Please use this identifier to cite or link to this item: https://er.nau.edu.ua/handle/NAU/49809
Title: Модель методичної системи формування загальнокультурної компетентності студентів університету
Other Titles: Model of cultural competence formation for methodical students system of the university
Authors: Бурко, Ольга Василівна
Burko, Olha
Keywords: Борис Грінченко
евристичний і дослідницький методи
інтерактивна екскурсія
інноваційні прийоми «Сходини успіху» та «Піраміда досягнень»
принципи діалогізму й креативностi
Borys Grinchenko
heuristic method
innovative techniques
interactive excursion
principle of dialogism and creativity
Issue Date: Feb-2019
Publisher: Київський університет імені Бориса Грінченка
Citation: Бурко О.В. Модель методичної системи формування загальнокультурної компетентності студентів університету / О. В. Бурко // Освітологічний дискурс. Електронне наукове фахове видання. – К., 2019. – № 1 – 2. – С. 189 – 201
Series/Report no.: № 1-2 (24-25);
Abstract: У статті напрацьовано модель методичної системи формування загальнокультурної компетентності студентів Університету. В основу авторської концепції покладено принципи діалогізму та креативності. Згідно з принципом діалогізму на основі евристичного методу впроваджено діалогічне завдання: змоделювати уявний діалог екскурсантів та учасників майстер-класу з Борисом Грінченком за схемою питання / відповідь. Відповідно до обраного принципу креативності реалізовано інноваційні прийоми: «Сходини успіху» та «Піраміда досягнень», інноваційний вид роботи – пошукове завдання. Апробовано інноваційну форму роботи – інтерактивну екскурсію «Smart museum of Boris Grinchenko». У статті проаналізовано результати формування загальнокультурної компетентності студентів-першокурсників Університету, виявлено політ їхньої образної уяви, спричинений багатогранністю обдаровання Бориса Грінченка.
The article describes creation of the model of cultural competences formation for students of the University. The principle of dialogism and creativity are the basis of the author's concept. According to this, on the basis of the heuristic method, the following dialog task was introduced: to simulate the imaginary dialogue between excursionists and participants of the master-class with B. Grinchenko according to the question / answer scheme. In accordance with the principle of dialogism on the basis of the research method, the traditional method of problem issues was used: «What steps did B. Grinchenko rise to success? What are the ways to bring education to the people? What skills do I need to have to become a publisher?»; innovative techniques «Steps to success» and «Pyramid of Achievements». Accordingly, models of schemes are represented in the form of steps and pyramids. The innovative type of work – the search task was implemented: «Complete the scheme with a word that summarizes Grinchenko's contribution as a teacher and publisher to the education of his native people». Answers of the first-year students were divers via personal imagination skills, which were stimulated by B. Grinchenko’s many-sided talent and confirmed the using of «Steps to success» technique. The article analyzes the results of the cultural competences formation for students of the University during the interactive excursion «Smart Museum of Borys Grinchenko», master-class were held. After analyzing the results of cooperation with the first-year students of excursions and participants of the master-class, the conclusion was drawn: the author's model proved to be effective. It takes into account the criteria of systemicity, science, structuring, and manageability. However, the proposed model is not universal, hence improvisation and discussion points are foreseen. It is recommended for students undergoing pedagogical practice, to share knowledge about the pedagogical and educational heritage of Borys Grinchenko.
URI: https://er.nau.edu.ua/handle/NAU/49809
ISSN: 2312-5829
Appears in Collections:Наукові статті кафедри філологічних та природничих дисциплін

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
563-Текст статті-1567-1-10-20190321.pdf661.73 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.