Please use this identifier to cite or link to this item: https://er.nau.edu.ua/handle/NAU/48935
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorРоманов, Леонід Анатолійович-
dc.contributor.authorRomanov, Leonid-
dc.contributor.authorРоманов, Леонид Анатольевич-
dc.date.accessioned2021-03-29T06:45:15Z-
dc.date.available2021-03-29T06:45:15Z-
dc.date.issued2021-03-29-
dc.identifier.citationРоманов Л. А. Формування готовності майбутніх кваліфікованих робітників автотранспортної галузі до застосування інноваційних виробничих технологій. – Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата педагогічних наук за спеціальністю 13.00.04 «Теорія і методика професійної освіти» (01 – Освіта / Педагогіка). – Інститут професійно-технічної освіти Національної академії педагогічних наук України – Національний авіаційний університет, Київ, 2021. – 347 с.uk_UA
dc.identifier.urihttps://er.nau.edu.ua/handle/NAU/48935-
dc.description.abstractУ дисертації досліджено формування готовності майбутніх кваліфікованих робітників автотранспортної галузі до застосування інноваційних виробничих технологій у процесі професійної підготовки в сучасній педагогічній теорії і практиці. Обґрунтовано суть та структуру готовності майбутніх кваліфікованих робітників автотранспортної галузі до застосування інноваційних виробничих технологій. Визначено педагогічні умови, спроєктовано та теоретично обґрунтовано модель, розроблено й апробовано методику формування готовності майбутніх кваліфікованих робітників автотранспортної галузі до застосування інноваційних виробничих технологій, підготовлено та впроваджено відповідні методичні рекомендації.uk_UA
dc.description.abstractThe thesis investigates the formation of readiness of future skilled workers of the motor transport industry to apply innovative production technologies in the process of professional training in modern pedagogical theory and practice. Such technologies are defined as scientifically substantiated procedures for guaranteed and high-quality results in terms of safety, environmental friendliness, energy saving, digitalization and automation of modern wheeled vehicles, the efficiency of their operation and repair. The principles (scientific, systematic and integrity, consistency and continuity, productivity, variability, development of subjectivity, interactivity, innovation, social partnership) are outlined and methodological approaches (systemic, activity, technological, personality-oriented, competence, contextual, innovative-oriented, subject-productive) are substantiated the formation of readiness of future skilled workers of motor transport industry to application of innovative production technologies. The concept of «readiness of future skilled workers in the motor transport industry to the application of the innovative production technologies» as a holistic personal education, characterized by a motivational and value attitude to professional innovations, professionally significant subjective qualities and innovative properties, a set of necessary professional skills and abilities that ensure the use of innovative production technologies in professional activities at the enterprises of the motor transport industry. The following components of readiness for application of innovative production technologies are substantiated: motivational value (aspiration and internal motivation for application of innovative production technologies, need for professional self-improvement, values of social responsibility for results of activity, professional self-improvement), subjective (activity on application of innovative production technologies, proactivity in professional self-improvement, innovative properties, ability to group interaction, reflection, cognitive (understanding the nature and specifics of innovative production technologies, awareness of relevant procedures, knowledge of the requirements for the choice and conditions of innovative production technologies); activity (skills and abilities as for the application of innovative production technologies, conformity of actions to requirements of their application, ability to self-improvement concerning application of innovative production technologies). The procedure is described and the results of expert assessment of the importance of pedagogical conditions for the formation of readiness of future skilled workers in the automotive industry are included, among them: increasing students’ motivation to master innovative production technologies, supplementing the content of training with knowledge and skills of the skilled workers of the motor transport industry to the use of innovative production technologies, the creation of an innovation and development environment for the formation of the readiness of future skilled workers of the motor transport industry to the use of innovative production technologies. A model of forming the readiness of future skilled workers in the motor industry to use innovative production technologies, which is a means of illustrating this process, was formed in order to reflect the relationship of pedagogical science with practice, summarizes the results and determines the prognostic vision of the problem and contains five blocks (proactive, conceptual, semantic, functional and resultative), each of which has a semantic content and solves the necessary part of the training tasks. The method of forming the readiness of future skilled workers of the motor transport industry to use innovative production technologies, which performs innovative, developmental, educational, cognitive, interactive, evaluation functions, has been developed and tested; implemented in the process of general professional, professional-theoretical and professional-practical training, as well as extracurricular work at the motivational, content-procedural, control-reflexive stages, i.e., reflecting: the dynamics of development of needs and values of professional self-improvement, subjective qualities and innovative properties, formation of knowledge, skills and abilities of application of innovative production technologies. The efficiency of experimental training according to the developed model of formation of readiness of future skilled workers of motor transport industry to use of innovative production technologies is proved.uk_UA
dc.description.abstractВ диссертации исследовано формирование готовности будущих квалифицированных рабочих автотранспортной отрасли к применению инновационных производственных технологий в процессе профессиональной подготовки в современной педагогической теории и практике. Обоснована сущность и структура готовности будущих квалифицированных рабочих автотранспортной отрасли к применению инновационных производственных технологий. Определены педагогические условия, спроектирована и теоретически обоснована модель, разработана и апробирована методика формирования готовности будущих квалифицированных рабочих автотранспортной отрасли к применению инновационных производственных технологий, подготовлены и внедрены соответствующие методические рекомендации.uk_UA
dc.language.isoukuk_UA
dc.publisherНаціональний авіаційний університетuk_UA
dc.subjectготовністьuk_UA
dc.subjectінноваційна виробнича технологіяuk_UA
dc.subjectмайбутній кваліфікований робітник автотранспортної галузіuk_UA
dc.subjectслюсар з ремонту автомобілівuk_UA
dc.subjectзаклад професійної (професійно-технічної) освітиuk_UA
dc.subjectметодикаuk_UA
dc.subjectпедагогічні умовиuk_UA
dc.subjectмодельuk_UA
dc.subjectreadinessuk_UA
dc.subjectinnovative production technologyuk_UA
dc.subjectfuture skilled worker of motor transport industryuk_UA
dc.subjectcar repair mechanicuk_UA
dc.subjectinstitution of professional (vocational and technical) educationuk_UA
dc.subjectmethodsuk_UA
dc.subjectpedagogical conditionsuk_UA
dc.subjectmodeluk_UA
dc.subjectготовностьuk_UA
dc.subjectинновационная производственная технологияuk_UA
dc.subjectбудущий квалифицированный рабочий автотранспортной отраслиuk_UA
dc.subjectслесарь по ремонту автомобилейuk_UA
dc.subjectзаведение профессионального (профессионально-технического) образованияuk_UA
dc.subjectметодикаuk_UA
dc.subjectпедагогические условияuk_UA
dc.subjectмодельuk_UA
dc.titleФормування готовності майбутніх кваліфікованих робітників автотранспортної галузі до застосування інноваційних виробничих технологійuk_UA
dc.title.alternativeFormation of readiness of future skilled workers of motor transport industry to application of the innovative production technologiesuk_UA
dc.title.alternativeФормирование готовности будущих квалифицированных рабочих автотранспортной отрасли к применению инновационных производственных технологийuk_UA
dc.subject.udc[377:629.33.083] (043.5)uk_UA
Appears in Collections:Дисертації та автореферати спеціалізованої вченої ради К 26.062.15

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Романов_дисерт_cайт.pdfдисертація11.44 MBAdobe PDFView/Open
avtoreferat_Romanov.pdfавтореферат1.16 MBAdobe PDFView/Open
Відгук Гоменюк Д. В. 15.04.21.pdfвідгук999.02 kBAdobe PDFView/Open
Відгук Ковальчук В.І 15.04.21.pdfвідгук902.75 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.