх спричинення, а також аспекти впливу соціальних мереж на особистість на психічному рівні. Здійснено теоретичний аналіз наукової літератури щодо аспектів соціальної дезадаптації молоді в умовах активного розвитку соціальних комунікацій, а також деструктивного впливу соціальних мереж на комунікативні здібності особистості. Систематизовано факти щодо наявності залежності рівня спілкування молоді від збільшення кількості соціальних мереж. Експериментально виявлено ступінь залежності сучасної молоді від користування соціальними мережами. Наведено практичні рекомендації, щодо мінімізації залежності від віртуального спілкування, а також вироблення навичок ефективної комунікації. Доведено, що надмірне користування соціальними мережами є одним з визначних факторів формування соціальної дезадаптації та десоціалізації молоді, а також формування залежності від віртуального спілкування. Відповідно, задля покращення навиків ефективної комунікації та усунення бар’єрів при спілкуванні, необхідно зменшувати користування соціальними мережами, в якості проведення дозвілля.