Please use this identifier to cite or link to this item: http://er.nau.edu.ua:8080/handle/NAU/39663
Title: Рівні забезпечення якості підготовки фахівців з кібербезпеки в закладах вищої освіти США
Other Titles: Уровни обеспечения качества подготовки специалистов по кибербезопасности в учреждениях высшего образования США
Levels of quality assurance of cybersecurity specialists training in US higher education institutions
Authors: Бистрова, Богдана Василівна
Быстрова, Богдана Васильевна
Bystrova, Bohdana
Keywords: якість вищої освіти
рівень ОПХ фахівця з кібербезпеки
акредитація
стандартизація
сертифікація
федеральний рівень забезпечення якості
галузевий рівень забезпечення якості
забезпечення якості на рівні закладу освіти
качество высшего образования
уровень квалификации специалиста по кибербезопасности
акредитация
сертификация
стандартизация
федеральный уровень обеспечения качества
отраслевой уровень обеспечения качества
вузовский уровень обеспечения качества
quality of higher education
cybersecurity specialist qualification level
accreditation
certification
standardization
federal quality assurance level
industry quality assurance level
university quality assurance level
Issue Date: May-2019
Publisher: Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка
Citation: Бистрова Б.В. Рівні забезпечення якості підготовки фахівців з кібербезпеки в закладах вищої освіти США. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : наук. журнал . 2019. – № 2 (86). С. 140-149.
Abstract: У статті висвітлено результати дослідження забезпечення якості підготовки фахівців з кібербезпеки в США. Шляхом аналізу умов дотримання високих стандартів підготовки фахівців ІТ-галузі встановлено, що забезпечення якості формується на 3 рівнях: федеральному (державний контроль), галузевому (система сертифікації) та рівні закладу освіти (акредитація, на добровільній основі, самостійно задля рейтингу). Установлено, що якість вищої освіти - це рівень отриманих особою знань, умінь та професійних навичок відповідно до мети, визначеної закладом освіти. Практичне значення дослідження полягає в можливості екстраполяції передових ідей американського досвіду в систему вищої освіти України
В статье отражены результаты исследования уровней обеспечения качества подготовки специалистов по кибербезопасности в США. Путем анализа условий соблюдения высоких стандартов подготовки специалистов ІТ-отрасли установлено, что обеспечение качества формируется на 3 уровнях: федеральном (государственный контроль), отраслевом (система сертификации) и вузовским уровне обеспечения качества (аккредитация, самоконтроль ради рейтинга). Установлено, что качество высшего образования - это уровень полученных студентом знаний, умений и профессиональных навыков в соответствии с образовательной целью, которая определена заведением. Практическое значение исследования состоит в возможности экстраполяции передовых идей американского опыта в систему высшего образования
The purpose of the article is to highlight the results of research of the quality of cybersecurity specialists training in the American institutions of higher education with subsequent implementation of its progressive ideas in the Ukrainian system of higher education. Through a theoretical analysis of systematic measures to test the quality of training for cybersecurity specialists and conditions for adherence to high standards of IT industry education, it has been established that quality of education in the United States is carried out at three levels: federal level with the state system of control, branch level and level of higher education institution. Due to the use of predictive methods, in order to borrow progressive ideas of quality assurance of higher education in the national education system, it was established that quality of higher education is most often considered by the level of knowledge and professional skills acquired by a person in accordance with the purpose determined by higher education institution. State control is carried out at the federal level commissions of the States, which is the regional accreditation commissions; at the branch level (adjusting the needs of its industry) plays a certification system; at the level of educational establishment provided by the external evaluation, which conduct independent agency, created on the initiative of professional associations and universities. The control procedure is carried out with criteria and indicators developed by the independent agency. When compiling accreditation analysis report, higher education institution determines the conformity of educational services to the relevant criteria. The practical significance of the study is to improve qualitative and quantitative assessment of the achieved level of the relevant educational professional skills of a cyber security specialist prepared by the system of national higher education. The result can be adoption of main audit criteria of institutions of higher education into the system of Quality assurance in higher education (compliance of the educational programs with industry requirements, provision of material, scientific and methodological, personnel resources of the educational process, a decentralized approach to the introduction of higher education standards and effectiveness of management of the education institution).
URI: http://er.nau.edu.ua:8080/handle/NAU/39663
ISSN: 2312-5993
2414-9799 (Online)
Appears in Collections:Наукові роботи кафедри авіаційної англійскої мови



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.