Please use this identifier to cite or link to this item: https://er.nau.edu.ua/handle/NAU/59158
Title: Проблема емоційного реагування на стресові ситуації в умовах воєнного стану
Other Titles: The problem of emotional response to stressful situations under the conditions of marital state
Authors: Грузинська, Ірина Миколаївна
Hruzynska, Iryna
Keywords: адаптивний синдром
внутрішній ресурс
воєнний стан
депривація
емоційне реагування
стрес
стресостійкість
стресові ситуації
adaptive syndrome
internal resource
martial law
deprivation
emotional response
stress
stress resistance
stressful situations
Issue Date: 2022
Publisher: Національний авіаційний університет
Citation: Грузинська І.М. Проблема емоційного реагування на стресові ситуації в умовах воєнного стану / І. Грузинська // Вісник Національного авіаційного університету. Серія: Педагогіка. Психологія: зб. наук. пр. – К. : Національний авіаційний університет, 2022. – Вип. 2(21). – С. 97-107
Abstract: Стаття присвячена проблемі забезпечення оптимального для особистості реагування на стресогенні фактори, пов’язані з воєнним станом. Актуальність вказаної проблеми визначається саме недостатньою відпрацьованістю питань психологічного захисту громадян України, які потерпають від негативного психоемоційного впливу, викликаного війною. Мета статті полягає в теоретичному аналізі та емпіричному визначенні особливостей емоційного реагування на стресові ситуації в умовах воєнного стану та обґрунтуванні психологічних умов оптимізації психоемоційного стану особистості в умовах стресових ситуацій пов’язаних з обмеженою ресурсністю. До завдань дослідження віднесені відпрацювання категоріально-понятійних засад психологічних проблем емоційного реагування на стресові ситуації, пов’язані з воєнним станом, аналіз відповідної науково-теоретичної бази, напрацьованої дослідниками в галузі стресології, визначення етапів воєнного стану, специфіка яких зумовлює особливості психоемоційного реагування особистості, емпіричне виявлення особливостей емоційного реагування на стресові ситуації на кожному з етапів воєнного стану та обґрунтування психологічних умов та практичних методів оптимізації психоемоційного стану особистості. Результати: враховуючи специфіку психоемоційного навантаження студентської молоді у різні дні війни, було здійснено диференціювання етапів воєнного стану як перший день війни, підготовка до евакуації, евакуація, розміщення в місці евакуації, підготовка до повернення додому та повернення додому. Узагальнюючи результати проведеного авторського анкетування, було визначено особливості особистісного реагування студентів на кожному із вищезазначених етапів та визначено фактори розвитку стресу. Виявлено помітну нестабільність ментального стану студентів, що зумовлює ригідність, невміння протистояти стресовим ситуаціям, збудливість, виникнення когнітивних труднощів, постійне відчуття страху, тривоги, наростання емоційного напруження. Висновки. Підсумовуючи результати дослідження було визначено, що зовнішній стресофактор – воєнний стан викликає у студентів негативні тривожнодепресивні емоції, що впливають на зниження рівня стресостійкості. З метою підвищення ресурсу стресостійкості, зниження впливу негативних психогенних факторів та оптимізації психоемоційного стану людини в надзвичайній ситуації, пов’язаній з воєнним станом, запропоновано використання методів, спрямованих на покращення мобілізаційних захисних реакцій, збільшення стійкості організму до дії стресорів, підвищення адаптаційних резервів, розкриття власного унікального творчого потенціалу, подолання емоційного деструктивного настрою.
The article is devoted to the problem of ensuring an individual's optimal response to stressors associated with martial law. The relevance of this problem is determined precisely by the insufficient development of issues of psychological protection of citizens of Ukraine who suffer from the negative psycho-emotional impact caused by the war. The purpose of the article is the theoretical analysis and empirical determination of the features of the emotional response to stressful situations in the conditions of martial law and the substantiation of the psychological conditions for optimizing the psycho-emotional state of the individual in the conditions of stressful situations associated with limited resources. The tasks of the research include working out the categorical and conceptual foundations of the psychological problems of emotional response to stressful situations related to martial law, the analysis of the relevant scientific and theoretical base developed by researchers in the field of stressology, the definition of the stages of martial law, the specificity of which determines the peculiarities of the psycho-emotional response of an individual, empirical identification of features of emotional response to stressful situations at each of the stages of martial law and substantiation of psychological conditions and practical methods of optimizing the psycho-emotional state of the individual. The results: taking into account the specifics of the psycho-emotional load of student youth on different days of the war, the stages of martial law were differentiated as the first day of the war, preparation for evacuation, evacuation, placement in the place of evacuation, preparation for returning home and returning home. Summarizing the results of the author's questionnaire, the peculiarities of the personal response of students at each of the above-mentioned stages were determined and the factors of stress development were determined. A noticeable instability of the mental state of students was revealed, which leads to rigidity, inability to withstand stressful situations, excitability, the occurrence of cognitive difficulties, a constant feeling of fear, anxiety, and increasing emotional tension. Conclusions. Summarizing the results of the study, it was determined that the external stress factor - the state of war causes negative anxiety-depressive emotions in students, which affect the decrease in the level of stress resistance. In order to increase the resource of stress resistance, reduce the influence of negative psychogenic factors and optimize the psycho-emotional state of a person in an emergency situation related to the state of war, it is proposed to use methods aimed at improving mobilization protective reactions, increasing the body's resistance to stressors, increasing adaptation reserves, revealing own unique creative potential, overcoming emotional destructive mood.
URI: https://er.nau.edu.ua/handle/NAU/59158
ISSN: 2411-264X
Appears in Collections:Статті у фахових виданнях кафедри педагогіки та психології професійної освіти

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Грузинська.pdfСтаття539.41 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.