Please use this identifier to cite or link to this item: http://er.nau.edu.ua/handle/NAU/41317
Title: Дистанційна освіта та місце психологічного забезпечення в ній
Other Titles: Дистанционное обучение и место психологического обеспечения в ней
Distance education and place of psychological support in it
Authors: Федорченко, Світлана Володимирівна
Федорченко, Светлана Владимировна
Fedorchenko, Svitlana
Keywords: асиміляція
дистанційне навчаня
дистанційна освіта
інформаційно-освітнє середовище
прокрастинація
тютор
фрустрованість
асcимиляция
дистанционное обучение
информационно-образовательная среда
прокрастинация
фрустрированность
assimilation
distance learning
distance education
information and educational environment
procrastination
tutor
frustration
Issue Date: Sep-2019
Publisher: Херсонський видавничий дім «Гельветика»
Citation: Федорченко С.В. Дистанційна освіта та місце психологічного забезпечення в ній / С. Федорченко. - Молодий вчений. - Психологічні науки. - 2019. – № 9 (73). – С. 51-54.
Abstract: У статті розкривається зміст понять «дистанційне навчання», «дистанційна освіта», «інформаційно-освітнє середовище», «прокрастинація», «тютор», «фрустрованість». Розкрито причини необхідності розвитку дистанційної освіти на Україні та принципи психологічних і організаційних особливостей дистанційної форми навчання з сучасних умовах розвитку освіти. Наголошується на відмінностях дистанційної форми навчання від традиційної. Виокремлено певні індивідуальні психологічні особливості, що виникають у слухачів під час засвоєння навчального матеріалу. Також з'ясовано проблеми з якими стикаються викладачі при організації та впровадженні дистанційної форми навчання. Проводиться теоретичний аналіз психологічного забезпечення та його місця у системі дистанційної освіти України.
В статье раскрывается содержание понятий «дистанционное обучение», «дистанционное образование», «информационно-образовательная среда», «прокрастинация», «тьютер», «фрустрированность». Раскрыты причины необходимости развития дистанционного образования на Украине и принципы психологических и организационных особенностей дистанционной формы обучения в современных условиях развития образования. Акцентируется внимание на отличиях дистанционной формы обучения, которые возникают у слушателей по время усвоения учебного материала. Также определены проблемы, с которыми сталкиваются преподаватели при организации и внедрении дистанционной формы обучения. Проводится теоретический анализ психологического обеспечения и его место в системе дистанционного образования Украины.
The article defines the notions of «assimilation», «distance learning», «distance education», «information and educational environment», «procrastination», «tutor», «frustration». Revealed reasons for the necessity of development of distance education in Ukraine and principles of psychological and organizational peculiarities of distance form of education in modern conditions of educational development. The basis of problems in application of distance learning in Ukraine is highlighted, namely: computer-technological, organizational-management, psychological-pedagogical, financial-economical and normative-legal. Noted the differences in distance form of education from the traditional, both advantages and shortcomings. Analyzed influence of impersonal communication in the process of mastering the knowledge of listeners during the study, as well as the consequences of influence on the psyche of listeners, which occur in the process of human interaction with global information networks. Attention is paid to the need to improve the quality of the proposed training materials in connection with the new information plane. It is noted on the increase of the role of the listener in the educational process, requiring support for psychological means. The problem faced by teachers in the organization and implementation of distance form of education is elucidated. The analysis of differences in the work of the teacher of traditional teaching in porìvânnì with the distance. Pedagogical, psychological and professional qualities of THE teacher. Particular attention is paid to the purposes of communication between a teacher and a listener, as a valuable-orientation (the transfer of socially significant and professionally-important norms and values) and the incentive (support and motivation of the listener's activity). The psychological peculiarities of students of the educational process in the web-environment of distance learning are outlines, which will significantly increase the efficiency of learning materials assimilation. In particular, it is noted on such cognitive processes as: perception, memory, thinking, attention. Reveals the content of 'effect of technical oversaturation' and 'informational overload of brain'. Analyzed general state of psychological support and its place in the system of distance education in Ukraine.
URI: http://er.nau.edu.ua/handle/NAU/41317
ISSN: 2304 - 5809
Appears in Collections:Статті в наукових журналах та публікації в інших виданнях кафедри інноваційних технологій професійної освіти

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Дистанц_освіта_та місце_психол_забезпеч_в_ній.pdfСтаття551.61 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.