Please use this identifier to cite or link to this item: https://er.nau.edu.ua/handle/NAU/43206
Title: Роль літературних канонів у процесі формування національної ідентичності: історична перспектива
Authors: Висоцька, Наталія Олександрівна
Keywords: національна ідентичність
літературні канони
канон
семантика
ідентичність
національна література
Issue Date: Apr-2020
Publisher: Талком, Київ
Citation: Висоцька Н.О. Роль літературних канонів у процесі формування національної ідентичності: історична перспектива // Національна ідентичність в мові і культурі: збірник наукових праць / за заг.ред. О.Г. Шостак. – К.: Талком, 2020. – С.36-43
Abstract: Попри всі різночитання смислів, закладених у понятті «канон», що призвели до його активного залучення як «спірної території» під час недавніх «культурних війн», етимологія слова не спричиняє суперечок: її виводять з грецького κανών, тобто «палка» або «тростинка» для вимірювань. Первинна семантика надала сучасному дослідникові Я.Гораку привід обіграти метафору, запропонувавши жезл Просперо («Буря» В.Шекспіра) як найпридатніший образ для теперішнього бачення канону, бо він є «знаряддям радше примусу, ніж магії», від якого, до того ж, його власник збирається невдовзі відмовитися. «Чи хочемо ми повернути цей жезл для його використання прийдешньою генерацією, чи краще викинути його без зайвих зволікань?» – задається вчений риторичним питанням (риторичним тому, що культурну й суспільну потребу в каноні аргументовано на сьогодні достатньо переконливо). Два ранні значення грецького слова – «мірило» та «список» – привели, з одного боку, до його вживання у сенсі «взірець» (правило, закон), а, з іншого, до поняття «канонізації» (включення до сонму святих). У нинішньому контексті обидва семантичні відтінки зливаються. Як відомо, перше застосування терміну «канонізація» щодо письмових джерел відбулося з метою упорядкувати тексти Святого Письма (безумовно, згідно з конкретними інтересами влади). Поширення ідеї канону на світські тексти починається у добу пізнього Відродження; отже, формування канону можна пов’язати з об’єктивізацією світу, вираженою через розділення суб’єкта та об’єкта знання, що лягло у підґрунтя філософії Нового часу.
Description: Література: 1. Altiery, Charles. The Idea and Ideal of a Literary Canon // Critical Inquiry, Vol. 10, No. 1, Canons (Sep., 1983). - pp. 37- 60. 2. Bérubé, Michael. The Employment of English: Theory, Jobs, and the Future of Literary Studies. – N.Y.& L.: New York UP, 1998. – 270 p. 3. Bloom, Harold. The Western Canon. The Books and Schools of the Ages, N.Y.- San Diego – L.: Harcourt, Brace, & Co., 1994. – 578 p. 4. Curtius, Ernst Robert. European Literature and the Latin Middle Ages. Princeton, Princeton Univ. Press, 1952. – 718 p. 5. Doren, Carl Van. Toward A New Canon // The Nation 134.3484 (13 Apr. 1932). pp. 429-430. Document URL: http://go.galegroup.com/ps/l.do?id=GALE%7CH1420025423&v=2.1&u=li ncclin_iscc&it=r&p=LitRG&sw=w 6. Eagleton, Terry. Literary Theory: An Introduction. – Oxford: Blackwell, 1983. – 240 p. 7. Gorak, Jan. The Making of the Modern Canon: Genesis and Crisis of a Literary Idea. – L.; Atlantic Highlands, N.J., Athlone Press, 1991. – 324 p. 8. Guillory, John. Cultural Capital: The Problem of Literary Canon Formation. – Chicago; L., Univ. of Chicago Press, 1994. – 408 p. 9. Kermode, Frank. Institutional Control of Interpretation // Salmagundi 43 (Winter 1979). – pp. 72 - 86. 10. Makaryk, Irena (gen.ed.), Encyclopedia of Contemporary Literary Theory. Approaches, Scholars, Terms. – Toronto: University of Toronto Press, 1994. – 656 p. 11. Smith, Barbara Herrnstein. Contingencies of Value: Alternative Perspectives for Critical Theory. – Cambridge: Harvard Univ. Press, 1988. – 229 p.
URI: http://er.nau.edu.ua/handle/NAU/43206
ISBN: 978-617-7832-35-4
Appears in Collections:Національна ідентичність в мові і культурі. XIII Міжнародна конференція

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Висоцька.pdf218.96 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.