Please use this identifier to cite or link to this item: https://er.nau.edu.ua/handle/NAU/59452
Title: Cultural intelligence as an attribute of a teacher’s professional profile
Other Titles: Культурний інтелект як атрибут вчительського професійного профілю
Authors: Sluchaina, Larysa
Случайна, Лариса
Keywords: глобалізація
сучасна освіта
культурна компетентність
міжкультурна комунікація
globalization
modern education
cultural competence
intercultural communication
Issue Date: 2023
Publisher: Національний авіаційний університет
Citation: Sluchaina L. Cultural intelligence as an attribute of a teacher’s professional profile // Мова та культура у просторі новітніх технологій: проблеми сучасної комунікації: матеріали VІ Міжнародної наукової конференції, м. Київ, 23 березня 2023 р. К. : Талком, 2023. — С. 102-104.
Abstract: В умовах стрімкої глобалізації концепція сучасної освіти переглядається з метою сприяння усвідомленню позитивної цінності культурного розмаїття і вдосконалення як розробки навчальних програм, так і підготовки вчителів. Ця ідея відображена в низці міжнародних документів. Зокрема, план заходів у Загальній декларації ЮНЕСКО про культурне різноманіття передбачає включення традиційної педагогіки в навчальний процес із повним використанням відповідних методів передачі знань.
With rapid globalization, the concept of modern education is being reconsidered with the purpose of promoting an awareness of the positive value of cultural diversity and improving to this end both curriculum design and teacher education. This idea is reflected in a number of international documents. In particular, the action plan of the UNESCO Universal Declaration on Cultural Diversity envisages incorporation of traditional pedagogies into the education process with making full use of culturally appropriate methods of transmission of knowledge.
Description: 1. Ang, S., & Van Dyne, L. (Eds.) (2008). Handbook of cultural intelligence: Theory, measurement, and applications. New York, NY: M. E. Sharp. 2. Earley, C. P., & Ang, S. (2003). Cultural intelligence: Individual interactions across cultures. Stanford, CA: Stanford Business Books. 3. European Parliament. Committee on Culture and Education. Resolution on the role of intercultural dialogue, cultural diversity and education in promoting EU fundamental values. URL: https://www.europarl.europa.eu/doceo/document/A-8-2015-0373_EN.html 4. Molina S. Ch. Romanticizing Culture: The Role of Teachers’ Cultural Intelligence in Working With Diversity. The CATESOL Journal 24.1 2012/2013. – Available at: https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1111874.pdf 5. Стратегія розвитку вищої освіти в Україні на 2022–2032 роки. URL: https://mon.gov.ua/ua/news/efektivna-innovacijna-konkurentospromozhna-ekonomika-tazabezpechennya- visokih-standartiv-yakosti-zhittya-uryad-shvaliv-strategiyu-rozvitku-vishoyiosviti- v-ukrayini-do-2032-roku 6. Ting-Toomey S., (1994) Communication across Cultures, Guilford Press No.4 7. UNESCO Universal Declaration of Cultural Diversity (2001). – Available at: https://en.unesco.org/about-us/legal-affairs/unesco-universal-declaration-cultural-diversity
URI: https://er.nau.edu.ua/handle/NAU/59452
Appears in Collections:Матеріали конференцій кафедри української мови та культури

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Случайна -103-105.pdfтези419.75 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.