Please use this identifier to cite or link to this item: https://er.nau.edu.ua/handle/NAU/33260
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorХарченко, Володимир Петрович-
dc.contributor.authorKharchenko, Volodymyr-
dc.contributor.authorМatiychyk, Denys-
dc.contributor.authorМатійчик, Д.М.-
dc.contributor.authorХарченко, B.П.-
dc.contributor.authorМатийчик, Д.М.-
dc.date.accessioned2018-04-05T11:50:36Z-
dc.date.available2018-04-05T11:50:36Z-
dc.date.issued2017-03-
dc.identifier.otherDOI: 10.18372/2306-1472.70.11417-
dc.identifier.urihttp://er.nau.edu.ua/handle/NAU/33260-
dc.description.abstractObjective: The problem of unmanned aerial vehicle control systems is a complicated issue which requires consideration of the tasks and applications of unmanned aerial vehicles. The typology of control systems combination for civil unmanned aerial vehicle is suggested and justified. Methods: The methodology of the research was based on application of the varieties of the experts method for rationale of the variants of control system combinations for a specific type of unmanned aerial vehicle and the morphological analysis was used to generate the variants of control system combinations. Results: The causes that lead to discrepancies in types of control systems for civil unmanned aerial vehicle are revealed. Compliance between remote radio control application and type of feedback signal are considered. Based on morphological analysis method, 25 variants of combined unmanned aerial vehicle control systems are suggested. Discussion: Regulatory, substantive and technical components of basic unmanned aerial vehicle control systems are considered. The practical experience of the development by Scientific Production Center of Unmanned Aviation “Virazh” is used to demonstrate the applicability of findings.uk_UA
dc.description.abstractМета: Проблема систем керування безпілотних повітряних суден є складним питанням, яке потребує розгляду завдань і застосування безпілотних повітряних суден. Запропоновано і обґрунтовано типологію комбінації систем керування безпілотними повітряними суднами цивільної авіації. Методи: Методологія дослідження ґрунтується на застосуванні різновидів методу експертних оцінок для обґрунтування варіантів комбінацій системи керування для конкретного типу безпілотного повітряного судна, застосований морфологічний аналіз для генерування варіантів комбінацій систем управління. Результати: Розкрито причини що приводять до різночитання у типізації систем керування безпілотними повітряними суднами цивільної авіації. Розглянуто відповідність між застосуванням дистанційного радіокомандного керування та типом зворотного зв’язку. На базі методу морфологічного аналізу запропоновано 25 варіантів комбінованих систем керування безпілотними повітряними суднами. Обговорення: Розглянуто нормативну, змістовну та технічну складові базових систем керування безпілотних повітряних суден. Для демонстрації застосовності результатів використано практичний досвід розробки Науково-виробничого центру безпілотної авіації «Віраж».uk_UA
dc.description.abstractЦель: Проблема систем управления беспилотных воздушных судов является сложным вопросом, который требует рассмотрения задач и применения беспилотных воздушных судов. Предлагается и обоснована типология комбинации систем управления для беспилотных воздушных судов гражданской авиации. Методы: Методология исследования основана на применении разновидностей метода экспертных оценок для обоснования вариантов комбинаций системы управления для конкретного типа беспилотного воздушного судна и применен морфологический анализ для генерирования вариантов комбинаций системы управления. Результаты: Раскрыты причины, приводящие к разночтению в типизации систем управления беспилотными воздушными судами гражданской авиации. Рассмотрено соответствие между применением дистанционного радиокомандного управления и типу обратной связи. На базе метода морфологического анализа предложено 25 вариантов комбинированных систем управления беспилотными воздушными судами. Обсуждение: Рассмотрены нормативная, содержательная и техническая составляющие базовых систем управления беспилотных воздушных судов. Для демонстрации применимости результатов использован практический опыт разработки Научно-производственного центра беспилотной авиации «Вираж».uk_UA
dc.language.isoenuk_UA
dc.publisherВісник Національного Авіаційного Університетуuk_UA
dc.relation.ispartofseries;Т. 70-
dc.relation.ispartofseries;№ 1-
dc.relation.ispartofseries;С. 14-19-
dc.subjectautomatic control systemuk_UA
dc.subjectcivil unmanned aerial vehicleuk_UA
dc.subjectmorphological analysisuk_UA
dc.subjectremote radio controluk_UA
dc.subjectбезпілотне повітряне судно цивільної авіаціїuk_UA
dc.subjectдистанційне радіокомандне керуванняuk_UA
dc.subjectморфологічний аналізuk_UA
dc.subjectсистема автоматичного керуванняuk_UA
dc.subjectбеспилотное воздушное судно гражданской авиацииuk_UA
dc.subjectдистанционное радиокомандное управлениеuk_UA
dc.subjectморфологический анализuk_UA
dc.subjectсистема автоматического управленияuk_UA
dc.titleJustification of Control System Types of Unmanned Aerial Vehicle for Civil Aviationuk_UA
dc.title.alternativeОбґрунтування типів систем керування безпілотними повітряними суднами цивільної авіаціїuk_UA
dc.title.alternativeОбоснование типов систем управления беспилотными воздушными судами гражданской авиацииuk_UA
dc.typeArticleuk_UA
dc.subject.udc629.7.014-519:681.51/.54 (045)-
Appears in Collections:Наукові роботи проректора з наукової роботи НАУ Харченка В.П.

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Kharchenko_Matiychyk.pdfстаття, подана у видавництво704.1 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.