Please use this identifier to cite or link to this item:
https://er.nau.edu.ua/handle/NAU/60713
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | Semchuk, Yan Volodymyrovych | - |
dc.contributor.author | Семчук, Ян Володимирович | - |
dc.date.accessioned | 2023-08-29T12:19:03Z | - |
dc.date.available | 2023-08-29T12:19:03Z | - |
dc.date.issued | 2021-12 | - |
dc.identifier.uri | https://er.nau.edu.ua/handle/NAU/60713 | - |
dc.description | Робота публікується згідно наказу Ректора НАУ від 27.05.2021 р. №311/од «Про розміщення кваліфікаційних робіт здобувачів вищої освіти в репозиторії університету» . Керівник проекту: доцент, к. т. н. Хімко Андрій Миколайович. | uk_UA |
dc.description.abstract | The improvement of aviation technology, the creation of transonic and supersonic aircraft (AC) with an increased payload have led to a significant increase in the requirements for the reliability of their functional systems, the failures of which affect flight safety. Aircraft hydraulic systems also belong to such systems. The available experience shows that the solution to the reliability problem can be implemented only with an integrated approach to it, the reliability problem should be solved at the stages of design, manufacture, revision and operation of the aircraft. The practical application of the theory of reliability helps to establish the patterns of occurrence of failures of functional systems of the aircraft, taking into account the influence of external and internal factors and to substantiate the optimal strategy for their maintenance and repair. With the introduction of probabilistic criteria assessing the admissibility of the occurrence of special flight situations, it became necessary to develop more effective methods for ensuring the safety and durability of aviation technology. Further, a general approach to interrogation of the reliability of aircraft hydraulic systems is presented, as well as attention is paid to the relationship between the reliability and durability of hydraulic units with flight safety hydraulic systems and individual units at the stages of design, manufacture, testing and operation, taking into account the action of various factors and patterns of development of processes leading to malfunctions. The main factors influencing the reliability of the units of the aviation hydraulic system are analyzed. Methods for calculating reliability parameters are illustrated with examples. It is shown that it is promising to introduce progressive strategies for the operation of aircraft hydraulic drive units by technical condition, which are based on the principle of active control, reliability, taking into account the individual physical resources of the units. | uk_UA |
dc.description.abstract | Удосконалення авіаційної техніки, створення трансзвукових і надзвукових літальних апаратів (ПС) з підвищеним корисним навантаженням призвели до значного підвищення вимог до надійності їх функціональних систем, відмови яких впливають на безпеку польотів. До таких систем також відносяться гідросистеми літаків. Наявний досвід показує, що вирішення проблеми надійності може бути реалізоване тільки при комплексному підході до неї, проблема надійності повинна вирішуватися на етапах проектування, виготовлення, доопрацювання та експлуатації літака. Практичне застосування теорії надійності дозволяє встановити закономірності виникнення відмов функціональних систем ПС з урахуванням впливу зовнішніх і внутрішніх факторів та обґрунтувати оптимальну стратегію їх технічного обслуговування та ремонту. Із впровадженням імовірнісних критеріїв оцінки допустимості виникнення особливих льотних ситуацій виникла необхідність розробки більш ефективних методів забезпечення безпеки та довговічності авіаційної техніки. Далі представлено загальний підхід до дослідження надійності гідросистем літаків, а також приділено увагу зв’язку надійності та довговічності гідроагрегатів з гідросистемами безпеки польоту та окремих вузлів на етапах проектування, виготовлення, випробування та експлуатація з урахуванням дії різноманітних факторів і закономірностей розвитку процесів, що призводять до несправностей. Проаналізовано основні фактори, що впливають на надійність вузлів авіаційної гідросистеми. Методика розрахунку параметрів надійності проілюстрована прикладами. Показано перспективність впровадження прогресивних стратегій експлуатації авіаційних гідроприводів за технічним станом, які базуються на принципі активного керування, надійності з урахуванням індивідуальних фізичних ресурсів агрегатів. | - |
dc.language.iso | en | uk_UA |
dc.publisher | National Aviation University | uk_UA |
dc.subject | qualifying work | uk_UA |
dc.subject | hydraulic system | uk_UA |
dc.subject | medium-haul passenger aircraft | uk_UA |
dc.subject | maintenance | uk_UA |
dc.subject | гідравлічна система | uk_UA |
dc.subject | дипломна робота | uk_UA |
dc.subject | кваліфікаційна робота | uk_UA |
dc.subject | літак | uk_UA |
dc.title | Methodical bases of ensuring the efficiency of maintenance of the hydraulic system of medium-haul passenger aircraft | uk_UA |
dc.title.alternative | Методичі основи забезпечення ефективності технічного обслуговування гідравлічної системи середньомагістрального пасажирського літака | uk_UA |
dc.type | Thesis | uk_UA |
Appears in Collections: | Кваліфікаційні роботи здобувачів вищої освіти кафедри підтримання льотної придатності повітряних суден |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Diploma_Work_Semchuk_Yan_original_14072023_083516.pdf | Кваліфікаційна робота | 755.98 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.