Please use this identifier to cite or link to this item: https://er.nau.edu.ua/handle/NAU/23950
Title: Перспективи розвитку доуніверситетської фізико-математичної підготовки старшокласників
Other Titles: Перспективы развития доуниверситетской физико-математической подготовки старшеклассников
Development Prospects of Pre-University Physico-Mathematical Training of Senior Pupils
Authors: Муранова, Наталія Петрівна
Муранова, Наталия Петровна
Muranova, Nataliya
Keywords: Доуніверситетська фізико-математична підготовка, старшокласники, вищий навчальний заклад, освіта, технічний університет.
Доуниверситетская физико-математическая подготовка, старшеклассники, высшее учебное заведение, образование, технический университет.
Рre-university physico-mathematical training, senior pupils, higher educational institution, education, technical university.
Issue Date: 20-Oct-2014
Publisher: Класичний приватний університет, м. Запоріжжя, Україна
Citation: Муранова Н. П. Перспективи розвитку доуніверситетської фізико-математичної підготовки старшокласників / Н. П. Муранова // Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах : зб. наук. пр. / [редкол. : Т. І. Сущенко (голов. ред.) та ін.]. – Запоріжжя : КПУ, 2014. – Вип. 39 (92). – С. 457–464.
Abstract: У статті висвітлено перспективи розвитку доуніверситетської фізико-математичної підготовки старшокласників у вищому технічному університеті на засадах провідних методологічних підходів до означеної проблеми: системного, компетентнісного, діяльнісного, задачного та особистісно орієнтованого. Перспектива розвитку доуніверситетської підготовки старшокласників розглянута на кількох рівнях: загальнодержавному, галузевому, рівні загальноосвітнього й вищого навчального закладу.
В статье раскрыты перспективы развития доуниверситетской физико-математической подготовки старшеклассников в высшем техническом университете на основе ведущих методологических подходов к проблеме: системного, компетентносного, деятельностного, задачного и личностно ориентированного. Перспектива развития доуниверситетской подготовки старшеклассников рассмотрена на разных уровнях: общегосударственном, отраслевом, уровни общеобразовательного и высшего учебного заведения.
The article presents some prospects of further development of pre-university physico-mathematical training of senior pupils at a technical university on the basis of the major methodological approaches (system, competence-based, activity-based, problem-oriented, and person-centered approaches) to the problem in question. The future of the pre-university physico-mathematical training of senior pupils has been considered as composed of the following levels – national, industrial, general educational, and university levels. In the future we consider solving important of standardization of basic preuniversity training as an essential link in the educational process, to overcome the lank of uniform requirements for the pre-university training high school students; reduce uncertainty common characteristics of the pre-university training content components; development of common curricula educational and job training programs for pre-university training depending on its direction, correction selection and contexture-university training, implementation of effective monitoring procedures of senior academic achievements. Pre-university preparation seniors can be effective implemented in the future under the following conditions: its design and construction through systematic studies of the Labor market; justification for the purposes of professional self-identity; organic combination of organizational resources with professional training at a technical university.
URI: http://er.nau.edu.ua/handle/NAU/23950
ISSN: 1992-5786
Appears in Collections:Статті в наукових журналах та публікації в інших виданнях кафедри базових і спеціальних дисциплін

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Перспективи розвит. ДФМП старш..pdfМуранова Н. П. Основна стаття2.71 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.