Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: https://er.nau.edu.ua/handle/NAU/41204
Назва: Розвиток умінь аудіювання у студентів немовних вишів
Інші назви: Развитие умений аудирования студентов неязыковых вузов
Development of listening skills of students of non-linguistic institutions
Автори: Бистрова, Богдана Василівна
Быстрова, Богдана Васильевна
Bystrova, Bogdana
Ключові слова: розвиток умінь аудіювання
контроль сформованості
фунщії контролю
перцептивні
мисленнєві
мнемічні та моторні дії
іншомовне мовпення
порівняння
протиставлення
развитие умений аудирования
контроль сформированности
функции контроля
перцетивные
мыслительные
мнемические и моторные действия
иноязычное речи
сравнения
противопоставления
development of listening skills
formation of foreig language skills
functions of control
perceptual
thinking
mnemonic and motor actions
foreign language speech
comparison
Дата публікації: лис-2019
Видавництво: Мукачівський державний університет
Бібліографічний опис: Бистрова Б.В. Розвиток умінь аудіювання у студентів немовних вишів // Науковий вісник Мукачівського державного університету. Серія "Педагогіка та психологія" : зб. наук. пр. / Ред.кол.: Товканець Г.В. (гол.ред.) та ін. - Мукачево : Вид-во МДУ, 2019. - Випуск 2(10). - 252 с.
Короткий огляд (реферат): Стаття присвячена формуванню навичок і розвитку вмінь аудіювання у студентів технічних вишів та контролю за рівнем їх сформованості. Розкрито зміст та вимоги до рівня сформованості вмінь аудіювання, методику організації формування навичок і розвитку вмінь аудіювання. Описано підхід до контролю сформованості вмінь розуміння мовпення на спух, фунщії та засоби контролю розуміння прослуханого тексту, зроблено особливий акцент на використанні тесту як засобу контролю вмінь аудіювання. Детально розглянуто теоретичне обґрунтування передумов організації контролю рівня сформованості вмінь аудіювання. У дослідженні прндіпено увагу контролю сформованості вмінь розуміння мовпення на слух. Статья посвящена формированию навыков и развития умений аудирования студентов технических вузов та контроля за уровнем их сформированности. Раскрыто содержание и требования к уровню сформированности умений аудирования, методику организации формирования навыков и развития умений аудирования. Описан подход к контролю сформированности умений понимания речи на слух, функции и средства контроля понимания прослушанного текста, сделано особый акцент на использовании теста как средство контроля умений аудирования. Детально рассмотрены теоретическое обоснование предпосыпок организации контроля уровня сформированности умений аудирования. В исследовании уделено внимание контролю сформированности умений понимания речи на слух. The article concentrates on the methodology for the formation, development and control of listening skills in technical students. It is revealed the essence and the requirements for their formation. A special emphasis is placed on the use of the test as an evaluation method. It is given a comprehensive overview of the theoretical foundations of the prerequisites for the organization of listening skills estimation. Teaching listening skills is an urgent task for a teacher, because of a strong motivation for the use of a foreign language in students future professional activities. According to the foreign language syllabi for non-linguistics students, they have to be able to recognize and understand foreign texts of various types (including professional ones). The purpose of the study is to theoretically substantiate the development of listening skills in students, in particular, studying at nonlinguistics universities; to consider listening as a means of developing proficiency in a foreign language and as a process that requires listening comprehension evaluation. As a result of our research it is proved that aiding is the process of mastering a foreign language through the gradual and systematic formation of foreign language skills, acquisition of foreign language knowledge (including foreign language for specific purposes); the type of oral activity with special requirements for audio texts, and the level of listening skills requiring specific methodology. Our study covers the teaching of professionally-oriented monologues to students on the basis of audio texts according to the given specialty. The novelty of the study lies in the fact that special attention is paid to the development of listening sldlls in non-linguistics students. By modeling the real conditions of professional activity in foreign language classes, it is assured a comprehensive understanding of the professionally-oriented training material. The research practical significance is the fact that this approach changes the level of non-linguistics students' foreign language skills: a positive dynamics is registered or negative results are detected. The prospects of further research are the development of a methodology for listening comprehension in ESP courses which will provide the development of listening skills in cyber security students.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://er.nau.edu.ua/handle/NAU/41204
ISSN: 2413-3329
2520-6788
Розташовується у зібраннях:Наукові статті кафедри авіаційної англійскої мови

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Бистрова Б.В. 2019.pdf207.36 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.