Please use this identifier to cite or link to this item: https://er.nau.edu.ua/handle/NAU/51009
Title: Modelling of territorial differentiation by transport infrastructure level of development
Other Titles: Моделювання диференціації територій за рівнем розвитку транспортної інфраструктури
Authors: Чередніченко, Костянтин Валентинович
Сherednichenko, Kostiantyn
Мірошнікова, Юлія Олексіївна
Miroshnikova, Julia
Keywords: transport infrastructure
territorial differentiation
mathematical modeling
integrated assessment
transport network density
carrying capacity
transport safety
транспортна інфраструктура
диференціація територій
математична модель
інтегральна оцінка
щільність транспортної мережі
транспортна безпека
пропускна здатність
Issue Date: May-2021
Publisher: LLC Viold (Limited liability company)
Citation: Cherednichenko K.V., Miroshnikova Ju.O. Modeling of territorial differentiation by transport infrastructure level of development // Intellectualization of logistics and Supply Chain Management. Kyiv, 2021. №6. P. 48-54.
Abstract: The research paper presents theoretical and practical aspects of differentiation of territories according to the level of transport infrastructure development. The purpose of the research is to develop a formalized approach to territorial differentiation according to the level of transport infrastructure development on the example of Ukrainian regions. The issues with the term of "transport infrastructure" are defined. Classical methodological approaches to transport infrastructure level of development assessment are described. The essence of the concept of "differentiation" and its meaning in the transport industry are revealed. The coefficients for assessing the provision of regions with transport infrastructure, transport network density coefficient and the assessment of transport network safety indicator are considered. On the basis of the considered coefficients and initial statistical data, the analysis of regions of Ukraine, based on a level of development of a transport infrastructure, was conducted. The inequality of transport infrastructure level of development (even within one country) is caused due to both objective (geographical location, resource potential) and subjective reasons (efficient use of resources, effectiveness of regional management). An integrated assessment in order to solve this task was formed. It is based on the apparatus of the methodology of decision-making in conditions of uncertainty. For the practical demonstration, the regions of Ukraine were differentiated, according to the level of transport infrastructure development. During the evaluation, it is possible to determine the factor with the greatest impact on the overall result by region. Improving the quantitative indicators that form the most influential qualitative assessment would lead to an increasement of the overall assessment. Thus, using the developed algorithm, it becomes possible to optimize the management of transport infrastructure development of a particular territory.
У статті викладені теоретичні та практичні аспекти диференціації територій за рівнем розвитку транспортно інфраструктури. Метою даної роботи є розробка формалізованого підходу територіальної диференціації за рівнем розвитку транспортної інфраструктури на прикладі регіонів України. Розкрито проблематику та визначено термін «транспортна інфраструктура». Описано класичні методичні підходи до формування оцінок рівня транспортної інфраструктури та їх недоліки. Розкрито сутність поняття «диференціація» та її значення у транспортній галузі. Розглянуто коефіцієнти оцінки забезпеченості регіонів транспортною інфраструктурою. На базі розглянутих коефіцієнтів та вихідних статистичних даних був проведений аналіз регіонів України за рівнем розвитку транспортної інфраструктури. Нерівність рівня розвитку транспортної інфраструктури (навіть у межах однієї країни) обумовлена як об'єктивними (географічне розташування, ресурсний потенціал), так і суб'єктивними причинами (ефективне використання ресурсів, ефективність регіонального управління). Для вирішення даної проблеми була розрахована інтегральна оцінка. Базуючись на даній оцінці для практичної демонстрації розробленого алгоритму, було продиференційовано регіони України за рівнем розвитку транспортної інфраструктури. Використовуючи розроблений алгоритм, стає можливим оптимізувати управління розвитком транспортної інфраструктури певної території.
Description: 1. Sadlovska I.P. Strategichne upravlinnya natsionalnoyu transportnoyu infrastrukturoyu Ukrainy [monografia]. Kyiv, 2011. 356 p. 2. Bakaev A.A., Pirozhkov I.I. Revenko S.I. Mezhdunarodnyie transportnyie koridoryi Ukrainyi: seti i modelirovanie. Kiev, 2003. 518 p. 3. Novikova O.F., Pokotilenko R.V. Ekonomichna bezpeka: kontseptualne viznachennya ta mehanizmy zabezpechennya [monografia]. Donetsk, 2006. 408 p. 4. Lozhachevska O.M. Upravlinnya funktsionuvannyam ta rozvitkom transportnogo kompleksu regionu [monografia]. Kyiv, 2002. 248 p. 5. Transportna Infrastruktura [Elektronniy resurs] // Vikipediya. Vilna entsiklopediya. – Rezhim dostupu: https://is.gd/sS18BU. 6. Usmanov Z.K. Integralnaya shema otsenki obespechennosti regionov avtomobilnyimi dorogami. Tashkent, 2014. 186-188 pp. 7. Freydman O.A. Otsenka potentsiala transportnoy sistemyi kak osnova formirovaniya transportno-logisticheskogo klastera. «Ekonomika», 2014, vol 3, pp 109-117. 8. Tohirov T. Otsenka sostoyaniya transportnoy infrastrukturyi regiona. Ekonomika i Upravlenie. Voprosyi upravleniya, Sankt-Peterburg, 2018, pp. 79-83. 9. Vedomstvennyie stroitelnyie normyi. Ukazaniya po obespecheniyu bezopasnosti dvizheniya na avtomobilnyih dorogah. Vsn 25-86 [Elektronniy resurs] – Rezhim dostupu do resursu : https://zakonbase.ru/content/part/399001 – Nazva z ekrana. 10. Transport Ukrainy [Elektronniy resurs] // Derzhavna sluzhba statistiki UkraYini. – Kyiv, 2020. – Rezhim dostupu do resursu: http://www.ukrstat.gov.ua/druk/publicat/kat_u/2020/zb/10/zb_trans_19.pdf.
URI: https://er.nau.edu.ua/handle/NAU/51009
DOI: 10.46783/smart-scm/2021-6-4
Appears in Collections:Наукові статті співробітників кафедри організації авіаційних робіт та послуг



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.