Матеріали конференції кафедри педагогіки та психології професійної освіти

Permanent URI for this collectionhttp://er.nau.edu.ua/handle/NAU/9822

Browse

Recent Submissions

Now showing 1 - 20 of 372
  • Item
    Information technologies in educational practice
    (State University "Kyiv Aviation Institute", 2025) Dudka Tetyana; Chumak Mykola
    The irresistible desire of a specialist to remain competitive in the modern labor market actualizes the need to implement the tasks of professional training and retraining and continuous updating of competencies. A severe threat to the state’s economic security is the unwillingness of a modern specialist to adapt to changes in the surrounding world since the pace of these changes is relentless. A competitive modern specialist is quite aware that in today’s changing conditions, basic professional education cannot provide a person with an appropriate set of knowledge, skills, and abilities for a full-time work activity. Непереборне прагнення фахівця залишатися конкурентоспроможним на сучасному ринку праці актуалізує необхідність реалізації завдань професійної підготовки, перепідготовки та безперервного оновлення компетентностей. Серйозну загрозу економічній безпеці держави становить небажання сучасного фахівця адаптуватися до змін у навколишньому світі, оскільки темп цих змін є невпинним. Конкурентоспроможний сучасний фахівець добре усвідомлює, що в умовах постійних змін базова професійна освіта не здатна забезпечити людину належним обсягом знань, умінь і навичок для повноцінної трудової діяльності.
  • Item
    Рrofessional communication as a didactic tool for language training of technical specialists
    (State University "Kyiv Aviation Institute"., 2025) Pryshupa Yuliia
    The article presents the results of a theoretical study on the growing importance of communication as the foundation of professional language training for technical specialists. It argues that effective professional communication is not only a means of conveying information, but also a key element in developing professional competence, critical thinking, decision-making skills, and the ability to work in a team. The study concludes that the systematic integration of professionally oriented communication into the educational process contributes to the training of competitive engineers capable of integrating into the international professional environment. У статті представлено результати теоретичного дослідження, присвяченого зростаючому значенню комунікації як основи професійної мовної підготовки технічних фахівців. Стверджується, що ефективна професійна комунікація є не лише засобом передачі інформації, а й ключовим елементом у формуванні професійної компетентності, критичного мислення, навичок прийняття рішень та здатності працювати в команді. У дослідженні зроблено висновок, що системна інтеграція професійно орієнтованої комунікації в освітній процес сприяє підготовці конкурентоспроможних інженерів, здатних інтегруватися в міжнародне професійне середовище.
  • Item
    Психологічна допомога при ПТСР: аспекти застосування КПТ та EMDR
    (Державний університет «Київський авіаційний інститут», 2025) Сотніков Олег; Дацун Олена
    Посттравматичний стресовий розлад (ПТСР) є складним психічним порушенням, що виникає внаслідок пережитих травматичних подій та має руйнівний вплив на якість життя людини (National Center for PTSD, 2025). В сучасній психологічній практиці одним із пріоритетних напрямків є пошук оптимальних методів терапії, здатних як оперативно знизити симптоматику, так і забезпечити стійкі позитивні зміни в психічному стані людини. Два широко застосовуваних підходи – когнітивно-поведінкова терапія (КПТ) та десенсибілізація та переробка рухами очей (EMDR) (American psychological association, 2025) – демонструють високу ефективність, проте відрізняються за динамікою терапевтичного ефекту та специфікою впливу на пацієнта. Метою є комплексне дослідження та порівняння ефективності КПТ і EMDR при лікуванні ПТСР з аналізом факторів, що впливають на результати терапії, Для цього використано експериментальний підхід з рандомізованим розподілом пацієнтів на дві терапевтичні групи.
  • Item
    Модернізація системи професійної підготовки фахівців інформатизаційного профілю в умовах цифровізаційної турбулентності
    (Державний університет «Київський авіаційний інститут», 2025) Чумак Микола; Дудка Тетяна
    Глобальний характер інформаційно-цифровізаційних перетворень, які торкнулися усіх без винятку аспектів соціокультурного функціонування, залишив свій відбиток і на канві освітнього поступу. Фокусування уваги науково-педагогічної спільноти на: необхідності оптимального підбору дидактичного інструментарію для імплементації нового змістового контенту; створення найбільш сприятливих умов для навчання, виховання та розвитку сучасних суб’єктів пізнання – усе це безсумнівно актуалізувало пошук усе нових і нових можливостей для максимального залучення до освітнього процесу інформаційно-комунікативних технологій та засобів навчання.
  • Item
    Особливості професійної підготовки фахівців з електроніки в ЗФПО
    (Державний університет «Київський авіаційний інститут», 2025) Шутков Костянтин
    Сучасна підготовка повинна не лише забезпечувати технічні знання, а й стимулювати розвиток критичного мислення, інноваційних навичок і здатності до швидкої адаптації в умовах постійних технологічних змін. Тільки комплексний підхід, що поєднує теоретичну підготовку з практичними навичками та м’якими компетенціями, може сформувати справді конкурентоспроможних фахівців, готових до викликів майбутнього. Професійна підготовка фахівців з електроніки в закладах фахової передвищої освіти (ЗФПО) є важливим етапом у формуванні кваліфікованих кадрів для технічних галузей. У сучасних умовах стрімкого розвитку цифрових технологій, автоматизації та роботизації виникає потреба в оновленні змісту освітніх програм, адаптації методів викладання до вимог сучасного виробництва. Формування високого рівня професійної компетентності майбутніх електроніків потребує системного підходу до організації освітнього процесу
  • Item
    Ціннісна система як фактор впливу на комунікацію в міжкультуральному та міжетнічному просторі
    (Державний університет «Київський авіаційний інститут», 2025) Яригіна Олена
    Умови сучасності активно спонукають багатьох до побудови комунікаційних зв’язків в умовах різних країн, культур, етносів. Цьому є багато причин. Серед них: трудова та освітня міграція, прагнення до змін та обставини, які змушують змінити місце проживання. До останніх саме в Україні, передусім, це – воєнні дії, які відбуваються з 2014 року, але набули нових масштабів з 2022 року. Це суттєво прискорило вже існуючу транскультуральну глобалізацію. В таких ситуаціях особливо важливо шукати найбільш ефективні шляхи адаптації до нових умов життя. При цьому здатність спілкуватися і знаходити спільні інтереси з представниками інших етнічних та культурних груп, як під час особистої взаємодії, так і за допомогою соціальних мереж суттєво підвищує можливості успішного досягнення своїх цілей (Peseschkian, 2022).
  • Item
    Інтерактивне усне оцінювання як інноваційний інструмент професійної підготовки майбутніх фахівців з транспортних технологій в умовах цифрової трансформації освіти
    (Державний університет «Київський авіаційний інститут», 2025) Борець Олексій
    Інтерактивне усне оцінювання ‒ це педагогічно обґрунтований метод, що базується на автентичних професійних сценаріях, у межах яких студенти демонструють знання, аналітичні здібності, вміння аргументувати, комунікувати з «клієнтом», приймати рішення в реальному часі. Такий підхід сприяє глибшому розумінню навчального контексту та формуванню ключових навичок, необхідних у сфері логістичного менеджменту та транспортних перевезень.
  • Item
    Психологічне благополуччя викладача як ресурс підтримки сприятливого психоемоційного середовища у ЗВО
    (Державний університет «Київський авіаційний інститут», 2025) Дацун Олена
    Сучасні виклики вищої освіти вимагають не лише професійної компетентності викладачів, а й високого рівня психологічної стійкості, емоційного інтелекту та здатності до саморегуляції. Психологічне благополуччя педагога стає ключовим фактором формування безпечного, підтримувального та мотивувального освітнього простору. Психологічне благополуччя викладача — це не лише відсутність стресу чи емоційного виснаження. Це цілісний стан внутрішньої рівноваги, задоволення від професійної діяльності, відчуття значущості власного внеску та наявність сенсу в роботі. Це також здатність викладача регулювати свій емоційний стан, будувати якісну комунікацію, справлятися з навантаженням та зберігати мотивацію навіть у складних обставинах.
  • Item
    Роль рефлексії у процесі професійного саморозвитку майбутнього психолога
    (Державний університет «Київський авіаційний інститут», 2025) Демченко Наталія
    Війна в Україні стала причиною глибокої психологічної травми для мільйонів людей. Постійні обстріли, втрата близьких, руйнування домівок, вимушене переселення – усе це впливає на людей і відображається на їхньому фізичному та психологічному стані. Тому професія психолога, як ніколи, зараз є надзвичайно актуальною та важливою для населення нашої країни. Не тільки військові та їхні родини, внутрішньо переміщені особи, але й звичайні громадяни знаходяться в постійному стресі та потребують психологічної підтримки.
  • Item
    Психологічні наслідки професійної діяльності журналістів в умовах воєнного стану
    (Державний університет «Київський авіаційний інститут», 2025) Гордюк Ольга; Демченко Наталія
    Війна в Україні, яка триває вже четвертий рік, стала суцільним випробуванням як для журналістики в цілому, так і для працівників цієї сфери, зокрема, журналістів. Особливості їхньої професійної діяльності в сучасних реаліях полягають в тому, що виконання своїх обов’язків пов’язано з постійною небезпекою, яка супроводжує їх роботу і на передовій і в тилу. Враховуючи екстремальні умови роботи, які характеризуються цілим комплексом труднощів, починаючи від безпосередньої фізичної загрози їхньому життю (коли вони працюють в зоні бойових дій або деокупованих територіях, під час обстрілу в мирних містах), стає зрозумілим ступень їхнього психологічного та емоційного напруження.
  • Item
    Психологічні проблеми комунікації викладачів і студентів в умовах дистанційного навчання
    (Державний університет «Київський авіаційний інститут», 2025) Гордієнко Наталія
    Стрімкий розвиток інформаційних технологій та непередбачувані глобальні події, зокрема пандемія COVID-19 та війна в Україні, кардинально трансформували освітній процес вітчизняних закладів вищої освіти. Дистанційне навчання, яке стало необхідною альтернативою традиційній аудиторній формі, відкрило нові можливості для доступу до знань, але водночас виявило низку психологічних проблем, що суттєво впливають на якість комунікації між викладачами та студентами. Перехід в онлайн-середовище змінив звичні моделі взаємодії, ускладнив невербальну комунікацію, створив бар'єри для встановлення емоційного контакту та породив нові джерела стресу для обох сторін освітнього процесу.
  • Item
    Проблема професійного стресу та професійного «вигорання» у педагогічній діяльності
    (Державний університет «Київський авіаційний інститут», 2025) Варава Ірина; Швидченко Вікторія
    У сучасному світі, який стрімко розвивається у векторі інтелектуальному, технологічному та інформаційному прямо пропорційно зростає і кількість тих психотравмуючих та стресогенних чинників, що чинять важкий вплив на людину, її деформації, життєдіяльність і професійне становище. Сьогодні суспільство висуває до фахівця надзвичайно великий набір різноманітних вимог. Як наслідок, проблема стресу в людини з кожним днем набуває критичного важливого значення у світі, а у нашій країні і поготів.
  • Item
    Імплементації інструменту змішаного навчання у систему професійної підготовки докторів філософії
    (Державний університет «Київський авіаційний інститут», 2025) Дудка Тетяна
    З метою осягнення бажаної результативності, на рівні реалізації завдань професійної підготовки докторів філософії, можуть бути використані різноманітні інструменти змішаного навчання, зокрема: мультимедійні ресурси; електронні ресурси (електронні підручники, панель Jamboard та ін.); навчальна кореспонденція (зокрема, через корпоративну пошту закладу); хмарні технології; гейміфікаційні додатки; додаткові засоби онлайн комунікації (WhatsApp, Viber та ін.); онлайн перекладачі та словники; відео-лекції; віртуальні лабораторії; спеціальні онлайн-платформи і системи управління навчальною діяльністю (зокрема, Google Meet, Moodle, Zoom, Skype, Google Docs та ін.); соціальні мережі.
  • Item
    Конвергенція вищої професійної освіти та цифрових трансформацій: стратегічний імператив державної безпеки України
    (Державний університет «Київський авіаційний інститут», 2025) Дудка Тетяна
    Формування сталого конструкту системи вищої університетської освіти сьогодні розглядається усією науково-педагогічною спільнотою, як один з пріоритетних механізмів забезпечення безпеки держави. Адже, будь-які соціально-економічні, політичні, культурні та інформаційні перетворення продукує високоякісний кадровий склад фахівців, які щодня реалізовують комплекс власних повноважень на місцях. Виходячи з назрілої необхідності забезпечення безпекових умов розвитку нашої держави, паралельно підсилених впливом викликів воєнного часу, кристалізувалося питання щодо створення максимально ефективного освітнього середовища для удосконалення функціонування системи професійної освіти. Значний вплив на такі освітні реалії склали технологічно-трансформаційні перетворення, проблематизуючи необхідність формування конкурентоздатного фахівця, сфокусованого на діяльність у цифрових реаліях та готового до неперервного професійного розвитку.
  • Item
    Емоційний інтелект і соціальна підтримка як детермінанти життєстійкості студентської молоді в умовах воєнного часу
    (Державний університет «Київський авіаційний інститут», 2025) Заєць Наталія
    В умовах соціальної нестабільності, спричиненої повномасштабною війною в Україні, проблема збереження психологічного здоров’я студентської молоді набула особливої актуальності. Тривалий стрес, невизначеність майбутнього, руйнування звичних форм освітньої взаємодії й соціальних зв’язків потребують пошуку внутрішніх ресурсів для адаптації до нових реалій. Одним із ключових психологічних ресурсів, що забезпечують здатність студентської молоді протистояти стресовим впливам, є життєстійкість - інтегральна характеристика, що відображає рівень внутрішньої сили, віри в себе, здатності до відновлення й особистісного зростання попри труднощі.
  • Item
    Роль коучингу у професійній підготовці здобувачів вищої освіти ОПП «Практична психологія»
    (Державний університет «Київський авіаційний інститут», 2025) Ічанська Олена
    В умовах невизначеності, швидких змін, високої конкуренції людство в цілому та кожна особистість намагається знайти доступні інструменти для розвитку особистісного та професійного потенціалу, досягнення своїх цілей, прийняття рішень. Серед даних інструментів помітне місце займає психологія та коучинг, які доволі часто розглядаються як альтернативні через різницю у підходах та методах. Ми спробуємо розглянути психологію та коучинг як взаємодоповнюючі інструменти, поєднання яких може дати нові перспективи сучасній особистості. Даний підхід реалізується нами під час викладання дисципліни «Основи коучингу» здобувачам вищої освіти за ОПП «Практична психологія» КАІ.
  • Item
    Перфекціонізм як виклик професійному саморозвитку психолога: психологічні підходи
    (Державний університет «Київський авіаційний інститут», 2025) Кокарєва Анжеліка; Івко Анна
    У сучасному освітньому та професійному контексті зростає увага до особистісних ресурсів і психологічної стійкості фахівців допоміжних професій, зокрема майбутніх психологів. Систематичне навантаження, відповідальність за якість психологічної допомоги, висока емоційна залученість у роботу з клієнтами формують специфічні вимоги до особистості фахівця. Одним із чинників, що може як сприяти, так і перешкоджати професійному зростанню, є перфекціонізм — складне і багатогранне психологічне явище, що вимагає критичного осмислення. Перфекціоністичні тенденції часто сприймаються як позитивна якість, яка забезпечує високі стандарти роботи та прагнення до професійної майстерності. Водночас численні дослідження вказують на зв’язок між деструктивними формами перфекціонізму та психоемоційним вигоранням, тривожністю, труднощами у професійній ідентифікації та особистісному функціонуванні психолога
  • Item
    Психологічні умови запровадження європейських стандартів вищої освіти в підготовці психологів
    (Державний університет «Київський авіаційний інститут», 2025) Кокарєва Анжеліка; Пазенко Вероніка
    Сьогодні, одним із ключових етапів у формуванні національної системи вищої освіти в Україні стало впровадження багаторівневої освітньої структури. Відповідно до неї, підготовка бакалаврів триває чотири роки, спеціалістів – один рік, а магістрів – від одного до півтора років. У період 2003–2005 років в Україні розпочалося експериментальне впровадження Європейської кредитно-трансферної системи (ЄКТС), що здійснювалося через кредитно-модульну організацію навчального процесу. Ця система не була точною копією ЄКТС, а поєднувала європейські підходи з національною модульно-рейтинговою системою
  • Item
    Модернізація змісту професійної підготовки майбутніх інженерів в технічному університеті
    (Державний університет «Київський авіаційний інститут», 2025) Кокарєва Анжеліка
    Сьогодні, модернізація технічної освіти, це не лише реакція на запити ринку праці, а й стратегічна інвестиція в майбутнє країни. Адже інженери, які вміють поєднувати глибокі фахові знання з гнучким мисленням і здатністю швидко адаптуватися до нових умов, є рушієм технічного прогресу та інноваційного розвитку. В умовах стрімких технологічних змін саме такі фахівці можуть забезпечити стійкість і конкурентоспроможність національної економіки. Модернізація змісту професійної підготовки майбутніх інженерів є одним із провідних завдань технічної освіти в Україні та світі. Потреба у висококваліфікованих фахівцях, здатних до критичного мислення, креативного підходу до розв’язання інженерних завдань, використання сучасних технологій та постійного саморозвитку, зумовлює зміну акцентів у навчальних програмах. Сучасна інженерна освіта повинна враховувати виклики індустрії 4.0, цифровізації та глобалізації, орієнтуючись на компетентнісну модель підготовки
  • Item
    Психологічні стратегії розвитку емоційного інтелекту студентів у контексті міжкультурної комунікації
    (Державний університет «Київський авіаційний інститут», 2025) Косенчук Юлія
    У контексті інтенсивної глобалізації, цифровізації та зростанні міжкультурної мобільності, ключовими викликами для сучасної системи вищої освіти постають не лише академічна успішність здобувачів освіти, а й формування їхніх соціально-комунікативних, емоційно- вольових та міжкультурних компетентностей. Особливої актуальності набуває розвиток емоційного інтелекту (ЕІ) як провідного ресурсу психологічної адаптації, емоційної саморегуляції та ефективної взаємодії у мультикультурному середовищі.