Підручники та посібники кафедри педагогіки та психології професійної освіти

Permanent URI for this collectionhttp://er.nau.edu.ua/handle/NAU/9805

Browse

Recent Submissions

Now showing 1 - 11 of 11
  • Item
    Практична психологія. Вступ до спеціальності
    (Національний авіаційний університет, 2023) Демченко, Наталія Іванівна; Demchenko, Nataliia; Кокарєва, Анжеліка Миколаївна; Kokarieva, Anzhelika; Проскурка, Наталія Миколаївна; Proskurka, Nataliia
    Метою вивчення навчальної дисципліни «Вступ до спеціальності» є розвиток ціннісної сфери майбутніх професіоналів, розкриття основних наукових концепцій, понять, методів та технологій, формування у здобувачів вищої освіти наукових уявлень про специфіку професійного становлення практичного психолога, набуття ними знань, умінь і навичок, що максимально сприяють усвідомленню особливостейпрофесійного розвитку майбутніх практичних психологів. Завдання вивчення навчальної дисципліни такі: – ознайомлення зі специфікою професіональної діяльності практичного психолога, допомога в усвідомленні мотивації вибору майбутньої професії; – ознайомлення з психологією, як наукою, її сучасними галузями та методами дослідження і практичного використання; – виявлення специфіки життєвого й наукового психологічного знання між академічною, практичною й нетрадиційною психологією; – ознайомлення зі сферами використання психологічних знань у суспільній практиці й видами діяльності професійного психолога; – вивчення етичного кодексу психолога; – отримання уявлень про міжнародні аспекти розвитку сучасної психології, ознайомлення з українськими та закордонними професіональними спільнотами.
  • Item
    Педагогіка і психологія в соціальній роботі
    (Чернівецький національний університет імені Юрія Федьковича, 2017) Балахтар, Валентина Візіторівна; Balakhtar, Valentyna
    Сучасні трансформаційні зміни в суспільстві породжують нові виклики перед освітньою галуззю України, а зростання потреб у наукових знаннях перетворюють освіту у вирішальний фактор суспільного поступу. Нині першочерговим завданням української освіти є якнайшвидша адаптація до єдиних європейських освітніх критеріїв і стандартів, реалізація основної мети державної політики в галузі освіти – створення умов для розвитку особистості, її інноваційного мислення, творчої самореалізації кожного громадянина України, оновлення змісту освіти та принципів організації навчально-виховного процесу, взаємовідносин в освітньому середовищі відповідно до демократичних цінностей, ринкових засад економіки, сучасних науково-технічних досягнень. У зв’язку з цим зростають нові вимоги, поставлені державою перед вищою школою в сучасних умовах її функціонування, що визначають перспективні напрямки професійної підготовки фахівців освітньої галузі, зокрема соціальної сфери, серед яких передбачається гармонійне поєднання високого рівня їх професіоналізму, наукового світогляду й особистісних якостей фахівця. Соціальна робота – це професійна діяльність, спрямована на підтримання і надання кваліфікованої допомоги будь-якій людині, групі людей, громаді, що розширює або відновлює їхню здатність до соціального функціонування, сприяє реалізації громадянських прав, запобігає соціальному виключенню. Соціальна робота – це високопрофесійна діяльність, що вимагає від тих, хто її виконує, володіння найсучаснішими методами, формами роботи з людиною та впливу на суспільні процеси, оскільки професійні обов’язки фахівця соціальної роботи обумовлюють його ролі: педагог, учитель, вихователь, експерт, консультант, посередник, адміністратор, соціальний адвокат тощо. Важливу роль у професійній підготовці соціальних працівників, реалізації соціальної роботи відіграють навчальні дисципліни «Педагогіка» і «Психологія», адже психолого-педагогічні принципи зумовлюють вимоги до вибору засобів психолого-педагогічного впливу на клієнтів соціальних служб, необхідність врахування індивідуальних психологічних характеристик при здійсненні будь-яких соціально-педагогічно-технологічних процедур. Фахівець повинен бути психологічно готовим до діяльності в соціальній сфері, мати сформоване професійне мислення, вміти самостійно аналізувати 5 конкретну ситуацію, оцінювати можливі наслідки та брати відповідальність за обрані рішення, які часто пов’язані з життям людини, досконало володіти професійними знаннями й організаційно-комунікативними навиками, вміти допомогти клієнтові знайти себе, своє місце в динамічно мінливому світі, в особливих, важких або екстремальних умовах діяльності, зорієнтуватися в нових соціальних відносинах, коли зовнішні або внутрішні фактори викликають порушення нормальної діяльності функціональних систем, виникає природна потреба відновити рівновагу, збалансованість психічних процесів тощо. Сьогодні тривають пошуки щодо визначення найбільш повного й оптимального змісту підготовки фахівців соціальної роботи, формування професійних знань, умінь, навичок і особистісних якостей, адекватних кваліфікаційним вимогам та етичному стандарту професії; звертається увага на її науково-методологічне та методичне забезпечення. Загальне визнання й широке використання отримали праці, присвячені психолого-педагогічним аспектам соціальної роботи та професійній підготовці працівників соціально-педагогічної сфери, зокрема таких науковців, як: О. Безпалько, Р. Вайнола, А. Горілий, О. Горпинич, І. Грига, Л. Димитрова, А. Капська, Л. Коваль, Г. Лактіонова, Б. Новіков, Т. Семигіна, В. Поліщук, В. Полтавець, Г. Попович К. Шендеровський, С. Хлебік (історія, зміст та організація соціальної роботи в Україні), О. Беца, З. Зайцева, І. Зязюн, В. Кравуць, С. Кротюк, М. Коваль, В. Ковальчук, О. Максимович, В. Москаленко, Н. Ничкало (аспекти соціальної допомоги та реабілітації особистості залежно від наявних у неї проблем у навчанні, адаптації у сім’ї, товаристві ровесників чи трудовому колективі, пошуку роботи та фізичної реабілітації), В. Алфімова, М. Босенко, В. Оржеховська, М. Панасюк, О. Пилипенко, В. Слюсаренко (питання превентивної роботи) та ін. Важливе місце у вивченні проблеми підготовки майбутніх працівників соціальної сфери займають праці українських науковців О. Безпалько, А. Белінської, В. Бочарової, В. Докучаєвої, І. Звєрєвої, Е. Зєєра, С. Іщук, З. Кияниці, Н. Краснової, В. Кузьмінського, А. Маркової, І. Миговича, Н. Ларіонової, І. Ляшенка, Г. Попович, Д. Разіної, В. Сидорова, С. Харченко, Є. Холостової та ін. У навчальному посібнику «Педагогіка і психологія у соціальній роботі: Модульна технологія навчального курсу», укладеному за результатами систематизації й узагальнення наукової та навчальної літератури, на основі викладання автором названих курсів, 6 розкривається сутність провідних педагогічних і психологічних категорій, понять, явищ, процесів, діалектичні зв’язки між ними, обґрунтовуються теоретичні і практичні основи ефективної організації навчання, освіти і виховання майбутніх фахівців соціальної роботи, психологічні особливості особистості фахівця соціальної сфери та його практичної діяльності. Матеріал посібника подано у вигляді змістових модулів, розподілених на навчальні елементи. Значну увагу приділено розробці різнорівневих видів діяльності й завдань для поточного контролю знань студентів, що вимагає глибокої систематизації, творчого осмислення навчального матеріалу, специфіки соціальної роботи, тісної міждисциплінарної інтеграції. Наукові факти, психолого-педагогічні концепції та ідеї, наведені у посібнику, сприятимуть формуванню світогляду майбутніх фахівців, розширенню їхніх знань, поєднанню теоретичного та практичного психолого-педагогічного навчання, умінню брати на себе відповідальність за виконану роботу, навчанню творчого, відповідального, гуманного мислення і діяльності у процесі вирішення найрізноманітніших практичних проблем виховання громадян, які потребують соціальної та іншої допомоги.
  • Item
    Професійна свідомість керівника
    (Університет сучасних знань, 2016) Дробот, Ольга Вячеславівна; Drobot, Olga; Дробот, Ольга Вячеславовна
    Представлений навчальний посібник враховує останні новітні наукові розробки, пов’язані з професійною свідомістю особистості керівника, призначається науковцям у галузях загальної, економічної, організаційної психології, психології управління та менеджменту, психології праці. Посібник адресовано студентам, аспірантам, викладачам факультетів психологічного й економічного профілю, практикуючим психологам в організаціях, всім тим хто цікавиться проблемами використання сучасних психологічних методів у теоретичному й практичному напрямку досліджень професійної свідомості особистості.
  • Item
    Психологія ділового спілкування
    (Національний авіаційний університет, 2016) Барановська, Лілія Володимирівна; Глушаниця, Наталія Вікторівна; Барановская, Лилия Владимировна; Глушаница, Наталия Викторовна; Baranovska, Liliya; Glushanytsya, Natalia
    У навчальному посібнику обґрунтовано психологічні засади організації ділового спілкування у діловій сфері. Приділено увагу визначенню ключових понять з проблеми ділового спілкування, виявленню особливостей впливу вербальних та невербальних засобів на його ефективність, вибору методів та стратегій конструктивного регулювання професійних конфліктів. Уточнено специфіку ділової комунікативної культури народів світу. Для студентів вищих навчальних закладів, які навчаються за освітньо-кваліфікаційним рівнем бакалавр, а також для всіх, хто прагне підвищити рівень своєї професійно-комунікативної компетентності.
  • Item
    PEDAGOGICS AND PSYCHOLOGY OF HIGHER SCHOOL
    (2013) Барановська, Лілія Володимирівна
  • Item
    Педагогічна психологія
    (2014) Лузік, Ельвіра Василівна
    Підручник включає в себе п’ять модулів: «Педагогічна психологія в професійній підготовці психологів», «Психолого-педагогічні основи освітньої діяльності», «Психологічні та педагогічні проблеми навчальної діяльності», «Психологія педагогічної діяльності», «Психологія навчально-педагогічного співробітництва та спілкування в освітньому процесі», після кожного з яких надані «Інтегративний актив знань» та «Портфоліо самостійного формування продуктивних знань та відповідних умінь», тобто, все те що має допомогти читачеві суттєво просуватися в оволодінні знаннями з педагогічної психології. Підручник призначений для студентів, аспірантів та викладачів кафедр і факультетів психології, а також викладачам психології для непсихологічних спеціальностей та практикуючим психологам-освітянам
  • Item
    ПЕДАГОГІЧНА ПСИХОЛОГІЯ
    (2014) Ільїна, Тетяна Володимирівна
    У підручнику, який підготовлено відповідно до програми модульного курсу «Педагогічна психологія», розглянуті основоположні проблеми освіти, взаємодія педагога та учня як суб’єктів навчальної та педагогічної діяльності, навчально-педагогічне співробітництво та спілкування. Підручник включає в себе п’ять модулів: «Педагогічна психологія в професійній підготовці психологів», «Психолого-педагогічні основи освітньої діяльності», «Психологічні та педагогічні проблеми навчальної діяльності», «Психологія педагогічної діяльності», «Психологія навчально-педагогічного співробітництва та спілкування в освітньому процесі», після кожного з яких надані «Інтегративний актив знань» та «Портфоліо самостійного формування продуктивних знань та відповідних умінь», тобто, все те що має допомогти читачеві суттєво просуватися в оволодінні знаннями з педагогічної психології. Підручник призначений для студентів, аспірантів та викладачів кафедр і факультетів психології, а також викладачам психології для непсихологічних спеціальностей та практикуючим психологам-освітянам.
  • Item
    Загальна психологія
    (2007) Бондар, Людмила Вікторівна
    Основною метою вивчення дисципліни є забезпечення всебічного, гармонійного розвитку майбутніх спеціалістів на засадах поєднання професійної підготовки та основ психології, надання майбутнім фахівцям знань з основ загальної психології, а також формування продуктивних умінь, застосування цих знань у житті та професійній діяльності. Задачею вивчення навчальної дисципліни є оволодіння теоретичними та практичними знаннями галузі психології, з’ясування проблем психології на основі вивчення закономірностей психічних процесів, психічної діяльності, емоційно-вольової сфери, індивідуальних особливостей особистості, розвитку колективу та психології спілкування. Одержані знання допоможуть фахівцю у вирішенні професійних задач: практичному застосуванні психологічних знань характеристики особистості, розвитку колективу в системі соціальних норм і стосунків, при розв’язанні актуальних соціальних проблем, соціологічного консультування, взаємодії з оточуючими людьми, здійснення різних видів допомоги та соціальних послуг населенню, у першу чергу слабо захищеним особистостям.
  • Item
    Соціальна психологія управління.Конспект лекцій.
    (Національний авіаційний університет, 2014-12) Бондар, Людмила Вікторівна; Проскурка, Наталія Миколаївна
    Курс лекцій містить основні поняття дисципліни «Соціальна психологія управління». Розглянуто основні питання функціонування та життєдіяльності організацій, а саме: структуру та динаміку неформальних та формальних відносин в організації, особливості мотивації персоналу та можливості кар’єрного зростання в організації. Для студентів спеціальності 7/8.13010201 «Соціальна робота» з дисципліни «Соціальна психологія управління».