Please use this identifier to cite or link to this item: https://er.nau.edu.ua/handle/NAU/15220
Title: Инфографика как средство визуальной коммуникации
Authors: Швед, Оксана Володимирівна
Keywords: визуальная коммуникация
инфографика
изобразительная статистика
вербальная информация
информационный дизайн
визуальный образ
Issue Date: 2013
Publisher: Science and Education, Philology I (III), Issue 13, 2013. – Р. 189–194
Series/Report no.: Science and Education, Philology I (III);Issue 13, 2013. – Р. 189–194
Abstract: Статья посвящена описанию такого понятия как инфографика, которое в последнее время становится ключевым в сфере визуальной коммуникации. Рассмотрение данного явления производится в диахроническом плане: определяются исторические периоды становления инфографики как способа визуальной коммуникации. Представлены ученые, которые разрабатывали различные аспекты инфографики как инструмента технологии информатизации и визуализации, дается определение термину «инфографика», проводится разграничение понятий «визуализация» и «инфографика». Методика исследования базируется на определении общих принципов построения инфографики, а также выявлении общих принципов визуального восприятия человека. Основная цель инфографики заключается в совершенствовании процесса восприятия информации, объяснении сложной информации в простых образах, ее передачи в компактном и визуально привлекательном сообщении. Праобразом инфографики служат рисунки времен неолита, пиктограммы. В дальнейшем содержательное наполнение понятия «инфографика» происходит благодаря наличию информации, которая представляет определенные данные в графической форме – карты, схемы, диаграммы, таблицы и т.п. При рассмотрении развития инфографики в историческом плане выделяются такие этапы ее развития: 1) визуализация табличных данных (Р. Декарт, 1637), кривые смертности (Х. Гюйгенс, 1669), график изменения атмосферного давления (Э. Галлей, 1686); 2) разработка основных типов диаграм (У. Плейфер, 1786); 3) появление статистических диаграмм (Ф. Найтингейл, Ш. Минард, ХІХ в.), 4) развитие иллюстративной информационной графики (Г. Бэк, 1931), появление изобразительной статистики (Г. Спенсер, 1952), информационного дизайна (Л. Сутнар, 1962), графического представления больших массивов информации (система Ж. Бертена: расположение, форма, ориентация, цвет, текстура, значение, размер); 5) рождение современной инфографики (Э. Тафти, Д. Тьюки, Г. Гралла). Современная инфографика как новый способ быстрого и компактного изложения большого объема информации стала одним из наиболее актуальных и влиятельных видов визуальной культуры. Данный вид коммуникации имеет свою историю, постоянно развивается (инфографика-анимация, интерактивная инфографика), заслуживает всестороннего научного изучения.
The article deals with such phenomenon as infographics which nowadays becomes key notion in visual communication sphere. The phenomenon mentioned is being analysed from the point of view of a historical perspective: by presenting a very brief overview of the development of infographics as means of visual communication. The author also introduces the scientistswho investigated different aspects of infographics as an instrument of informatisation and visualization technology. The term “infographics” itself has been defined, distinction between term “infographics” and “visualization” has been also made. Methodics of investigation is based on searching of general principles of infographics design and revealing of main rules of human visualization. Infographics main aim lies in perfection of information receiving with the help of simple images, its delivery in compact and visually attractive message. Cave graffiti of Neolithic age and pictograms are considered to be first attempts of infographics. In the course of time the concept of infographics has been enlarged thanks to graphic form information: maps, schemes, diagrams, tables, graphs and others. In diachronic we define such stages of infographic development: graphical approach to table visualization (R. Descartes, 1637), mortality rates graphs (C. Huygens, 1669), graph of change in barometric pressure (E. Halley, 1686); 2) workout of main types of diagrams (W. Playfair, 1786); 3) appearance of statistical diagrams (F. Nightingale, C. Minard, end of XIX century); 4)development of illustrative information graphics (H. Beck), descriptive statistics ( H. Spenser, 1952), information design (L. Sutnar, 1962), graphical representation of a large amount of information (J. Bertin’s system: position, form, orientation, colour, texture, value, size); 5) introduction of contemporary infographics (E. Tufte, J. Tukey, H. Gralla). Nowadays infographics as a new means of dynamic and compact presentation of large amount of information has become one of the most actual and powerful types of visual culture. This branch of communication has its history, is in perpetual process of development (inforgraphics-animation, interactive inforgaphics) and deserves comprehensive investigation.
URI: http://er.nau.edu.ua/handle/NAU/15220
Appears in Collections:Наукові статті НПП кафедри української мови та культури

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Shved _O_article.doc108 kBMicrosoft WordView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.