Please use this identifier to cite or link to this item: https://er.nau.edu.ua/handle/NAU/51009
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorЧередніченко, Костянтин Валентинович-
dc.contributor.authorСherednichenko, Kostiantyn-
dc.contributor.authorМірошнікова, Юлія Олексіївна-
dc.contributor.authorMiroshnikova, Julia-
dc.date.accessioned2021-06-07T08:55:11Z-
dc.date.available2021-06-07T08:55:11Z-
dc.date.issued2021-05-
dc.identifier.citationCherednichenko K.V., Miroshnikova Ju.O. Modeling of territorial differentiation by transport infrastructure level of development // Intellectualization of logistics and Supply Chain Management. Kyiv, 2021. №6. P. 48-54.uk_UA
dc.identifier.urihttps://er.nau.edu.ua/handle/NAU/51009-
dc.description1. Sadlovska I.P. Strategichne upravlinnya natsionalnoyu transportnoyu infrastrukturoyu Ukrainy [monografia]. Kyiv, 2011. 356 p. 2. Bakaev A.A., Pirozhkov I.I. Revenko S.I. Mezhdunarodnyie transportnyie koridoryi Ukrainyi: seti i modelirovanie. Kiev, 2003. 518 p. 3. Novikova O.F., Pokotilenko R.V. Ekonomichna bezpeka: kontseptualne viznachennya ta mehanizmy zabezpechennya [monografia]. Donetsk, 2006. 408 p. 4. Lozhachevska O.M. Upravlinnya funktsionuvannyam ta rozvitkom transportnogo kompleksu regionu [monografia]. Kyiv, 2002. 248 p. 5. Transportna Infrastruktura [Elektronniy resurs] // Vikipediya. Vilna entsiklopediya. – Rezhim dostupu: https://is.gd/sS18BU. 6. Usmanov Z.K. Integralnaya shema otsenki obespechennosti regionov avtomobilnyimi dorogami. Tashkent, 2014. 186-188 pp. 7. Freydman O.A. Otsenka potentsiala transportnoy sistemyi kak osnova formirovaniya transportno-logisticheskogo klastera. «Ekonomika», 2014, vol 3, pp 109-117. 8. Tohirov T. Otsenka sostoyaniya transportnoy infrastrukturyi regiona. Ekonomika i Upravlenie. Voprosyi upravleniya, Sankt-Peterburg, 2018, pp. 79-83. 9. Vedomstvennyie stroitelnyie normyi. Ukazaniya po obespecheniyu bezopasnosti dvizheniya na avtomobilnyih dorogah. Vsn 25-86 [Elektronniy resurs] – Rezhim dostupu do resursu : https://zakonbase.ru/content/part/399001 – Nazva z ekrana. 10. Transport Ukrainy [Elektronniy resurs] // Derzhavna sluzhba statistiki UkraYini. – Kyiv, 2020. – Rezhim dostupu do resursu: http://www.ukrstat.gov.ua/druk/publicat/kat_u/2020/zb/10/zb_trans_19.pdf.uk_UA
dc.description.abstractThe research paper presents theoretical and practical aspects of differentiation of territories according to the level of transport infrastructure development. The purpose of the research is to develop a formalized approach to territorial differentiation according to the level of transport infrastructure development on the example of Ukrainian regions. The issues with the term of "transport infrastructure" are defined. Classical methodological approaches to transport infrastructure level of development assessment are described. The essence of the concept of "differentiation" and its meaning in the transport industry are revealed. The coefficients for assessing the provision of regions with transport infrastructure, transport network density coefficient and the assessment of transport network safety indicator are considered. On the basis of the considered coefficients and initial statistical data, the analysis of regions of Ukraine, based on a level of development of a transport infrastructure, was conducted. The inequality of transport infrastructure level of development (even within one country) is caused due to both objective (geographical location, resource potential) and subjective reasons (efficient use of resources, effectiveness of regional management). An integrated assessment in order to solve this task was formed. It is based on the apparatus of the methodology of decision-making in conditions of uncertainty. For the practical demonstration, the regions of Ukraine were differentiated, according to the level of transport infrastructure development. During the evaluation, it is possible to determine the factor with the greatest impact on the overall result by region. Improving the quantitative indicators that form the most influential qualitative assessment would lead to an increasement of the overall assessment. Thus, using the developed algorithm, it becomes possible to optimize the management of transport infrastructure development of a particular territory.uk_UA
dc.description.abstractУ статті викладені теоретичні та практичні аспекти диференціації територій за рівнем розвитку транспортно інфраструктури. Метою даної роботи є розробка формалізованого підходу територіальної диференціації за рівнем розвитку транспортної інфраструктури на прикладі регіонів України. Розкрито проблематику та визначено термін «транспортна інфраструктура». Описано класичні методичні підходи до формування оцінок рівня транспортної інфраструктури та їх недоліки. Розкрито сутність поняття «диференціація» та її значення у транспортній галузі. Розглянуто коефіцієнти оцінки забезпеченості регіонів транспортною інфраструктурою. На базі розглянутих коефіцієнтів та вихідних статистичних даних був проведений аналіз регіонів України за рівнем розвитку транспортної інфраструктури. Нерівність рівня розвитку транспортної інфраструктури (навіть у межах однієї країни) обумовлена як об'єктивними (географічне розташування, ресурсний потенціал), так і суб'єктивними причинами (ефективне використання ресурсів, ефективність регіонального управління). Для вирішення даної проблеми була розрахована інтегральна оцінка. Базуючись на даній оцінці для практичної демонстрації розробленого алгоритму, було продиференційовано регіони України за рівнем розвитку транспортної інфраструктури. Використовуючи розроблений алгоритм, стає можливим оптимізувати управління розвитком транспортної інфраструктури певної території.uk_UA
dc.language.isoenuk_UA
dc.publisherLLC Viold (Limited liability company)uk_UA
dc.subjecttransport infrastructureuk_UA
dc.subjectterritorial differentiationuk_UA
dc.subjectmathematical modelinguk_UA
dc.subjectintegrated assessmentuk_UA
dc.subjecttransport network densityuk_UA
dc.subjectcarrying capacityuk_UA
dc.subjecttransport safetyuk_UA
dc.subjectтранспортна інфраструктураuk_UA
dc.subjectдиференціація територійuk_UA
dc.subjectматематична модельuk_UA
dc.subjectінтегральна оцінкаuk_UA
dc.subjectщільність транспортної мережіuk_UA
dc.subjectтранспортна безпекаuk_UA
dc.subjectпропускна здатністьuk_UA
dc.titleModelling of territorial differentiation by transport infrastructure level of developmentuk_UA
dc.title.alternativeМоделювання диференціації територій за рівнем розвитку транспортної інфраструктуриuk_UA
dc.typeArticleuk_UA
dc.subject.udc656.1/.5uk_UA
dc.identifier.doi10.46783/smart-scm/2021-6-4-
Appears in Collections:Наукові статті співробітників кафедри організації авіаційних робіт та послуг



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.