Please use this identifier to cite or link to this item: https://er.nau.edu.ua/handle/NAU/38693
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorБистрова, Богдана Василівна-
dc.contributor.authorБыстрова, Богдана Васильевна-
dc.contributor.authorBystrova, Bogdana-
dc.date.accessioned2019-05-18T12:28:45Z-
dc.date.available2019-05-18T12:28:45Z-
dc.date.issued2018-11-
dc.identifier.citationБистрова Б.В. Підготовка фахівців з кібербезпеки: досвід США та України // Науковий вісник Мукачівського державного університету. Серія "Педагогіка та психологія": зб. наук.пр. - 2018. - Випуск 2(8). - С. 214-216uk_UA
dc.identifier.issn2413-3329-
dc.identifier.issn2520-6788-
dc.identifier.urihttp://er.nau.edu.ua/handle/NAU/38693-
dc.description.abstractУ статті описано результати порівняльного аналізу підготовки фахівців з кібербезпеки, про реальний стан справ, отриманих зіставленням організації, технології, змісту і результатів навчання за схожими ОПП у вищих навчальних закладах США та України. Встановлено, що професійна підготовка фахівців з кібербезпеки є не лише педагогічною, а й однією зі складових національної безпеки, без якої є неможливими захищене передавання інформації і відповідно – науково-технічний та соціально-економічний розвиток країни в умовах інформаційних війн, замахів на цілісність і суверенітет держави.uk_UA
dc.description.abstractСравнительный анализ профессиональной подготовки специалистов по кибербезопасности , а именно: анализ структуры, содержания и результатов обучения в университетах США и Украины показал, что для обеспечения безопасности передачи информации, а также научно-технического и социально-экономического развития страны подготовка специалистов по КБ является не только педагогической, но и одной из составляющих национальной безопасности. Так как в условиях информационных войн, покушений на целостность и суверенитет государства, есть их острый дефицит.uk_UA
dc.description.abstractThe aim of this study is to determine the course of research and to highlight its results. The scientific novelty of the obtained results and the theoretical significance of the study is that for the first time in the national pedagogical science a comprehensive analysis of the bachelors' professional training in the field of 'Cyber Security' in higher education institutions in the United States was carried out; the organizational, pedagogical and didactic principles of the cybersecurity bachelor's professional training in the American higher education system are disclosed; a comparative-pedagogical analysis of the cybersecurity bachelor's professional training in higher education institutions in the United States and universities in Ukraine was conducted. The peculiarities of the study content are the multidisciplinary nature of teaching and learning, double majors studying, and the introduction of cybernetic security specializations in other specialties, the integration of the theoretical and practical components in the process of specialists training. With regard to the forms and methods of professional training of bachelors from cybersecurity, they are aimed at research skills development, an independent work organization, interactivity, and total computerization). The comparative and pedagogical analysis of the cybersecurity bachelor’s professional training in higher education institutions in the United States and Ukrainian universities gave the basis for the extrapolation possibilities of American experience constructive ideas into the system of higher technical education in Ukraine on the strategic, organizational, and content levels. The study sources, the main features, the theoretical conclusions that may be useful for the educational standards development of cybersecurity specialists training and teachers of comparative pedagogy courses were worked out. Reasonable scientific and methodological recommendations on the constructive ideas creative realization of American experience in Ukraine can be used by Ukrainian scholars and scientists in pedagogical and comparative research as well as in the courses development and special courses in pedagogy of higher education, comparative pedagogy, and special seminars on pedagogical innovations.uk_UA
dc.language.isoukuk_UA
dc.publisherМукачівський державний університетuk_UA
dc.subjectфахівець з кібербезпекиuk_UA
dc.subjectосвітні програмиuk_UA
dc.subjectпорівняльний аналізuk_UA
dc.subjectІТ-галузьuk_UA
dc.subjectмодернізаціяuk_UA
dc.subjectкібербезпекаuk_UA
dc.subjectдиверсифікаціяuk_UA
dc.subjectстандартизаціяuk_UA
dc.subjectспециалист по КБuk_UA
dc.subjectобразовательные программыuk_UA
dc.subjectсравнительный анализuk_UA
dc.subjectИТ-отрасльuk_UA
dc.subjectмодернизацияuk_UA
dc.subjectдивесификацияuk_UA
dc.subjectстандартизацияuk_UA
dc.subjectкибербезопасностьuk_UA
dc.subjectCybersecurity specialistuk_UA
dc.subjecteducational programsuk_UA
dc.subjectcomparative analysisuk_UA
dc.subjectIT Industryuk_UA
dc.subjectcybersecurityuk_UA
dc.subjectdiversificationuk_UA
dc.subjectmodernizationuk_UA
dc.titleПідготовка фахівців з кібербезпеки: досвід США та Україниuk_UA
dc.title.alternativeПодготовка специалистов по кибербезопасности: опыт США и Украиныuk_UA
dc.title.alternativeProfessional training of bachelors in cybersecurity: US and Ukraine experienceuk_UA
dc.typeArticleuk_UA
dc.subject.udc37:159.9-
dc.subject.udc378.14(73):004.056.5(043)-
Appears in Collections:Наукові статті кафедри авіаційної англійскої мови

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
БИСТРОВА МУКАЧЕВО (1).pdfСтаття181.07 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.