Навчальні видання кафедри комп’ютерних інформаційних технологій

Permanent URI for this collectionhttp://er.nau.edu.ua/handle/NAU/18236

Browse

Recent Submissions

Now showing 1 - 20 of 26
  • Item
    Методи та системи штучного інтелекту (Лабораторний практикум)
    (Національний авіаційний університет, 2012) Савченко, Аліна Станіславівна; Синельніков, Олексій Олексійович
    Дисципліна «Методи та системи штучного інтелекту» передбачає аудиторні заняття і самостійну роботу із засвоєння теоретичних положень дисципліни, набуття практичних навичок на лабораторних заняттях, виконання домашнього завдання та іспит. Головною метою викладання дисципліни є надання студентам базових теоретичних знань щодо методів проектування систем штучного інтелекту та набуття початкових практичних навиків проектування інтелектуальних інформаційних управляючих систем та технічних автоматизованих систем. У загальному випадку предмет дослідження штучного інтелекту – будь-яка інтелектуальна діяльність людини, що підпорядковується заздалегідь невідомим законам. Штучний інтелект – це галузь досліджень, що перебуває на стику наук. Фахівці, що працюють у цій галузі, намагаються зрозуміти, яка поведінка вважається розумною (аналіз), і створити працюючі моделі цієї поведінки (синтез). Дослідники ставлять запитання про те, як за допомогою нових теорій і моделей навчитися розуміти принципи й механізми інтелектуальної діяльності. Практичною метою є створення методів і техніки, необхідної для програмування «розумності» і її передача комп’ютерам, а через них – різним системам і засобам. Інженерні методи і навички у галузі штучного інтелекту стали називати технологією знань (knowledge engineering).
  • Item
    Методи та системи штучного інтелекту (Навчальний посібник)
    (Національний авіаційний університет, 2017) Савченко, Аліна Станіславівна; Синельніков, Олексій Олексійович
    Дисципліна «Методи та системи штучного інтелекту» передбачає аудиторні заняття і самостійну роботу із засвоєння теоретичних положень дисципліни, набуття практичних навичок на лабораторних заняттях, виконання домашнього завдання та іспит. Головною метою викладання дисципліни є надання студентам базових теоретичних знань щодо методів проектування систем штучного інтелекту та набуття початкових практичних навиків проектування інтелектуальних інформаційних управляючих систем та технічних автоматизованих систем. У загальному випадку предмет дослідження штучного інтелекту – будь-яка інтелектуальна діяльність людини, що підпорядковується заздалегідь невідомим законам. Штучний інтелект – це галузь досліджень, що перебуває на стику наук. Фахівці, що працюють у цій галузі, намагаються зрозуміти, яка поведінка вважається розумною (аналіз), і створити працюючі моделі цієї поведінки (синтез). Дослідники ставлять запитання про те, як за допомогою нових теорій і моделей навчитися розуміти принципи й механізми інтелектуальної діяльності. Практичною метою є створення методів і техніки, необхідної для програмування «розумності» і її передача комп’ютерам, а через них – різним системам і засобам. Інженерні методи і навички у галузі штучного інтелекту стали називати технологією знань (knowledge engineering).
  • Item
    Технологія створення програмних продуктів. Лабораторний практикум для студентів спеціальності 122 "Комп'ютерні науки"
    (Національний авіаційний університет, 2018-08-20) Райчев, Ігор Едуардович
    Містить основні теоретичні відомості, завдання та рекомендації з виконання лабораторних робіт. Розглянуто принципи, методи та засоби створення програмного забезпечення інформаційних систем у межах довільної предметної області на базі комп’ютеризованих засобів і технологій. Досліджено методи визначення, аналізу та формалізованого опису вимог до програмного забезпечення інформаційних систем, зокрема із застосуванням методології UML. Описано технологію проектування архітектури та бізнес-процесів компанії на базі процесного підходу та інстру-ментальної платформи ARIS, а також методологію тестування web-додатків. Для студентів спеціальності 122 «Комп’ютерні науки».
  • Item
    Стандартизація та сертифікація інформаційних управляючих систем. Лабораторний практикум.
    (Національний авіаційний університет, 2012-08-16) Райчев, Ігор Едуардович; Харченко, Олександр Григорович
    Містить описання принципів формування вимог до проектованих програмних систем з подальшою побудовою моделей якості, що відображають вимоги та відповідають рекомендаціям міжнародних та національних стандартів з якості. Розглянуто основні поняття та методи визначення якості відповідно до змісту ядра професійних знань інженерії якості програмних систем. Викладено технології визначення якості інформаційних систем.
  • Item
    Інформатика та комп’ютерна техніка: Методичні рекомендації до виконання лабораторних робіт
    (Національний авіаційний університет, 2008) Кадет, Наталія Павлівна; Малюк, Ірина Анатоліївна; Шевцова, Євгенія Валеріївна
  • Item
    Тестування комплексів інформаційних технологій проектування: Лабораторний практикум
    (2017-09-11) Кірхар, Наталія Володимирівна
    Основи інформаційних знань з тестування програмного забезпечення та тестування апаратних засобів закладає дисципліна «Тестування комплексів інформаційних технологій проектування», поява якої зумовлена виникненням індустрії інформатизації. Мета даного лабораторного практикума - підготовка студентів до виконання робіт тестування програмних та апаратних складових інформаційних технологій проектування (ІТП). Вивчення матеріалів лабораторного практикума дозволить студентам самостійно: • застосовувати сучасні інтегровані середовища тестування; • виконувати налаштування комп'ютерних комплексів ІТП швидкісних мікросхем модулів пам'яті за допомогою наборів програмних тестів; • користуватися автоматичними, покроковими графічними режимами виконання тестів; • раціонально вибирати та застосовувати програмні засоби тестування ІТП; • вивчати нові технології тестування. Лабораторний практикум «Тестування комплексів інформаційних технологій проектування», призначено для студентів cпеціальності 7/8.05010102 "Інформаційні технології проектування" напряму підготовки 6.050101 «Комп’ютерні науки».
  • Item
    Тестування комплексів інформаційних технологій проектування: Методичні вказівки до виконання курсової роботи
    (2017-09-11) Кірхар, Наталія Володимирівна
    Курсове проектування по дисципліні «Тестування комплексів інформа-ційних технологій проектування» є заключним етапом вивчення теоретичних основ і забезпечує закріплення лекційного матеріалу шляхом більш глибокого вивчення основних розділів дисципліни. Теоретична частина курсової роботи повинна базуватися на лекційному матеріалі і може бути пов'язана з іншими дисциплінами навчального плану даного фаху, читаними раніше. Основна ціль курсової роботи - формування навичок самостійної творчої роботи і закріплення теоретичних знань, отриманих при вивченні курсу, а також суміжних загальнотеоретичних і спеціальних дисциплін, розвиток технічного мислення студента. На цьому етапі студент закріплює теоретичні знання, поглиблюючи й узагальнюючи їх при розв’язуванні конкретних задач дослідження та проектування великих складних систем з використанням системного аналізу та системного підходу. В задачі курсової роботи з дисципліни «Тестування комплексів інфор-маційних технологій проектування» входить: розвиток у студентів навичок науково-дослідної і проектно-конструкторської роботи в області тестування програмних засобів дослідження автоматизованих систем управління із використанням сучасних інструментальних систем; придбання навичок самостійної роботи над науково-технічною і довідковою літературою за фахом, стандартами, різноманітного виду нормативною документацією й іншими посібниками; самостійний вибір найбільш доцільних і технічно досконалих рішень задач по курсу, який розглядається. Крім того, під час виконання курсової роботи студент повинен одержати навички, що будуть необхідні йому при дипломному проектуванні й у подальшій діяльності, як спеціаліста. Кафедрою може бути дозволене виконання окремих курсових робіт на інших кафедрах інституту або на головних підприємствах міста. При виконанні курсової роботи у студентів з'являється необхідність приймати обгрунтовані самостійні рішення з урахуванням призначення програми, технічних вимог до неї й умов експлуатації.
  • Item
    Тестування комплексів інформаційних технологій проектування: Конспект лекцій
    (2017-09-11) Кірхар, Наталія Володимирівна
    Лекції охоплюють основні аспекти теоретичного та практичного використання засобів тестування комплексів інформаційних технологій проектування. Програмні продукти все частіше вбудовуються в різні складні системи реального часу. Робота над такими проектами вимагає від програмних інженерів і тестувальників, широкого погляду і освоєння загальних проблем проектування і вживання систем певного призначення і сфери використання. Програмному інженерові необхідно брати участь в розробці вимог для всієї системи, а також освоїти прикладну сферу застосування створюваного комплексу програм до початку тестування і обдумування функцій компонентів, їх характеристик і тестів, вимогам яких повинен буде відповідати програмний продукт. Основи інформаційних знань з тестування програмного забезпечення та тестування апаратних засобів закладає дисципліна «Тестування комплексів інформаційних технологій проектування», поява якої зумовлена виникненням індустрії інформатизації. Метою дисципліни "Тестування комплексів інформаційніх технологій проектування" є підготовка студентів до виконання робіт тестування апаратних та програмних складових комп'ютерних комплексів інформаційніх технологій проектування (ІТП) і впровадження засобів тестування повнофуцнкціональних технологій проектування. У лекціях розглянуто головні принципи тестування комплексів інформаційних технологій проектування. Тестування програмного забезпечення це процес виявлення помилок у програмному комплексі, апаратних засобів (пошук невідповідностей системи вимогам), що визначає коректність, повноту і якість розробленого програмного продукту.. У такому розумінні інформатика спрямована на розробку загальних методичних принципів побудови інформаційних моделей, систем. Тестування комплексів інформаційних технологій проектування як наука розробляє методологію створення інформаційного забезпечення процесів управління об’єктами на базі комп’ютерних інформаційних систем. Завданням лекційного курсу є: забезпечення підготовки фахівця в області тестування програмного забезпечення існуючих комп'ютерних комплексів ІТП; використання стандартних програм тестування комп'ютерних комплексів ІТП. Вивчення навчальної дисципліни повинно дозволяти фахівцю з інформаційних технологій проектування, базуючись на сучасних системах тестування комп'ютерних комплексів ІТП та міжнародних стандартах, організовувати роботи по реалізації стандартних процесів тестування ІТП та проектувати програми синтезу спеціалізованих наборів тестів. Мета лекційного курсу надати - необхідні знання, вміння із застосування та прикладних програмних пакетів, забезпечення підготовки фахівця в області тестування програмного забезпечення існуючих комп'ютерних комплексів ІТП; використання стандартних програм тестування комп'ютерних комплексів ІТП. Вивчення навчальної дисципліни повинно дозволяти фахівцю з інформаційних технологій проектування, базуючись на сучасних системах тестування комп'ютерних комплексів ІТП та міжнародних стандартах, організовувати роботи по реалізації стандартних процесів тестування ІТП та проектувати програми синтезу спеціалізованих наборів тестів. Лекційний курс «Тестування комплексів інформаційних технологій проектування», призначено для студентів cпеціальності 7/8.05010102 "Інформаційні технології проектування".
  • Item
    Теорія та технології проектування: Лабораторний практикум
    (2017-10-23) Ходаков, Данііл Вікторович
    Головною метою лабораторного практикуму є придбання студентами навиків роботи у системі MatLab і середовищі Simulink при створенні моделей об’єктів. А також ознайомлення студентів з основоположними методологічними елементами cals-технології: формування електронного архіву конструкторської документації, опис бізнес-процесів, розробка ІЕТК. При цьому виконання лабораторного практикуму базується на створеніі моделі у системі MatLab та подальше її оброблення у PDM-системі STEP Suite (PSS) (http://pss.cals.ru/WORK/index.php) і програмному комплексі по подготовці ІЕТК Technical Guide Builder (TGB), що є розробкою НДЦ CALS-технологій «Прикладна логістика». Вихідна інформація, необхідна для виконання лабораторного практикуму, визначається викладачем на основі додатка 1, табл. 1.3. Студент отримує електричну схему пристрою, опис роботи пристрою, а також перелік елементів відповідно до призначеного йому індивідуального варіанту (додаток 1). Допускається також видача інших схем, які підбираються студентом і затверджуються викладачем. Окрім цього для вибраної схеми викладачем визначається перелік проектних завдань згідно додатка 1, табл. 1.2. Для виконання лабораторних робіт із другого модуля всі отримані в процесі розробки приладу документи є вихідними даними, які вносяться до електронного архіву студентом в процесі їх здобуття з готових лабораторних робіт першого модуля (1.1 – 1.4). Перед проектуванням виробу описується методика розробки виробу за допомогою діаграм бізнес-процесів в лабораторній роботі 2.1 та 2.2. Потім на основі даних електронного архіву або експлуатаційної документації на готовий виріб випускається ІЕТК, здобуття якого описане в лабораторній роботі 2.3 та 2.4. У процесі виконання лабораторних робіт студенти поглиблюють та закріплюють знання з питань побудови математичної моделі об’єкта, розробляти інтерактивні електронно-технічні інструкції сучасними засобами.
  • Item
    Теорія та технології проектування: Конспект лекцій
    (2017-10-23) Ходаков, Данііл Вікторович
    Методологія проектування інформаційних систем описує процес створення і супроводу систем у вигляді життєвого циклу (ЖЦ) ІС, представляючи його як деяку послідовність стадій і виконуваних на них процесів. Для кожного етапу визначаються склад і послідовність виконуваних робіт, одержувані результати, методи і засоби, необхідні для виконання робіт, ролі і відповідальність учасників і т.д. Таке формальне опис ЖЦ ІС дозволяє спланувати та організувати процес колективної розробки і забезпечити управління цим процесом.
  • Item
    Інформатика та комп'ютерна техніка: Конспект лекцій
    (2017-02-24) Ходаков, Данііл Вікторович
    Поняття інформації та інформатики як навчальної дисципліни. Коротка історія та перспективи розвитку ЕОМ та їх застосування в авіації, в галузі екології. Властивості інформації. Принципи обробки інформації. Системи числення. Перехід від однієї системи до іншої і навпаки. Інформатика - це комплексна, технічна наука, яка систематизує прийоми створення, збереження, відтворення, обробки і передачі даних засобами обчислювальної техніки, а також принципи функціонування цих засобів та методи управління ними. Термін "інформатика" походить від французького слова Informatique і утворений з двох слів: інформація і автоматика. Цей термін введений у Франції в середині 60-х років XX ст., коли почалося широке використання обчислювальної техніки. Тоді в англомовних країнах увійшов до вживання термін "Computer Science" для позначення науки про перетворення інформації, яка базується на використанні обчислювальної техніки. Тепер ці терміни є синонімами. Поява інформатики зумовлена появою та розповсюдженням нової технології збирання, обробки та передачі інформації, пов’язаною із фіксацією даних на машинних носіях.
  • Item
    Проектування баз даних та експертних систем: Методичні вказівки до виконання контрольної роботи
    (2018-02-12) Кірхар, Наталія Володимирівна
    Виконання передбачає створення експертної системи, що використовує продукційні правила логічного виводу, логічною мовою Лісп. Користувач пос-лідовно відповідає "Так" або "Ні" на питання, після чого одержує відповідь ек-спертної системи. При неможливості ідентифікації видається відповідне пові-домлення. Всі дані й необхідні продукційні правила знаходяться у тексті програми. Це передбачає виконання наступних пунктів:  обрати предметну область для побудови експертної системи та узгоди-ти її з викладачем;  з'ясувати мету та задачі експертної системи (на які питання повинна ві-дповідати експертна система і що це практично дасть користувачеві);  записати перелік відомих фактів та розробити правила прийняття рі-шень експертної системи на природній мові (не менше 15 питань);  перевірити правила на протиріччя та внести необхідні корективи;  написати програму, що реалiзує розроблені правила, містить факти та процедури логічного виведення (або логічну структуру, що керує прийняттям рішень);  розробити інтерфейс користувача, що повинен містити засоби вибору питання (запиту) до експертної системи, засоби виведення питань експертної системи до користувача та введення відповідей користувача, засоби перевірки коректності відповідей, засоби виведення результатів роботи експертної систе-ми, засоби пояснення прийнятих рішень;  розробити тестові завдання до експертної системи, протестувати та ві-длагодити її;  проаналізувати отримані результати і зробити висновки.
  • Item
    Математичні основи автоматизованого проектування: Методичні вказівки до виконання лабораторних робіт
    (2018-02-12) Кірхар, Наталія Володимирівна
    Метою лабораторних робіт є набуття студентами навиків та вмінь у проведенні експериментальних досліджень при вивченні методів спектрального опису детермінованих та випадкових сигналів різних типів, порівнянні експериментальних та розрахункових результатів, а також у поглибленні та конкрети-зації програмного матеріалу, що вивчається в лекційній частині дисципліни «Математичні основи авто-матизованого проектування». Лабораторні роботи виконуються студентами на ПЕОМ під керівництвом викладача.
  • Item
    Проектування систем і комплексів ІТП: Конспект лекцій
    (2018-02-12) Кірхар, Наталія Володимирівна
    Проектування інформаційних систем (ІС) представляє складний багатоступінчастий вид діяльності, без наукової організації якого немислиме створення і використання сучасних складних ІС, у тому числі в освіті, підприємництві, менеджменті і інших областях життєдіяльності суспільства. Разом з отриманням необхідних для цього теоретичних знань проектувальникові ІС вимагається набути стійких практичних навичок цього виду діяльності. Рішенню цієї задачі присвячена дисципліна спеціалізації "Проектування інформаційних систем". Теоретична частина курсу, присвячена методам, методикам і інструментарію проектування ІС, в основному включає наступні основні розділи: загальна характеристика процесу проектування інформаційних систем (ІС); етапи проектування ІС; структура інформаційно-логічної моделі ІС; розробка функціональної моделі; початкові дані для проектування ІС; розробка внутрішнього і призначеного для користувача інтерфейсу; розробка алгоритмів ІС; управління проектом ІС.
  • Item
    Проектування систем і комплексів ІТП: Методичні вказівки до виконання курсової роботи
    (2018-02-12) Кірхар, Наталія Володимирівна
    Курсова робота по дисципліні «Проектування систем і комплексів ін-формаційних технологій проектування» є заключним етапом вивчення теоретичних основ і забезпечує закріплення лекційного матеріалу шляхом більш глибокого вивчення основних розділів дисципліни. Теоретична частина курсової роботи повинна базуватися на лекційному матеріалі і може бути пов'язана з іншими дисциплінами навчального плану даного фаху, читаними раніше. Основна ціль курсової роботи – формування навичок самостійної творчої роботи і закріплення теоретичних знань, отриманих при вивченні курсу, а також суміжних загальнотеоретичних і спеціальних дисциплін, розвиток технічного мислення студента. На цьому етапі студент закріплює теоретичні знання, поглиблюючи й узагальнюючи їх при розв’язуванні конкретних задач дослідження та проектування великих складних систем з використанням системного аналізу та системного підходу. Для успішного виконання курсової роботи студент повинен знати особ-ливості процесу проектування комплексів ІТП у взаємодії з навколишнім се-редовищем на різних мережевих режимах, цілі і завдання проектування баз даних та комплексів ІТП, місце проектування в процесі розробки програмно-го забезпечення, проектний підхід, вимоги нормативних та регламентуючих документів, вміти самостійно розробляти моделі проектування комплексів ІТП у взаємодії з навколишнім середовищем на різних мережевих режимах, розробляти відповідні програмні моделі, налагоджувати їх та проводити тес-тування. Крім того, під час виконання курсового проектування студент повинен одержати навички, що будуть необхідні йому при дипломному проектуванні й у подальшій діяльності, як спеціаліста. Кафедрою може бути дозволене виконання окремих курсових робіт на інших кафедрах інституту або на головних підприємствах міста. При виконанні курсової роботи у студентів з'являється необхідність приймати обгрунтовані самостійні рішення з урахуванням призначення програми, технічних вимог до неї й умов експлуатації. У ході проектування варто ознайомитися з типовими аналогами, критично їх проаналізувати і застосувати окремі, найбільше раціональні рішення. Виконання, оформлення та захист КР здійснюється студентом в інди-відуальному порядку відповідно до методичних рекомендацій. Час, потрібний для виконання КР – до 36 годин самостійної роботи.
  • Item
    Математичні основи автоматизованого проектування: Конспект лекцій
    (2017-02-12) Кірхар, Наталія Володимирівна
    У загальному випадку модель – це штучно створений аналог реального об'єкту (оригіналу), який певною мірою відтворює структуру, властивості та характеристики оригіналу. Існують різні класифікації моделі залежно від ознаки, покладеної в основу класифікації. Наприклад розрізняють [6] предметні, фізичні, знакові та інші моделі. Однак серед множини моделей пріоритетне місце міцно займають математичні моделі (ММ), що пояснюється рядом їх визначальних особливостей: компактною формою представлення інформації, практичною відсутністю витрат на реалізацію, можливістю застосування математико-аналітичних методів аналізу та оптимізації, практично необмеженим ресурсом використання засобів обчислювальної техніки для потреб моделювання.
  • Item
    Проектування баз даних та експертних систем: Методичні вказівки до виконання домашнього завдання
    (2017-09-12) Кірхар, Наталія Володимирівна
    Виконання передбачає створення експертної системи, що використовує продукційні правила логічного виводу, логічною мовою Лісп. Користувач пос-лідовно відповідає "Так" або "Ні" на питання, після чого одержує відповідь ек-спертної системи. При неможливості ідентифікації видається відповідне пові-домлення. Всі дані й необхідні продукційні правила знаходяться у тексті про-грами. Це передбачає виконання наступних пунктів:  обрати предметну область для побудови експертної системи та узгоди-ти її з викладачем;  з'ясувати мету та задачі експертної системи (на які питання повинна ві-дповідати експертна система і що це практично дасть користувачеві);  записати перелік відомих фактів та розробити правила прийняття рі-шень експертної системи на природній мові (не менше 15 питань);  перевірити правила на протиріччя та внести необхідні корективи;  написати програму, що реалiзує розроблені правила, містить факти та процедури логічного виведення (або логічну структуру, що керує прийняттям рішень);  розробити інтерфейс користувача, що повинен містити засоби вибору питання (запиту) до експертної системи, засоби виведення питань експертної системи до користувача та введення відповідей користувача, засоби перевірки коректності відповідей, засоби виведення результатів роботи експертної систе-ми, засоби пояснення прийнятих рішень;  розробити тестові завдання до експертної системи, протестувати та ві-длагодити її;  проаналізувати отримані результати і зробити висновки. У пояснювальну записку повинні входити:  аналіз предметної області, постановку задачі;  тестування;  опис застосування, інструкції користувачам;  лістінги програмного коду;  роздруківки роботи програмного комплексу і вихідних результатів. У додатку до пояснювальної записки наводиться роздрукований текст ви-хідного модуля програми.
  • Item
    Проектування баз даних та експертних систем: Лабораторний практикум
    (2017-09-12) Кірхар, Наталія Володимирівна
    Метою роботи є вивчення базових функцій організації й обробки списків, а також способів опису і виклику нерекурсивних функцій у мові програмування Лісп.
  • Item
    Проектування баз даних та експертних систем: Навчальний посібник
    (2016-03-12) Гамаюн, Володимир Петрович; Кірхар, Наталія Володимирівна
    Технологія проектування експертних систем є одним з напрямків нової галузі дослідження, яка отримала найменування штучного інтелекту. Дослідження в цій області сконцентровані на розробці та впровадженні комп'ютерних програм, здатних імітувати, відтворювати ті області діяльності людини, які вимага-ють мислення, певної майстерності і накопиченого досвіду. До них відносяться задачі прийняття рішень, розпізнавання образів і розуміння людської мови. Ця технологія вже успішно застосовується в деяких областях техніки і життя суспільства – органічної хімії, пошуку корисних копалин, медичній діагностиці. Інтелектуальні інформаційні технології та експертні системи є останніми прогресами науки в галузі інформатики та інформаційного суспільства.
  • Item
    Основи теорії управління. Лабораторний практикум.
    (НАУ, 2017-02-15) Зіатдінов, Юрій Кашафович; Василенко, Валерій Андрійович; Єрмачков, Юрій Олексійович; Куклінський, Максим Володимирович