Please use this identifier to cite or link to this item: https://er.nau.edu.ua/handle/NAU/38611
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorБлажієвська, Наталія Ігоревна-
dc.contributor.authorБлажиевская, Наталия Игоревна-
dc.contributor.authorBlazhiievska, Nataliia-
dc.date.accessioned2019-05-14T08:46:02Z-
dc.date.available2019-05-14T08:46:02Z-
dc.date.issued2018-
dc.identifier.citationБлажієвська Н.І. Прийоми реплікаціі в дизайні інтер’єру / Теорія та практика дизайну: зб. наук. праць. Технічна естетика. – К.: «Компрінт», 2018. – Вип. 14. – С.27-38 DOI: 10.18372/2415-8151.14.13450uk_UA
dc.identifier.urihttp://er.nau.edu.ua/handle/NAU/38611-
dc.description.abstractУ статті розглядаються приклади застосування реплікації в дизайні окремих елементів наповнення та інтер’єру вцілому, як складного об’єкта. На основі аналізу розробок відомих дизайнерів виявлені основні прийоми реплікації в проектуванні інтер’єрів: відтворення форми, створення аналогу конструкції, запозичення технології виготовлення, копіювання функціональної схеми, стилізація за рахунок використання артефактів як ознак того чи іншого стилю, реплікація філософських принципів формоутворення. Доведена доцільність реплікації в дизайн-проектуванні. Показана ефективність реплікації у створенні образної концепції обєкту. Описан вплив прийомів реплікації на формування загального стилю. Продемонстрована роль репліки в розкритті авторської індивідуальності митця чи винахідника. Означений соціально-культурний потенціал репліки в авторському стилі відомих дизайнерів.uk_UA
dc.description.abstractThe article deals with replication – creation of non-identical copy in design. This is a method of actively involving previous product design developments and characteristic style features in contemporary design and production. Examples of the implemented replication in the design of individual elements and the interior as a complex object are given. Demonstration of known forms and objects propagates aesthetics of a certain style and material. Based on the analysis of well-known designers’ products the main techniques of replication in the interior design were found: the reproduction of the form in new materials and technologies, the creation of an analogue of the design, the borrowing of manufacturing technology in new forms, copying of functional characteristics and features, stylization by implementation of artifacts as signs of another style, the replication of the shape forming philosophical. The expediency of replication in design. The efficiency of replication in the figurative concept creation is shown. The influence of replication techniques on the common style formation is described. The role of a replica in revealing the author's individuality of the artist or inventor is demonstrated. In the article social and cultural potential of replicas in the author's style of famous designers is described. The use of borrowed artifacts without a common scenario and a new concept should be considered inappropriate. This leads to a negative eclectic result. For example, popular phrase: "the interior in the style ... (the name of a historical style)" – is not suitable for professional use for the description of nowadays projects. In the future, it is planned to investigate means of replication and the aspect of replication of natural materials in technological substitutes.uk_UA
dc.description.abstractВ статье рассматривается репликация – создание неидентичной копии в дизайне. Это – метод активного привлечения предыдущих наработок предметного дизайна и характерных стилевых признаков в современное проектирование и производство. Приведены примеры применения репликации в дизайне отдельных элементов и интерьера в целом, как сложного объекта. Демонстративное использование известных форм и объектов, пропагандирует эстетику определенного стиля и материала. На основе анализа разработок известных дизайнеров выявлены основные приемы репликации в проектировании интерьеров: воспроизведение формы в новых материалах и технологиях, создание аналога конструкции, заимствование технологии изготовления в новых формах, копирование функциональных характеристик и особенностей, стилизация за счет использования артефактов как признаков того или иного стиля, репликация философских принципов формообразования. Доказана целесообразность репликации в дизайне. Показана эффективность репликации в создании образной концепции объекта. Описано влияние приемов репликации на формирование общего стиля. Продемонстрирована роль реплики в раскрытии авторской индивидуальности художника или изобретателя. Акцентирован социально-культурный потенциал реплики в авторском стиле известных дизайнеров. Неуместной практикой следует считать использование заимствованных артефактов без общего сценария и новой концепции. Это приводит к негативному эклектичному результату. Так, распространенная сегодня фраза: «интерьер в стиле ... (название минувшего исторического стиля)» – непригодна к профессиональному применению для описания современных разработок.uk_UA
dc.language.isoukuk_UA
dc.publisherНаціональний авіаційний університетuk_UA
dc.subjectреплікаціяuk_UA
dc.subjectстилізаціяuk_UA
dc.subjectестетикаuk_UA
dc.subjectартефактuk_UA
dc.subjectарт-дизайнuk_UA
dc.subjectдизайн інтер'єруuk_UA
dc.subjectстильuk_UA
dc.subjectхудожній образuk_UA
dc.subjectавторський стильuk_UA
dc.subjectформоутворенняuk_UA
dc.subjectreplicationuk_UA
dc.subjectstylizationuk_UA
dc.subjectaestheticsuk_UA
dc.subjectartifactuk_UA
dc.subjectart designuk_UA
dc.subjectinterior designuk_UA
dc.subjectstyleuk_UA
dc.subjectartistic imageuk_UA
dc.subjectauthor's styleuk_UA
dc.titleПрийоми реплікаціі в дизайні інтер’єруuk_UA
dc.title.alternativeReplication expedients in interior designuk_UA
dc.title.alternativeПриемы репликации в дизайне интерьераuk_UA
dc.typeArticleuk_UA
dc.subject.udc7.012: 721:747(043.2)-
dc.specialityDOI: 10.18372/2415-8151.14.13450uk_UA
Appears in Collections:Статті кафедри комп'ютерних технологій дизайну і графіки

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
14 блажієвська.pdfСтаття у фаховому збірнику2.37 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.