Наукові статті викладачів кафедри міжнародного туризму та країнознавства
Permanent URI for this collectionhttp://er.nau.edu.ua/handle/NAU/15134
Browse
Browsing Наукові статті викладачів кафедри міжнародного туризму та країнознавства by Author "Berkova, Oksana"
Now showing 1 - 3 of 3
- Results Per Page
- Sort Options
Item Regional system of tourist services as a subject of interdisciplinary study(Видавничо-поліграфічний центр "Київський університет", 2022) Dudnik, Ivan; Borisyuk, Oksana; Berkova, Oksana; Дудник, Іван Миколайович; Борисюк, Оксана Анатоліївна; Беркова, Оксана ПетрівнаThe purpose of the article is an attempt to create the most general outline of the conceptual model of the regional system of tourist services, as a partial manifestation of the social and geographical system. Method. The researcher has used both general scientific methods, in particular analysis, scientific synthesis, analytical method, methods of comparison and generalization, as well as special ones: modeling and forecasting. Scientific novelty. Under the current conditions, the theoretical and practical significance of geospatial tourism research has to change substantially, since it traditionally focuses on the study of sectoral aspects of tourism suffers from a lack of descriptiveness, not usually rising to the level of proper theoretical and methodological generalizations. The disadvantage of the overwhelming majority of studies, and especially geographic ones, is the insufficient attention to substantiating the nature and specificity of the phenomenon of tourism as a complex, functionally integrated, and at the same time, qualitatively mixed in its internal composition of the system. Practical meaning. The results of this study contribute to the understanding of the relationship between the concepts of "regional socio-economic system" (socio-geographical system) and "regional system of tourist services", which are similar to each other in the principles of construction and organization, the peculiarities of their system-forming connections, which represent the exchange of human (tourist) flows, matter, energy and information between elements within a coherent territory. They can be used for further research of the regional system of tourist services and its component hierarchy.Item Подієвий туризм Німеччини: досвід для України(Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка, 2023) Фокін, Сергій Павлович; Беркова, Оксана Петрівна; Борисюк, Оксана Анатоліївна; Бут, Марина Григорівна; Fokin, Sergii; Berkova, Oksana; Borisyuk, Oksana; But, MarynaНімеччина пройшовши руйнацію Другої світової війни, відбудувала одну з найбільших у світі галузей туризму. Безумовно цей досвід важливий і для України. Україна впевнено прямує до європейської спільноти, але їй необхідно відповідати вимогам ЄС. Тому важливо вивчити досвід Німеччини, який допоможе знайти шляхи відбудови туризму в Україні. В статті досліджено досвід організації подієвого туризму у Німеччині. Схарактеризувано сучасний стан івент-туризму Німеччини. Досліджено чинники впливу на стан та розвиток подієвого туризму Німеччини. З’ясувано проблеми подієвого туризму Німеччини. Окреслено перспективи розвитку подієвого туризму Німеччини та можливість використання проведеного дослідження у практичній та науковій діяльності.Item Роль маркетингових досліджень регіональних туристичних ринків(Видавничий дім «Гельветика», 2023) Беркова, Оксана Петрівна; Борисюк, Оксана Анатоліївна; Berkova, Oksana; Borisyuk, OksanaСтаття присвячена актуальним питанням дослідження регіональних туристичних ринків – сукупність економічних відносин, в основі яких знаходиться виробництво, збут і споживання комплексного турпродукту в межах певної території (Європейський, Американський, АТР, Близькосхідний). Констатовано, що дослідження регіональних туристичних ринків – це завдання двох взаємопов’язаних теоретичних та прикладних сфер: стратегічного маркетингу в туризмі та галузевих маркетингових досліджень. Виділені найбільш поширені групи методів, які застосовуються під час дослідження. Проаналізовано сучасну ситуацію, що склалася на глобальному туристичному ринку. Охарактеризовані найбільш поширені види досліджень регіональних туристичних ринків та зазначені методичні та технічні складності таких досліджень (точне встановлення кількості туристі, зокрема внутрішніх). The article is devoted to the topical issues of the research of regional tourist markets, which can be presented as a set of economic relations, which are based on the production, sale and consumption of a complex tourist product within a certain territory (European, American, Asia Pacific, Middle Eastern). It has been established that the study of regional tourism markets is a task of two interrelated theoretical and applied fields: strategic marketing in tourism and industry marketing research. The role of marketing research of regional tourism markets is revealed, in particular for the manufacturer, marketing research can show the probability of acceptance of a new tourist product by the target market, target consumers; to consumers - show what analogues of the tourist service are on the market, which have already become popular among consumers and make it possible to predict the probability of acceptance of a new tourist product among analogues on the market. The most common types of research used in the marketing of regional target markets are highlighted and disclosed, as well as the methods of conducting marketing research are characterized and classified into groups: ongoing and special marketing research of tourist markets; quantitative and qualitative studies of regional tourist markets; primary and secondary research; by type of research design of regional tourist markets; research of regional tourist markets at the level of end consumers of tourist services (tourists) and at the level of distributors (tourist firms); online and offline studies are distinguished by the environment; by the time of the research; according to the technology of carrying out the research; by subject of research implementation. The current situation in the global tourism market has been analyzed. Tourist arrivals indicators in the region were examined (indices for this figure in 2022 are presented) (2018 and 2021 are used as a basis for comparison). The most common types of studies of regional tourist markets are described, along with the methodological and technical challenges associated with such studies (exact determination of the number of tourists, in particular domestic ones).