Personality-centered approach to teaching of disciplines of professional cycle “Design” speciality

Abstract

The article analyzes aspects of personality-centered approach to teaching students on creative specialties (design) at universities. It was found that in teaching process it is necessary to take into account individual psychological characteristics associated with the creative orientation of the students. The ways of appropriate organization of educational process in teaching disciplines of professional cycle were offered.
У статті аналізуються аспекти особистісно-орієнтованого підходу до навчання студентів на творчі спеціальності (дизайн) в університетах. Встановлено, що в навчальному процесі необхідно враховувати змінного кількості індивідуальних психологічних характеристик, пов'язаних з креативною орієнтацією студентів. Запропоновані способи відповідної організації навчального процесу в навчальних дисциплінах професійного циклу.
В статье анализируются аспекты личностно-ориентированного подхода к обучению студентов творческим специальностям (дизайну) в университетах. Выяснилось, что в процессе обучения необходимо учитывать индивидуальные психологические характеристики, связанные с креативной ориентацией учащихся. Предложены пути соответствующей организации учебного процесса в преподавании дисциплин профессионального цикла.

Description

Keywords

design education, personal-centered approach, creative personality, educational process, дизайн освіта, особистісно-орієнтований підхід, творча особистість, навчальний процес

Citation

Gnatiuk Liliia, Novik Anna. Personality-centered approach to teaching of disciplines of professional cycle “Design” speciality / Liliia Gnatiuk, Anna Novik // Теорія та практика дизайну: Збірник наукових праць (Theory and practiсe of design: Збірник наукових праць) / Технічна естетика (Technical aesthetics). – К.: «Компрінт», 2017. – Вип.11. – C. 32 – 39.