Browsing by Author "Быстрова, Богдана Васильевна"
Now showing 1 - 4 of 4
Results Per Page
Sort Options
- ItemProblem-based ESP methods for teaching future air traffic controllers to conduct radio exchange in non-routine situations(Видавництво "Політехніка" КПІ ім. Ігоря Сікорського, 2019-07) Bystrova, Bogdana; Nemlii, Liudmyla; Pazyura, Nataliya; Vasiukovych, Oksana; Бистрова, Богдана Василівна; Немлій, Людмила Сергіівна; Пазюра, Наталія Валентинівна; Васюкович, Оксана Миколаївна; Быстрова, Богдана Васильевна; Немлий, Людмила Сергеевна; Пазюра, Наталья Валентиновна; Васюкович, Оксана НиколаевнаThe research aimed to study and experimentally verify the efficiency of the use of problem-based methods in teaching future air traffic controllers to conduct radio exchange in non-routine situations. The professional readiness to conduct radio exchange is viewed as a complex of professional skills and knowledge (communicative, cognitive and functional) enhanced by motivation. The study involved 67 university students of a bachelor’s degree programme majoring in “Aviation transport”. Tests, observations and specially designed questionnaires were used to evaluate the use of problem-based methods (role-playing, simulation of specific situations, problem-solving, case studies) in ESP study. The conclusion was made about the effectiveness of problem-based ESP methods since they simulate possible professional situations and promote communication between future air traffic controllers and pilots, thus contributing to the acquisition of professional knowledge and activation of use of standard phraseology of radio exchange and plain English in non-routine situations. As shown by the results of our study, problem-based ESP methods are effective in raising future air traffic controllers’ motivation to acquire Aviation English as they bring the learning closer to professional life
- ItemПідготовка фахівців з кібербезпеки: досвід США та України(Мукачівський державний університет, 2018-11) Бистрова, Богдана Василівна; Быстрова, Богдана Васильевна; Bystrova, BogdanaУ статті описано результати порівняльного аналізу підготовки фахівців з кібербезпеки, про реальний стан справ, отриманих зіставленням організації, технології, змісту і результатів навчання за схожими ОПП у вищих навчальних закладах США та України. Встановлено, що професійна підготовка фахівців з кібербезпеки є не лише педагогічною, а й однією зі складових національної безпеки, без якої є неможливими захищене передавання інформації і відповідно – науково-технічний та соціально-економічний розвиток країни в умовах інформаційних війн, замахів на цілісність і суверенітет держави.
- ItemРозвиток умінь аудіювання у студентів немовних вишів(Мукачівський державний університет, 2019-11) Бистрова, Богдана Василівна; Быстрова, Богдана Васильевна; Bystrova, BogdanaСтаття присвячена формуванню навичок і розвитку вмінь аудіювання у студентів технічних вишів та контролю за рівнем їх сформованості. Розкрито зміст та вимоги до рівня сформованості вмінь аудіювання, методику організації формування навичок і розвитку вмінь аудіювання. Описано підхід до контролю сформованості вмінь розуміння мовпення на спух, фунщії та засоби контролю розуміння прослуханого тексту, зроблено особливий акцент на використанні тесту як засобу контролю вмінь аудіювання. Детально розглянуто теоретичне обґрунтування передумов організації контролю рівня сформованості вмінь аудіювання. У дослідженні прндіпено увагу контролю сформованості вмінь розуміння мовпення на слух. Статья посвящена формированию навыков и развития умений аудирования студентов технических вузов та контроля за уровнем их сформированности. Раскрыто содержание и требования к уровню сформированности умений аудирования, методику организации формирования навыков и развития умений аудирования. Описан подход к контролю сформированности умений понимания речи на слух, функции и средства контроля понимания прослушанного текста, сделано особый акцент на использовании теста как средство контроля умений аудирования. Детально рассмотрены теоретическое обоснование предпосыпок организации контроля уровня сформированности умений аудирования. В исследовании уделено внимание контролю сформированности умений понимания речи на слух. The article concentrates on the methodology for the formation, development and control of listening skills in technical students. It is revealed the essence and the requirements for their formation. A special emphasis is placed on the use of the test as an evaluation method. It is given a comprehensive overview of the theoretical foundations of the prerequisites for the organization of listening skills estimation. Teaching listening skills is an urgent task for a teacher, because of a strong motivation for the use of a foreign language in students future professional activities. According to the foreign language syllabi for non-linguistics students, they have to be able to recognize and understand foreign texts of various types (including professional ones). The purpose of the study is to theoretically substantiate the development of listening skills in students, in particular, studying at nonlinguistics universities; to consider listening as a means of developing proficiency in a foreign language and as a process that requires listening comprehension evaluation. As a result of our research it is proved that aiding is the process of mastering a foreign language through the gradual and systematic formation of foreign language skills, acquisition of foreign language knowledge (including foreign language for specific purposes); the type of oral activity with special requirements for audio texts, and the level of listening skills requiring specific methodology. Our study covers the teaching of professionally-oriented monologues to students on the basis of audio texts according to the given specialty. The novelty of the study lies in the fact that special attention is paid to the development of listening sldlls in non-linguistics students. By modeling the real conditions of professional activity in foreign language classes, it is assured a comprehensive understanding of the professionally-oriented training material. The research practical significance is the fact that this approach changes the level of non-linguistics students' foreign language skills: a positive dynamics is registered or negative results are detected. The prospects of further research are the development of a methodology for listening comprehension in ESP courses which will provide the development of listening skills in cyber security students.
- ItemРівні забезпечення якості підготовки фахівців з кібербезпеки в закладах вищої освіти США(Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка, 2019-05) Бистрова, Богдана Василівна; Быстрова, Богдана Васильевна; Bystrova, BohdanaУ статті висвітлено результати дослідження забезпечення якості підготовки фахівців з кібербезпеки в США. Шляхом аналізу умов дотримання високих стандартів підготовки фахівців ІТ-галузі встановлено, що забезпечення якості формується на 3 рівнях: федеральному (державний контроль), галузевому (система сертифікації) та рівні закладу освіти (акредитація, на добровільній основі, самостійно задля рейтингу). Установлено, що якість вищої освіти - це рівень отриманих особою знань, умінь та професійних навичок відповідно до мети, визначеної закладом освіти. Практичне значення дослідження полягає в можливості екстраполяції передових ідей американського досвіду в систему вищої освіти України