Духота, Олександр ІвановичКорнієнко, Анатолій ОлександровичХарченко, Володимир ВолодимировичНауменко, Ніла ОлександрівнаКостецький, Іван ВолодимировичГловин, Михайло Андрійович2019-09-182019-09-182018Дослідження впливу геометрії контакту елементів трибопари на фретинг-корозійне зношування / [О. І. Духота, А. О. Корнієнко, В. В. Харченко та ін.]. // Проблеми тертя та зношування. – 2018. – №1. – С. 56–66.http://er.nau.edu.ua/handle/NAU/40227Розглянуті питання залежності інтенсивності зношування матеріалів пар тертя від схеми і розміру контакту елементів трибопари, а також від амплітудно-навантажувальних параметрів фретингу. Дослідження проводились за схемою контакту «площина-циліндр» та площинного кільцевого контакту суцільного і приривчастого кільця з торцевою поверхнею циліндра, на зразках із титанових сплавів ВТ20, ВТ8, ВТ22 та алюмінієвого сплаву Д16Т. Аналіз результатів порівняльних випробувань за схемою «площина-циліндр» зразків із сплавів ВТ20, ВТ8 і Д16Т показав, що зі збільшенням параметра відносного зміцнення поверхонь, інтенсивність зношування зростає. За допомогою електронно-мікроскопічного та рентгеноспектрального аналізу досліджено механізм формування на поверхні тертя захисних вторинних структур. Критична амплітуда фретингу вище якої інтенсивність зношування різко зростає, буде меншою для такого типу контакту, який забезпечує кращі можливості відведення із зоні тертя продуктів зношуванняQuestions of dependence of wear intensity of friction pairs material on the scheme and the contact size of friction pair elements, and also on the amplitude-loading fretting parameters are considered. The research was carried out on samples made of titanium alloys VТ20, VТ8, VТ22 and aluminum alloy D16Т in accordance with the "plane-cylinder" contact scheme and the plane annular contact of continuous and discontinuous ring with cylinder end face. Analysis of results of comparative tests by the "plane-cylinder" contact scheme of samples made of alloys VT20, VТ8 and D16Т showed that the increasing of the surface relative strengthening parameter leads to the wear intensity increase. The mechanism of formation of protective secondary structures on the friction surface was investigated using by electron microscopic and Xray spectral analyses. The critical fretting amplitude above which the wear intensity increases sharply is lower for the type of contact, which provides better possibilities of wearing products removing from the friction zone.ukгеометрія контактуфретинг-корозіявідносне вібропереміщеннязахисні структуризношуванняfretting corrosioncontact geometryrelative vibrational displacementprotective structureswearДослідження впливу геометрії контакту елементів трибопари на фретинг-корозійне зношуванняInvestigation of the influence of friction pair elements contact geometry on fretting-corrosion wear processArticle621.891