Першукова, Оксана ОлексіївнаPershukova, OksanaКанішевська, Любов ВікторівнаKanishevskai, LyubovТолочко, Світлана ВікторівнаTolochko, SvitlanaВойтовська, Оксана МиколаївнаVoitovska, OksanaЩербак, Ірина МиколаївнаShcherbak, Iryna2022-07-122022-07-122021-01Changing the modern educational paradigm on the example of European Union and Ukraine / L. Kanishevska, S. Tolochko, O. Voitovska, O. Pershukova, I. Shcherbak // Laplage em Revista 7(1). – 2021. - P. 293-3032446-6220https://er.nau.edu.ua/handle/NAU/55830The purpose of the present academic paper lies in identifying the transformational process of the educational paradigm within European countries. The research methodology is qualitative; it is based on the method of statistical analysis of development indicators of the EU states’ education systems according to Eurostat, the World Bank 2009-2019. The results demonstrate a significant differentiation of integration of different educational paradigm within European countries. The experience of the U states bears evidence to the differentiation of mechanisms for financing education. In general, the following financing mechanisms predominate, namely: 1) centralized + local + local transfers in 5 countries (7 countries), 2) centralized in 6 countries; 3) centralized + local transfers in 5 countries; 4) local + local transfers in 5 countries. The theoretical and practical value of the research lies in considering the identified slow transformations of educational paradigms by international organizations when developing a policy for ensuring the quality of education within the EU.Метою цієї наукової роботи є виявлення трансформаційного процесу освітньої парадигми в європейських країнах. Методологія дослідження якісна; базується на методі статистичного аналізу показників розвитку систем освіти країн ЄС за даними ЄВРОСТАТу, Світового банку 2009-2019. Результати демонструють значну диференціацію інтеграції різних освітніх парадигм у європейських країнах. Про диференціацію механізмів фінансування освіти свідчить досвід держав У. Загалом переважають такі механізми фінансування, а саме: 1) централізовані + місцеві + місцеві перекази у 5 країнах (7 країнах), 2) централізовані в 6 країнах; 3) централізовані + місцеві перекази в 5 країнах; 4) місцеві + місцеві перекази в 5 країнах. Теоретична та практична цінність дослідження полягає у врахуванні виявлених повільних трансформацій освітніх парадигм міжнародними організаціями при розробці політики забезпечення якості освіти в межах ЄС.enconcepts of education in the EUeducational paradigmthe concept of “the opening of education”life-long learning,“knowledge and competence” paradigmконцепції освіти в ЄСосвітня парадигмапоняття «відкрита освіта»освіта протягом життяпарадигма знань і компетентностіChanging the modern educational paradigm on the example of the European Union and UkraineЗміна сучасної освітньої парадигми на прикладі Європейського Союзу та УкраїниArticle10.24115/S2446-6220202171725p.293-303