Please use this identifier to cite or link to this item: https://er.nau.edu.ua/handle/NAU/38693
Title: Підготовка фахівців з кібербезпеки: досвід США та України
Other Titles: Подготовка специалистов по кибербезопасности: опыт США и Украины
Professional training of bachelors in cybersecurity: US and Ukraine experience
Authors: Бистрова, Богдана Василівна
Быстрова, Богдана Васильевна
Bystrova, Bogdana
Keywords: фахівець з кібербезпеки
освітні програми
порівняльний аналіз
ІТ-галузь
модернізація
кібербезпека
диверсифікація
стандартизація
специалист по КБ
образовательные программы
сравнительный анализ
ИТ-отрасль
модернизация
дивесификация
стандартизация
кибербезопасность
Cybersecurity specialist
educational programs
comparative analysis
IT Industry
cybersecurity
diversification
modernization
Issue Date: Nov-2018
Publisher: Мукачівський державний університет
Citation: Бистрова Б.В. Підготовка фахівців з кібербезпеки: досвід США та України // Науковий вісник Мукачівського державного університету. Серія "Педагогіка та психологія": зб. наук.пр. - 2018. - Випуск 2(8). - С. 214-216
Abstract: У статті описано результати порівняльного аналізу підготовки фахівців з кібербезпеки, про реальний стан справ, отриманих зіставленням організації, технології, змісту і результатів навчання за схожими ОПП у вищих навчальних закладах США та України. Встановлено, що професійна підготовка фахівців з кібербезпеки є не лише педагогічною, а й однією зі складових національної безпеки, без якої є неможливими захищене передавання інформації і відповідно – науково-технічний та соціально-економічний розвиток країни в умовах інформаційних війн, замахів на цілісність і суверенітет держави.
Сравнительный анализ профессиональной подготовки специалистов по кибербезопасности , а именно: анализ структуры, содержания и результатов обучения в университетах США и Украины показал, что для обеспечения безопасности передачи информации, а также научно-технического и социально-экономического развития страны подготовка специалистов по КБ является не только педагогической, но и одной из составляющих национальной безопасности. Так как в условиях информационных войн, покушений на целостность и суверенитет государства, есть их острый дефицит.
The aim of this study is to determine the course of research and to highlight its results. The scientific novelty of the obtained results and the theoretical significance of the study is that for the first time in the national pedagogical science a comprehensive analysis of the bachelors' professional training in the field of 'Cyber Security' in higher education institutions in the United States was carried out; the organizational, pedagogical and didactic principles of the cybersecurity bachelor's professional training in the American higher education system are disclosed; a comparative-pedagogical analysis of the cybersecurity bachelor's professional training in higher education institutions in the United States and universities in Ukraine was conducted. The peculiarities of the study content are the multidisciplinary nature of teaching and learning, double majors studying, and the introduction of cybernetic security specializations in other specialties, the integration of the theoretical and practical components in the process of specialists training. With regard to the forms and methods of professional training of bachelors from cybersecurity, they are aimed at research skills development, an independent work organization, interactivity, and total computerization). The comparative and pedagogical analysis of the cybersecurity bachelor’s professional training in higher education institutions in the United States and Ukrainian universities gave the basis for the extrapolation possibilities of American experience constructive ideas into the system of higher technical education in Ukraine on the strategic, organizational, and content levels. The study sources, the main features, the theoretical conclusions that may be useful for the educational standards development of cybersecurity specialists training and teachers of comparative pedagogy courses were worked out. Reasonable scientific and methodological recommendations on the constructive ideas creative realization of American experience in Ukraine can be used by Ukrainian scholars and scientists in pedagogical and comparative research as well as in the courses development and special courses in pedagogy of higher education, comparative pedagogy, and special seminars on pedagogical innovations.
URI: http://er.nau.edu.ua/handle/NAU/38693
ISSN: 2413-3329
2520-6788
Appears in Collections:Наукові статті кафедри авіаційної англійскої мови

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
БИСТРОВА МУКАЧЕВО (1).pdfСтаття181.07 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.