Please use this identifier to cite or link to this item: http://er.nau.edu.ua:8080/handle/NAU/24455
Title: Допрофесійна підготовка учнів авіакосмічного ліцею в системі «ліцей – ВНЗ»
Other Titles: Допрофессиональная подготовка учеников авиакосмического лицея в системе «лицей – ВУЗ»
Pre-Vocational Training of Aerospace Lyceum Students within the “Lyceum-University” System
Authors: Муранова, Наталія Петрівна
Муранова, Наталия Петровна
Keywords: Допрофесійна підготовка, технологія допрофесійної підготовки, учень, ліцей, вищий навчальний заклад, система, поліпрофесійна підготовка, мотиваційний, змістовий, процесуальний, когнітивно-операційний компоненти, дидактичні умови допрофесійної підготовки.
Допрофессиональная подготовка, технология допрофессиональной подготовки, ученик, лицей, высшее учебное заведение, система, полипрофесиональная подготовка, мотивационный, содержательный, процессуальный, когнитивно-операционный компоненты, дидактические условия допрофессиональной подготовки.
Рre-vocational training, pre-vocational training technique, pupil, lyceum, higher educational institution, system, multi-vocational training, contensive, motivational, procedural, and cognitive-operational components, didactic conditions of pre-vocational training.
Issue Date: 25-Dec-2005
Publisher: Книжкове видавництво Національного авіаційного університету, м. Київ, Україна
Citation: Муранова Н. П. Допрофесійна підготовка учнів авіакосмічного ліцею в системі «ліцей – ВНЗ» : [монографія] / Н. П. Муранова. – К. : НАУ, 2005. – 247 с.
Abstract: У монографії розкриваються проблеми допрофесійної підготовки учнів у системі «ліцей – ВНЗ», проаналізовано її сучасний стан. Визначено принципи допрофесійної підготовки: поетапності, достатності, гнучкості, наступності, інформатизації, інтегративності, професійного відбору. Обґрунтовано взаємозумовлені компоненти допрофесійної підготовки: змістовий, мотиваційний, процесуальний, когнітивно-операційний. Теоретично обґрунтовано дидактичні умови, розроблено технологію допрофесійної підготовки учнів у системі «ліцей – ВНЗ» та експериментально доведено її результативність на прикладі авіакосмічного ліцею Національного авіаційного університету. Удосконалено положення щодо забезпечення єдності мотиваційного, змістового, процесуального та когнітивно-операційного компонентів у процесі допрофесійної підготовки на основі особистісно орієнтованого підходу. Подальший розвиток дістали положення щодо інтегрування змісту загальноосвітньої і професійної підготовки. Для широкого кола науковців, педагогам вищої, середньої та професійної школи, працівникам освіти.
В монографии раскрываются проблемы допрофессиональной подготовки учащихся в системе «лицей – ВУЗ», проанализировано ее современное состояние. Определены принципы допрофессиональной подготовки: поэтапности, достаточности, гибкости, преемственности, информатизации, интегративности, профессионального отбора. Обоснованно взаимообусловлены компоненты допрофессиональной подготовки: содержательный, мотивационный, процессуальный, когнитивно-операционный. Теоретически обоснованы дидактические условия, разработана технология допрофессиональной подготовки учащихся в системе «лицей – ВНЗ» и экспериментально доказана ее результативность на примере авиакосмического лицея Национального авиационного университета. Усовершенствованы положения по обеспечению единства мотивационного, содержательного, процессуального и когнитивно-операционного компонентов в процессе допрофессиональной подготовки на основе личностно ориентированного подхода. Дальнейшее развитие получили положения по интеграции содержания общеобразовательной и профессиональной подготовки. Для широкого круга ученых, педагогов высшей, средней и профессиональной школы, работникам образования.
Some problems of pre-vocational training within the “Lyceum-University” system are described and the current state of the training is analyzed in the monograph. The principles of pre-vocational training are defined: phasing, sufficiency, flexibility, continuity, informatization, integrity, occupational selection. The following pre-vocational training components are justifiably interconnecting: contensive, motivational, procedural, and cognitive-operational. The didactic conditions are theoretically justified. A technique of pre-vocational training within the “Lyceum-University” system has been designed and its effectiveness has been proved experimentally using the Aerospace Lyceum of the National Aviation University as an example. The provisions on ensuring the integrity of the contensive, motivational, procedural, and cognitive-operational components in the course of pre-vocational training based on the person-oriented approach have been improved. The provisions on integration of the contents of comprehensive and vocational trainings have been further developed. The monograph is intended for a wide circle of scholars, educators at primary, secondary, and vocational schools, employees in the field of education.
URI: http://er.nau.edu.ua:8080/handle/NAU/24455
ISBN: 966-598-351-2
Appears in Collections:Монографії ННІНО

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Допрофесійна підготовка учнів АКЛ в системі ліцей-ВНЗ.pdfМуранова Н. П. Монографія2.32 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.