Наукові статті кафедри автоматизації та енергоменеджменту

Permanent URI for this collectionhttp://er.nau.edu.ua/handle/NAU/19603

Browse

Recent Submissions

Now showing 1 - 20 of 26
  • Item
    Синтез алгоритмів налаштування параметрів нейромережевого регулятора авіаційного газотурбінного двигуна
    (2019) Єнчев, С.В.; Таку, С.О.
    Стаття присвячена розробці алгоритмів налаштування параметрів нейромережевого регулятора авіаційного газотурбінного двигуна. Запропоновано алгоритм ініціалізації (попереднього навчання) нейронної мережі, який базується на основі аналізу лінеаризованої моделі першого наближення нейромережевого регулятора авіаційного газотурбінного двигуна. Застосування запропонованого алгоритму дозволяє гарантувати збіжність процесу навчання параметрів нейронної мережі та зменшити сумарну квадратичну похибку навчання у порівнянні з процедурою випадкового вибору початкових значень нейронної мережі більш ніж у 2 рази. Досліджено ефективність застосування алгоритмів навчання нейромережевих регуляторів авіаційних двигунів, що довів переваги застосування методу симплексного пошуку. Результати моделювання системи керування з нейромережевихм регулятором за контуром керування частотою обертання авіаційного газотурбінного двигуна показали ефективність застосування нейронних мереж в задачах багаторежимного керування авіаційними двигунами
  • Item
    Automated identification system baseds on the changing of the temperature field of aircraft elements
    (National Aviation University, 2013) Шевчук, Д.О.
    In this article, system of identification collisions (structural damage) in the air, based on the change of the temperature field was given. Identification system provides information about type and size of aircraft damage to all systems during recovering the controllability of the aircraft when an unexpected problem occurs during a flight is proposed
  • Item
    Fuzzy automatic control system synthesis of the propeller fan the aviation gas turbine engine
    (2018) Єнчев, С.В.; Мазур, Т.А.; Товкач, С.С.
    The article deals with the method of automatic control systems synthesis of with a fuzzy controller, which is considered as a separate subsystem within the general control system. Due to the use of the harmonic linearization method, the research of the electronic control system according to the given index of oscillation has been carried out and the fuzzy control system of the aviation engine fan propeller has been designed. Through the simulation, the dependences of the quality the transient process on the parameters of the membership functions for closed systems with fuzzy PI- and PD-regulators were revealed; detected dependencies can be used to form the base rules expert system to configure the regulator from the condition of fulfilling the specified quality criteria.
  • Item
    Алгоритм синтезу інтелектуальної системи діагностування та керування ГТД у процесі його експлуатації
    (Національний авіаційний університет, 2018-12) Шевчук, Дмитро Олегович; Гасиджак, В.С.; Прохоренко, Ірина Володимирівна; Гальченко, Світлана Миколаївна; Тимошенко, Наталія Анатоліївна
    Наведено основні вимоги до газотурбінного двигуна (ГТД), що визначають його ефективність функціонування Запропоновано алгоритм синтезу інтелектуальної системи діагностування та керування ГТД у процесі його експлуатації. Наведено узагальнений функціонал якості, що забезпечує оптимальне курування ГТД у процесі його експлуатації
  • Item
    Перехідні процеси електричних параметрів в різних режимах роботи систем електропостачання повітряних суден під час проектування та випробування авіаційної техніки
    (Наукоємні технології. – № 1 (37). – 2018. – С.73-79., 2018) Ільєнко, Сергій Сергійович; Тихонов, Віктор Васильович
    Стаття присвячена дослідженням та забезпеченню якості електричних параметрів систем електропостачання сучасного повітряного судна в умовах перехідних процесів в нормальних, ненормальних та аварійних режимах роботи. Проведений аналіз складу споживачів на сучасному повітряному судні, визначено вимоги міжнародних нормативно-технічних документів щодо показників якості електрообладнання повітряного судна, проведено вибір приводу та генератора з врахуванням специфіки умов нормальної, ненормальної та аварійної роботи системи електропостачання повітряного судна, а також в умов перехідних процесів. Мета дослідження реалізована на прикладі оцінки якості електричної енергії в каналах синхронного генератора повітряного судна, де показані перехідні процеси при значенні навантаження 50% від номінальної потужності, та при стрибкоподібній зміні навантаження від 50% до 150% номінальної потужності.
  • Item
    Thermal fields diagnostic method of changing aircraft aerodynamic state in flight
    (Electronics and control system. – 4(54). – 2017. - 40- 45 p., 2017) Shevchuk, D.O.; Kravchuk, M.P.; Shulevka, V.V.; Panchuk, L.V.
    A result of the research was the method of aerodynamic condition of the aircraft on the thermal fields. Based on the mathematical and natural experiments, regularities of formation of temperature gradients in the boundary layer of air that occurs when damage to the contours detected parameters that affect the behavior of the temperature gradient arising from damage, namely the speed and angle of attack of the aircraft, the shape of the profile wings, nature of damage, place of occurrence of damage relative to the outer contours.
  • Item
    An Adaptive Prediction of Aircraft Motion with the Elements of Virtual Reality
    (Electronics and Control Systems, N 3(53) – Kyiv: NAU, 2017. – pp. 39–45., 2017) Tovkach, S.S.; Romanovska, A.A.
    The problem of adaptive method for predicting the aircraft state, which, by the dynamics control of the object, allows to reduce the load on the distributed network of virtual reality (with data consistency), while improving the accuracy of prediction the objects state, has been considered. The high-level protocol interaction approach let to organize interprocess communication network at a higher logical level, with less network loading, by supporting variable-length messaging and built-in mechanism the data replication control based on the principle “the election of consistency”. Method develops to reach better the prediction of the object rotation and trajectory motion correction of the aircraft
  • Item
    Method of dynamic programming for information robot’s branching path optimization
    (Electronics and control systems.– K.: NAU, 2017. – № 3(53). – P. 100-105., 2017) Tachinina, O.M.
    The article describes and proves the necessary and sufficient conditions for optimality of information robot’s branching path with branching profile containing the central and lateral branches without interaction of subsystems after separation. The formulated conditions make it possible to determine the optimal coordinates and instants of the branching time of the trajectory, as well as the optimal controls and trajectories of the components of the information robot to the specified purposes along the hotel branches of the trajectory after they are separated from the carrier. The practical importance of the obtained conditions lies in the fact that it is possible to develop on its base the computational procedures for on-line calculation of optimal branching paths of such compound dynamical systems.
  • Item
    Безпровідні технології обміну інформацією в системах адаптивного керування авіаційних двигунів
    (Вісник двигунобудування // С.С. Товкач. – Запорожье АО «Мотор Сич». – 2017. - №2. – С. 24-28., 2017) Товкач, С.С.
    Стаття присвячена розробці сучасних моделей і алгоритмів обробки інформації з використанням безпровідних технологій в системах керування авіаційних газотурбінних двигунів. Розглядається технологія ZigBee для організації обміну інформації між елементами системи автоматичного керування (САК); структура безпровідної сенсорної мережі (БСМ), вимоги до побудовиї її вузлів із врахуванням мережевої топології , яка підтримується стеком потоків. На основі алгоритму проектування раціональної БСМ наведено схему розмоділення САК двигуна із поєднанням кабельних зєднань обміну інформацією між елементами системи адаптивного керування.
  • Item
    Method of path constructing of information robot on the basis of unmanned aerial vehicle
    (Proсeedings of the National Aviation University. –K.: NAU, 2017. –№ 4(73). – P. 60-67., 2017) Tachinina, O.M.; Lysenko, O.I.
    The purpose of this article is to present a method for constructing the branching path of the information robot (IR) that is a compound dynamic system (CDS) allowing us to formulate, in terms of optimal control theory, conditions of CDS path modeling with an arbitrary branching scheme. Methods: The article describes a method of theory of discontinuous dynamical systems optimal control, which is used to prove the optimality conditions for phase coordinates in the points of structural transformations of the IR’s branching path. Results: The necessary conditions for the optimality of the branching path along which the IR moves are defined. These conditions allow using standard subprograms to solve ordinary differential and algebraic equations and thereby to solve the task of modeling the optimal path of CDS with an arbitrary branching scheme. Discussion: The proposed method is the methodological basis for definition the computing algorithms allowing to simulate the optimal CDS paths. The proposed procedure of optimal branching paths simulating is part of the IR’s computer-aided design software and can be used to define computing algorithms taking into account the peculiarity of information-telecommunication interaction of CDS’s specific elements.
  • Item
    Wavenet-технології в задачах ідентифікації помпажних явищ в компресорах авіаційних ГТД
    (Авиационно-космическая техника и технология. – 2017. – №8(143). – С.121-125., 2017) Єнчев, С.В.
    У статті розглядається проблема ідентифікації помпажних явищ в компресорах авіаційних газотурбінних двигунах. Обґрунтовується застосовність методу розпізнавання помпажу за допомогою вейвлет-нейронних мереж. Використання вейвлет-функцій забезпечує традиційній нейронній мережі локальну апроксимацію, що забезпечує швидке навчання мережі і знижує типову для багатошарових перцептронів залежність якості навчання від послідовності подачі навчальних даних. Розроблено стурктурну схему системи керування та ідентифікації й алгоритм визначення кількості вейвлет-базисів і розміру мережі.
  • Item
    Побудова, експлуатація та технічне обслуговування централізованих бортових систем діагностики і вбудованих систем контролю авіоніки сучасних повітряних суден
    (Наукоємні технології. – № 4 (32). – 2016. – С. 434-440, 2016) Ільєнко, С.С.; Захарченко, В.П.; Курганський, О.Ю.; Мухін, В.В.
    Розробка централізованих бортових систем діагностики і вбудованих систем контролю функціонування складних автоматизованих комплексів сучасних повітряних суден (ПС) на етапі проектування та використання їх під час льотній та технічній експлуатації при технічному обслуговування та ремонті (ТО і Р) дозволяє зменшити кількість випадкових відмовних ситуацій в польоті до майже неможливих. Це, в свою чергу вплинуло на глобальну стратегію підвищення безпеки польотів (стратегія ICAO) та дозволило зменшити час обслуговування ПС при підготовці до польотів. Ця складна, багатогранна задача вирішується за рахунок своєчасного інформування, як пілотів під час польоту, так і технічного персоналу під час обслуговування ПС «на землі». ТО і Р за допомогою централізованих бортових систем діагностики та вбудованих систем контролю (ВСК) щодо функціональних систем (ФС) сучасних ПС дає можливість отримати інформацію про стан та відмови ФС та відреагувати інженерно-технічному персоналу в стислі строки з можливістю дистанційного опрацювання даних про відмовні ситуації
  • Item
    Optimal principle for dynamical system with alterative orbiting
    (Electronics and Control Systems 2016. N 4(50).- p.108-113, 2016) Lysenko, O.I.; Tachinina, O.M.
    Lagrange problem with the account of functional limitation at any functional limitations at any moment in a given interval is presented. The required conditions for optimal trajectories of the determinated dynamic system synthesized as space vehicle trajectories have been obtained.
  • Item
    Optimal path of nanosatellites group injection for earth remote monitoring
    (Electronics and Control Systems 2016. N 3(49): 106-111, 2016) Tachinina, E.N.
    The paper proposes the solution of model problem considering all occurrences and effects related with motion of multiple head rocket injecting the group of nanosatellites. The research led to determining the optimum path that can be used for orbital injection of group of nanosatellite multisensor-based platforms for the purpose of integrated study of Earth superstandard layer.
  • Item
    Decision making in complex systems
    (Проблеми інформатизації та управління: Збірник наукових праць: Випуск 1 (53).-К.:НАУ, 2016.- С.83 – 86., 2016) Churina, O.I.
    This article describes methods of decision-making in complex systems - fuzzy mathematical programming methods, implemented in the man - machine decision-making procedures with the use of the decisions support systems (DSS)
  • Item
    Математическая постановка задачи оптимизации движения группы квадрокоптеров
    (Техническая механика: зб. наук. праць. – Дніпропетровськ, 2016. – Вип. 1 – С.74-83., 2016) Лысенко, А.И.; Чумаченко, С.Н.; Тачинина, Е.Н.
    Целью публикации является разработка математической постановки задачи управления группой квадрокоптеров как составной динамической системы. В работе рассмотрены вопросы математического моделирования движения квадрокоптера. Решена задача оптимизации траектории группы квадрокоптеров, состоящая в поиске оптимальных управлений и траекторий движения квадрокоптеров по участкам ветвящейся траектории. Постановка такой задачи является новой с учетом применения в ней метода ветвящихся траекторий. Практическая значимость этой работы заключается в разработке системы управления робототехнических комплексов для выполнения задач оперативной разведки в зоне чрезвычайных ситуаций, группового применения системы квадрокоптеров для проведения оперативного картографирования территорий с динамически меняющейся обстановкой.
  • Item
    УДОСКОНАЛЕННЯ СИСТЕМИ УПРАВЛІННЯ РЕЗЕРВНИМ ДЖЕРЕЛОМ ЖИВЛЕННЯ ДЛЯ ЕЛЕКТРОСПОЖИВАЧІВ ПЕРШОЇ ОСОБЛИВОЇ КАТЕГОРІЇ АЕРОПОРТІВ
    (Проблеми інформатизації та управління, 2(54)’2016, 2016) Асланян, А.Е.; Захарченко, В.П.; Соколова, Н.П.
    Запропоновано метод оцінки параметрів функціональних елементів резервного джерела живлення аеропорту «безконтактний синхронний генератор – тиристорний регулятор напруги» для споживачів першої особливої категорії з метою їх оптимізації
  • Item
    Автоматизація, дистанційне управління та надійність світлосигнальної системи сучасних аеродромів цивільної авіації
    (Наукоємні технології. – № 2 (30). – 2016. – С. 400-404., 2016) Ільєнко, С.С.
    Один із шляхів підвищення рівня безпеки польотів повітряних суден цивільної авіації — це автоматизація категорованих по міжнародній класифікації світлосигнальних систем аеродромів. Автоматизація забезпечується дистанційним управлінням світлосигнального обладнання з отриманням необхідної сигналізації про роботу системи та її окремих елементів відповідно до міжнародної нормативно-технічної документації на тип обладнання. Рівень надійності обладнання, що належить до складу автоматизованих систем управління світлосигнальними системами аеродромів, впроваджується на рівні проектування та виробництва основними фірмами-виробниками такого обладнання та відповідно до норматив- но-технічної документації ІСАО. Проведений аналіз сучасних автоматизованих світлосигнальних систем аеродромів за допомогою програмованих логічних контролерів та управління за допомогою радіозасобів дав змогу визначити основні напрямки експлуатації світлосигнальних систем аеродромів та забезпечення безпеки польотів на аеродромах цивільної авіації.
  • Item
    Мікроелектронні системи як інноваційний засіб управління складними технічними системами та перспективи їх застосування
    (Збірник наукових праць Харківського Університету Повітряних Сил, 2016. – № 2(47). – С.56-62., 2016) Товкач, С.С.; Шквар, Є.О.
    Розглянуто перспективний метод адаптивного управління пристінною динамікою турбулентних течій з використанням перспективної технології, що ґрунтуються на мікроелектромеханічних системах (MEMS). Висвітлені переваги і недоліки відомих пасивних та активних методів управління турбулентним обміном, проаналізовані принципи організації та функціонування MEMS, визначено пріоритети побудови математичних моделей цих систем на основі методу моделювання великих вихорів (LES - Large Eddy Simulation). Залежно від рівня досконалості MEMS системи запропонована подальша реалізація кількох рівнів складності та довершеності стратегій управління.
  • Item
    Застосування моделей нейронних мереж штучного інтелекту при підготовці авіаційних фахівців
    (ScienceRise. – 2016. – № 2/2(19). – С. 43–50., 2016) Казак, В.М.; Шевчук, Д.О.; Прохоренко, І.В.; Тимошенко, Н.А.
    Розглядається можливість використання моделі нейронних мереж штучного інтелекту при підготовці авіаційних спеціалістів. Нейромережева модель базується на залежності залишкових знань суб’єктів навчання від їх індивідуальних здібностей. Залишкові знання – це вміння, набуті об’єктом, з якими вони виходять на ринок праці. Нейромережева модель дає можливість з достатньо високою точністю про- гнозувати рівень професійної підготовки фахівців