Please use this identifier to cite or link to this item: http://er.nau.edu.ua/handle/NAU/41268
Title: Неформальна медична освіта дорослих в Україні
Other Titles: Non-formal medical education of adults in Ukraine
Authors: Волярська, Олена Станіславівна
Voliarska, Olena
Keywords: adult population
medical education
lifelong education
adult non-formal education
доросле населення
медична освіта
освіта дорослих
неформальна освіта дорослих
Issue Date: 6-Nov-2019
Citation: Волярська О. С. Non Formal Medical Education of Adults in Ukraine. International journal «FUNDAMENTAL AND APPLIED RESEARCHES IN PRACTICE OF LEADING SCIENTIFIC SCHOOLS»
Abstract: The article is devoted to the analysis of theory and practice of adult education in Ukraine and the role of medical education and its structure. The author substantiates the urgency of adult education problems under modern socio-economic conditions in Ukraine. The aim of the article is to analyze the features of the medical education in the non-formal education institutions and to highlight promising areas of its development in the structure of non-formal adult education in Ukraine. The analysis of the priority areas for functioning of adult education centers in Ukraine as non-formal education institutions. The priority of informal adult education development has been grounded in Ukraine. It is emphasized that a developmental basis for regulatory and scientific-methodical components of adult non-formal education are comprehensive assessment, analysis of the thematic spectrum of adult learning needs and opportunities for their satisfaction, quality assessment, territorial and financial accessibility of different types of educational programs. Some aspects of adult education centers activity have been shown in the article. The attention is drawn to the necessity of expanding the circle of providers giving adult education services. The authors gave an example of providing additional services to students of medical education institutions and to some categories of adults in Ukraine which are provided by representatives of medical societies and associations. The promising areas of the development of medical education in the structure of non-formal adult education can be as follows: implementation of cultural and medical projects , popularization of educational ideas of different categories of adults in the field of health protection, making educational environment for adults in the medical institutions as providers of educational services in local communities. In the future, the authors, analyzing the experience of providers of non-formal adult education, consider the doctors’ associations to play the dominant role in the adult education in Ukraine.
Стаття присвячена аналізу теорії і практики медичної просвіти дорослого населення в умовах неформальної освіти Україні. Обґрунтовано актуальність проблеми освіти дорослих у сучасних соціально-економічних вимірах. Проаналізовано пріоритетні напрями функціонування центрів освіти дорослих в Україні як закладів неформальної освіти. Наголошено на пріоритетності розвитку неформальної освіти дорослих в Україні. Визначено, що підґрунтя розробки нормативної і науково-методичної складових медичної просвіти дорослих складають комплексна оцінка, аналіз тематичного спектру освітніх потреб дорослих в сфері медицини, а також можливостей їх задоволення, оцінка якості, територіальної і фінансової доступності різних типів просвітницьких програм. Акцентовано увагу на необхідності розширення кола провайдерів медичних послуг з освіти дорослих. Охарактеризовано розвиток освіти дорослих у контексті реалізації міжнародних програм та виявлено перспективні тенденцій у формуванні неформальної медичної освіти дорослих в Україні.
URI: http://er.nau.edu.ua/handle/NAU/41268
ISSN: 2313-7525
Appears in Collections:Статті в наукових журналах та публікації в інших виданнях БСД

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
O. Voliarska Non-formal medical education of adults in Ukraine.pdfосновна стаття315.17 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.