Please use this identifier to cite or link to this item: https://er.nau.edu.ua/handle/NAU/59230
Title: The impact of transnationalization on the global consumer market
Other Titles: Вплив транснаціоналізації на світовий споживчий ринок
Authors: Kniazieva, Tetiana
Князєва, Тетяна В’ячеславівна
Shevchenko, Аnna
Шевченко, Анна Валеріївна
Radchenko, Hanna
Радченко, Ганна Анатоліївна
Komova, Olena
Комова, Олена
Pankova, Lilia
Панкова, Лілія
Keywords: global economy
international complex
monopoly capital
transnationalization
structural transformation of the economy
globalization
глобальна економіка
міжнародний комплекс
монопольний капітал
транснаціоналізація
структурна трансформація економіки
глобалізація
Issue Date: 2021
Publisher: House of Polonia University “Educator”
Citation: Kniazieva T., Shevchenko A., Radchenko H., Komova O., Pankova L. The impact of transnationalization on the global consumer market // Baltic Journal of Economic Studies / House of Polonia University “Educator”. - Riga, 2021. - Vol. 7 No. 5. - P. 268-276.
Abstract: The study found that globalization has no effect on the content of monopoly capital, which has changed its form because of the existence of the process of transnationalization. The growth of transnational corporations not only increases the interaction with the state in the modern process of globalization. Minimization of negative consequences of transnational corporations in the consumer market, ensuring food security of the country involves the implementation of the strategy of import substitution and reasonable protectionism. This triggers the modernization of foreign economic strategies, improves institutional and organizational and economic efforts of state regulation to ensure protection of the borders of the consumer market. Here targets are defined: growth of own production; increase in investment demand; increase in non-resource exports through exports of high-tech, knowledge-intensive goods and services; intensification of measures within the system of comprehensive export support.
Дослідження показало, що глобалізація не впливає на зміст монополістичного капіталу, який змінив свою форму через наявність процесу транснаціоналізації. Зростання транснаціональних корпорацій не тільки збільшує взаємодію з державою в сучасному процесі глобалізації. Мінімізація негативних наслідків діяльності транснаціональних корпорацій на споживчому ринку, забезпечення продовольчої безпеки країни передбачає реалізацію стратегії імпортозаміщення та розумного протекціонізму. Це викликає модернізацію зовнішньоекономічних стратегій, удосконалює інституційні та організаційно-економічні зусилля державного регулювання для забезпечення захисту кордонів споживчого ринку. Тут визначені цілі: зростання власного виробництва; збільшення інвестиційного попиту; збільшення нересурсного експорту за рахунок експорту високотехнологічних, наукомістких товарів і послуг; активізація заходів у системі комплексної підтримки експорту.
Description: Akman, M., Berger, A., Dadush, U., Evenett, S., Johnson, L., Mendez-Parra, M., Ochoa, R., & Schmucke, C. (2017). Key Policy Options for the G20 in 2017 to Support an Open and Inclusive Trade and Investment System. Available at: http://hdl.handle.net/11540/6922 Anderson, S., & Cavanagh, J. (2000). The Rise of Corporate Global Power. Institute for policy studies. Available at: http://s3.amazonaws.com/corpwatch.org/downloads/top200.pdf Antropova, T. G., Ishmuradova, I. I., Minsabirova, V. N., Gazizova, F. S., & Temirbulatov, R. R. (2015). Economic security in the conditions of innovative transformation of economy. Review of European Studies, no. 7(1), pp. 195–199. Assch, A., & Gangnes, B. (2019). Global value chains and the fragmentation of trade policy coalitions. Transnational Corporations, no. 26(1), pp. 31–60. Astrakhantseva, E., Shipshova, O., & Antonova, M. (2019). The role of transnational corporations in the globalization of the economy. Advances in Social Science, Education and Humanities Research, no. 364, pp. 1–5. Baccini, L. (2012). Preventing protectionism: international institutions and trade policy. Review of International Organizations, no. 7(4), pp. 369–398. Etc.
URI: https://er.nau.edu.ua/handle/NAU/59230
ISSN: 2256-0963
Appears in Collections:Матеріали конференцій, тези, статті кафедри маркетингу

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Article_Kniazieva_Shevchenko_Radchenko_Komova_Pankova.pdfArticle230.51 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.