Please use this identifier to cite or link to this item:
https://er.nau.edu.ua/handle/NAU/40659
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | Темніков, Володимир Олександрович | - |
dc.contributor.author | Temnikov, Volodymyr | - |
dc.date.accessioned | 2019-11-19T13:35:00Z | - |
dc.date.available | 2019-11-19T13:35:00Z | - |
dc.date.issued | 2019-11-19 | - |
dc.identifier.citation | Темніков В.О. Моделі і методи контролю та управління функціональністю авіадиспетчерів дис. на здобуття наукового ступеня доктора техн. наук : 05.13.06. - Київ, 2019. - 332 с. | uk_UA |
dc.identifier.uri | http://er.nau.edu.ua/handle/NAU/40659 | - |
dc.description.abstract | Безпека польотів (БП) в значній мірі залежить від людського фактора, який проявляється у вигляді помилок пілотів повітряних суден та авіадиспетчерів, що можуть бути обумовлені їх знаходженням у неналежному функціональному стані (ФС) та недостатнім професіоналізмом. Дисертація присвячена розробці нових моделей, методів та інформаційної технології інформаційної підтримки прийняття рішень (ІППР), застосування яких дозволяє підвищити якість контролю показників та управління функціональністю авіадиспетчерів з боку осіб, що приймають управлінські рішення (ОПР), протягом усієї їхньої виробничої діяльності, підвищити ефективність коригуючих дій, які вживають ОПР. Значно ускладнює вирішення поставлених завдань наявність істотного впливу на ФС авіадиспетчерів великої кількості зовнішніх і внутрішніх небезпечних факторів (часто таких, що мають випадковий характер), невизначеність та неоднозначність багатьох термінологічних та інших питань проблемної області, недостатня інформаційна забезпеченість ОПР. Результати досліджень формують новий науковий напрямок ІППР ОПР щодо коригуючих дій по відношенню до осіб, чий психофізіологічний ресурс має тенденцію до зниження, шляхом створення методологічних основ проведення контролю показників та управління функціональністю в умовах невизначеності впливу зовнішніх і внутрішніх небезпечних факторів. В дисертаційній роботі вперше вирішується проблема забезпечення ІППР на основі методів вербального експертного оцінювання показників ФС та рівня професіоналізму авіадиспетчерів з використанням лінгвістичних змінних та вдосконалення методик проведення контролю ФС на основі аналізу психофізіологічного стану особи. Розроблене алгоритмічне та програмне забезпечення дозволяє верифікувати запропоновані методи та моделі і провести експериментальне дослідження для підтвердження достовірності теоретичних положень та практичних розробок дисертаційного дослідження. Результати проведених досліджень впроваджені в міжнародному аеропорту «Київ», Головному центрі спеціального контролю Національного космічного агентства України, Національному авіаційному університеті та Київському національному університеті будівництва і архітектури. | uk_UA |
dc.description.abstract | Flight safety (FS) largely depends on the human factor, which manifests itself in the form of errors of aircraft pilots and air traffic controllers, which may be due to pilots and air traffic controllers in inadequate functional state (FuncS) and their lack of professionalism. The dissertation is devoted to the development of new models, methods and information technology of information support for decision-making (ISDM), the use of which allows to improve the quality of monitoring indicators and control the functionality of air traffic controllers by management decision makers (DM), to increase the effectiveness of corrective actions that are carried out by decision makers, in in particular, at earlier stages to remove from work persons whose FuncS and/or level of professionalism of which ceases to meet established requirements. Significantly complicates the solution of the tasks set is the presence of a significant influence on the FuncS of air traffic controllers of a large number of external and internal hazardous factors (often of a random nature), the uncertainty and ambiguity of many terminological and other issues of the problem area, and insufficient information security of the decision maker. The paper analyzes the existing ways to reduce the influence of the human factor, analyzes modern methodological and information support for monitoring indicators and controlling the functionality of air traffic controllers, and proposes a concept for providing ISDM in conditions of uncertainty about the impact of external and internal hazardous factors on the FuncS. To implement the proposed concept, an ISDM method was developed, as well as models, methods and procedures for preventive and operational control of the functionality of air traffic controllers, the use of which allows for monitoring indicators and controlling the functionality of air traffic controllers throughout their entire production activity. In addition, algorithmic and software have been developed to verify the proposed methods and models and conduct experimental research to confirm the reliability of the theoretical provisions and practical developments of the dissertation research. The research results form a new scientific direction of the ISDM regarding corrective actions in relation to persons whose psychophysiological resource tends to decrease by creating theoretical and methodological foundations for monitoring indicators and controlling functionality under conditions of the uncertainty of the influence of external and internal hazardous factors. The dissertation is the first to solve the problem of providing ISDM based on methods of verbal expert estimation of FuncS indicators and the level of professionalism of air traffic controllers using linguistic variables and improving methods for monitoring human FuncS based on the analysis of their psychophysiological state. 40 The results of the research were introduced at the Kiev International Airport, at the Main Center for Special Control of the National Space Agency of Ukraine and in the educational process of the National Aviation University and Kyiv National University of Construction and Architecture. | uk_UA |
dc.language.iso | uk | uk_UA |
dc.publisher | Національний авіаційний університет | uk_UA |
dc.subject | людський фактор | uk_UA |
dc.subject | функціональний стан | uk_UA |
dc.subject | психофізіологічний стан | uk_UA |
dc.subject | інформаційна підтримка прийняття рішень | uk_UA |
dc.subject | особа, що приймає управлінські рішення | uk_UA |
dc.subject | інформаційна технологія | uk_UA |
dc.subject | інформаційна система | uk_UA |
dc.subject | авіадиспетчер | uk_UA |
dc.title | Моделі і методи контролю та управління функціональністю авіадиспетчерів | uk_UA |
dc.title.alternative | Models and Methods for Monitoring and Managing the Functionality of Air Traffic Controllers | uk_UA |
dc.type | Thesis | uk_UA |
dc.subject.udc | 004.89 | - |
dc.speciality | Спеціальність 05.13.06 – «Інформаційні технології» | uk_UA |
Appears in Collections: | Дисертації та автореферати спеціалізованої вченої ради Д 26.062.01 |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Дисертація_Темніков.pdf | Дисертація | 4.65 MB | Adobe PDF | View/Open |
Автореферат_Темніков.pdf | Автореферат | 1.21 MB | Adobe PDF | View/Open |
Відгук_Міхайленко.pdf | Відгук опонента | 8.53 MB | Adobe PDF | View/Open |
Відгук_Бідюк.pdf | Відгук опонента | 9.16 MB | Adobe PDF | View/Open |
Відгук_Корж.pdf | Відгук опонента | 6.35 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.