Підручники та посібники кафедри педагогіки та психології професійної освіти
Permanent URI for this collectionhttp://er.nau.edu.ua/handle/NAU/9805
Browse
Browsing Підручники та посібники кафедри педагогіки та психології професійної освіти by Title
Now showing 1 - 12 of 12
- Results Per Page
- Sort Options
Item PEDAGOGICS AND PSYCHOLOGY OF HIGHER SCHOOL(2013) Барановська, Лілія ВолодимирівнаItem Загальна психологія(2007) Бондар, Людмила ВікторівнаОсновною метою вивчення дисципліни є забезпечення всебічного, гармонійного розвитку майбутніх спеціалістів на засадах поєднання професійної підготовки та основ психології, надання майбутнім фахівцям знань з основ загальної психології, а також формування продуктивних умінь, застосування цих знань у житті та професійній діяльності. Задачею вивчення навчальної дисципліни є оволодіння теоретичними та практичними знаннями галузі психології, з’ясування проблем психології на основі вивчення закономірностей психічних процесів, психічної діяльності, емоційно-вольової сфери, індивідуальних особливостей особистості, розвитку колективу та психології спілкування. Одержані знання допоможуть фахівцю у вирішенні професійних задач: практичному застосуванні психологічних знань характеристики особистості, розвитку колективу в системі соціальних норм і стосунків, при розв’язанні актуальних соціальних проблем, соціологічного консультування, взаємодії з оточуючими людьми, здійснення різних видів допомоги та соціальних послуг населенню, у першу чергу слабо захищеним особистостям.Item Методичні рекомендації до проходження психолого-педагогічної практики для студентів напряму підготовки 6.30102 «Психологія»(Національний авіаційний університет, 2016) Доценко, Людмила ВасилівнаItem Основи педагогіки та психології: Методичні рекомендації до підготовки та проведення практичних занять(К..:НВФ «Славутич-Дельфін»,, 2008) Доценко, Людмила ВасилівнаItem Педагогіка і психологія в соціальній роботі(Чернівецький національний університет імені Юрія Федьковича, 2017) Балахтар, Валентина Візіторівна; Balakhtar, ValentynaСучасні трансформаційні зміни в суспільстві породжують нові виклики перед освітньою галуззю України, а зростання потреб у наукових знаннях перетворюють освіту у вирішальний фактор суспільного поступу. Нині першочерговим завданням української освіти є якнайшвидша адаптація до єдиних європейських освітніх критеріїв і стандартів, реалізація основної мети державної політики в галузі освіти – створення умов для розвитку особистості, її інноваційного мислення, творчої самореалізації кожного громадянина України, оновлення змісту освіти та принципів організації навчально-виховного процесу, взаємовідносин в освітньому середовищі відповідно до демократичних цінностей, ринкових засад економіки, сучасних науково-технічних досягнень. У зв’язку з цим зростають нові вимоги, поставлені державою перед вищою школою в сучасних умовах її функціонування, що визначають перспективні напрямки професійної підготовки фахівців освітньої галузі, зокрема соціальної сфери, серед яких передбачається гармонійне поєднання високого рівня їх професіоналізму, наукового світогляду й особистісних якостей фахівця. Соціальна робота – це професійна діяльність, спрямована на підтримання і надання кваліфікованої допомоги будь-якій людині, групі людей, громаді, що розширює або відновлює їхню здатність до соціального функціонування, сприяє реалізації громадянських прав, запобігає соціальному виключенню. Соціальна робота – це високопрофесійна діяльність, що вимагає від тих, хто її виконує, володіння найсучаснішими методами, формами роботи з людиною та впливу на суспільні процеси, оскільки професійні обов’язки фахівця соціальної роботи обумовлюють його ролі: педагог, учитель, вихователь, експерт, консультант, посередник, адміністратор, соціальний адвокат тощо. Важливу роль у професійній підготовці соціальних працівників, реалізації соціальної роботи відіграють навчальні дисципліни «Педагогіка» і «Психологія», адже психолого-педагогічні принципи зумовлюють вимоги до вибору засобів психолого-педагогічного впливу на клієнтів соціальних служб, необхідність врахування індивідуальних психологічних характеристик при здійсненні будь-яких соціально-педагогічно-технологічних процедур. Фахівець повинен бути психологічно готовим до діяльності в соціальній сфері, мати сформоване професійне мислення, вміти самостійно аналізувати 5 конкретну ситуацію, оцінювати можливі наслідки та брати відповідальність за обрані рішення, які часто пов’язані з життям людини, досконало володіти професійними знаннями й організаційно-комунікативними навиками, вміти допомогти клієнтові знайти себе, своє місце в динамічно мінливому світі, в особливих, важких або екстремальних умовах діяльності, зорієнтуватися в нових соціальних відносинах, коли зовнішні або внутрішні фактори викликають порушення нормальної діяльності функціональних систем, виникає природна потреба відновити рівновагу, збалансованість психічних процесів тощо. Сьогодні тривають пошуки щодо визначення найбільш повного й оптимального змісту підготовки фахівців соціальної роботи, формування професійних знань, умінь, навичок і особистісних якостей, адекватних кваліфікаційним вимогам та етичному стандарту професії; звертається увага на її науково-методологічне та методичне забезпечення. Загальне визнання й широке використання отримали праці, присвячені психолого-педагогічним аспектам соціальної роботи та професійній підготовці працівників соціально-педагогічної сфери, зокрема таких науковців, як: О. Безпалько, Р. Вайнола, А. Горілий, О. Горпинич, І. Грига, Л. Димитрова, А. Капська, Л. Коваль, Г. Лактіонова, Б. Новіков, Т. Семигіна, В. Поліщук, В. Полтавець, Г. Попович К. Шендеровський, С. Хлебік (історія, зміст та організація соціальної роботи в Україні), О. Беца, З. Зайцева, І. Зязюн, В. Кравуць, С. Кротюк, М. Коваль, В. Ковальчук, О. Максимович, В. Москаленко, Н. Ничкало (аспекти соціальної допомоги та реабілітації особистості залежно від наявних у неї проблем у навчанні, адаптації у сім’ї, товаристві ровесників чи трудовому колективі, пошуку роботи та фізичної реабілітації), В. Алфімова, М. Босенко, В. Оржеховська, М. Панасюк, О. Пилипенко, В. Слюсаренко (питання превентивної роботи) та ін. Важливе місце у вивченні проблеми підготовки майбутніх працівників соціальної сфери займають праці українських науковців О. Безпалько, А. Белінської, В. Бочарової, В. Докучаєвої, І. Звєрєвої, Е. Зєєра, С. Іщук, З. Кияниці, Н. Краснової, В. Кузьмінського, А. Маркової, І. Миговича, Н. Ларіонової, І. Ляшенка, Г. Попович, Д. Разіної, В. Сидорова, С. Харченко, Є. Холостової та ін. У навчальному посібнику «Педагогіка і психологія у соціальній роботі: Модульна технологія навчального курсу», укладеному за результатами систематизації й узагальнення наукової та навчальної літератури, на основі викладання автором названих курсів, 6 розкривається сутність провідних педагогічних і психологічних категорій, понять, явищ, процесів, діалектичні зв’язки між ними, обґрунтовуються теоретичні і практичні основи ефективної організації навчання, освіти і виховання майбутніх фахівців соціальної роботи, психологічні особливості особистості фахівця соціальної сфери та його практичної діяльності. Матеріал посібника подано у вигляді змістових модулів, розподілених на навчальні елементи. Значну увагу приділено розробці різнорівневих видів діяльності й завдань для поточного контролю знань студентів, що вимагає глибокої систематизації, творчого осмислення навчального матеріалу, специфіки соціальної роботи, тісної міждисциплінарної інтеграції. Наукові факти, психолого-педагогічні концепції та ідеї, наведені у посібнику, сприятимуть формуванню світогляду майбутніх фахівців, розширенню їхніх знань, поєднанню теоретичного та практичного психолого-педагогічного навчання, умінню брати на себе відповідальність за виконану роботу, навчанню творчого, відповідального, гуманного мислення і діяльності у процесі вирішення найрізноманітніших практичних проблем виховання громадян, які потребують соціальної та іншої допомоги.Item Педагогічна психологія(2014) Лузік, Ельвіра ВасилівнаПідручник включає в себе п’ять модулів: «Педагогічна психологія в професійній підготовці психологів», «Психолого-педагогічні основи освітньої діяльності», «Психологічні та педагогічні проблеми навчальної діяльності», «Психологія педагогічної діяльності», «Психологія навчально-педагогічного співробітництва та спілкування в освітньому процесі», після кожного з яких надані «Інтегративний актив знань» та «Портфоліо самостійного формування продуктивних знань та відповідних умінь», тобто, все те що має допомогти читачеві суттєво просуватися в оволодінні знаннями з педагогічної психології. Підручник призначений для студентів, аспірантів та викладачів кафедр і факультетів психології, а також викладачам психології для непсихологічних спеціальностей та практикуючим психологам-освітянамItem ПЕДАГОГІЧНА ПСИХОЛОГІЯ(2014) Ільїна, Тетяна ВолодимирівнаУ підручнику, який підготовлено відповідно до програми модульного курсу «Педагогічна психологія», розглянуті основоположні проблеми освіти, взаємодія педагога та учня як суб’єктів навчальної та педагогічної діяльності, навчально-педагогічне співробітництво та спілкування. Підручник включає в себе п’ять модулів: «Педагогічна психологія в професійній підготовці психологів», «Психолого-педагогічні основи освітньої діяльності», «Психологічні та педагогічні проблеми навчальної діяльності», «Психологія педагогічної діяльності», «Психологія навчально-педагогічного співробітництва та спілкування в освітньому процесі», після кожного з яких надані «Інтегративний актив знань» та «Портфоліо самостійного формування продуктивних знань та відповідних умінь», тобто, все те що має допомогти читачеві суттєво просуватися в оволодінні знаннями з педагогічної психології. Підручник призначений для студентів, аспірантів та викладачів кафедр і факультетів психології, а також викладачам психології для непсихологічних спеціальностей та практикуючим психологам-освітянам.Item Практикум з групової психокорекції(Національний авіаційний університет, 2023) Патруль Марія ВікторівнаНавчальна дисципліна «Практикум з групової психокорекції» є теоретичною та практичною основою сукупності знань та вмінь, що формують профіль фахівця в галузі психології. Метою викладання дисципліни є набуття майбутніми практичними психологами знань щодо специфіки групової психокорекції в професійній діяльності, забезпечення професійної компетентності, сприяння особистісному та професійному розвитку, та набуття знань, умінь та навичок, необхідних практичному психологу для надання психологічної допомоги суб’єкту в умовах групової психокорекційної роботи. Завдання навчальної дисципліни: – ознайомити здобувачів вищої освіти з основними видами психокорекційної роботи; – розкрити зміст теоретичних методів та науково-методичних засад психокорекційної роботи; – виявити специфічні особливості групової психокорекційної роботи з дітьми, підлітками та дорослими людьми; – виробити навички складання різних психокорекційних програм, тренінгів і психогімнастичних вправ; – оволодіти практичними вміннями здійснення психокорекційної роботи в групі. В результаті вивчення навчальної дисципліни слухачі оволодівають навичками: аналізувати та пояснювати психічні явища, ідентифікувати психологічні проблеми та пропонувати шляхи їх розв’язання; розуміти закономірності та особливості розвитку і функціонування психічних явищ в контексті професійних завдань; обґрунтовувати власну позицію, робити самостійні висновки за результатами власних досліджень і аналізу літературних джерел; обирати та застосовувати валідний і надійний психодіагностичний інструментарій (тести, опитувальники, проективні методики тощо) психологічного дослідження та технології психологічної допомоги; визначати мету, завдання дослідження, володіти навичками збору первинного матеріалу, дотримуватися процедури дослідження; пропонувати власні способи вирішення психологічних задач і проблем у процесі професійної діяльності, приймати та аргументувати власні рішення, 6 визначати шляхи їх розв’язання; складати та реалізовувати план консультативного процесу з урахуванням специфіки запиту та індивідуальних особливостей клієнта. відповідально ставитися до професійного вдосконалення та саморозвитку; знати, розуміти та дотримуватися етичних принципів професійної діяльності психолога; демонструвати соціально відповідальну, свідому поведінку, дотримуватись гуманістичних та демократичних цінностей у професійній та громадській діяльності; розуміти психологічні особливості сучасної сім’ї, об’єктивні і суб’єктивні чинники її розвитку, ролі та здійснювати психологічну підтримку та допомогу відповідно до запиту; демонструвати уміння виявляти чинники та детермінанти екстремальних стосунків в авіаційній галузі та здійснювати психокорекційні заходи щодо їх усунення та профілактики; проводити роботу з кадровим складом в організаціях різного типу з метою відбору кадрів, управління їх мотивацією та створення соціально-психологічного клімату, що сприяє оптимізації процесу досягнення цілей організації, а також здійснення пошуку інноваційних технологій управління персоналом та здійснення психологічного контролінгу; володіти технологіями проведення психологічного тренінгу відповідно до запиту. The academic discipline "Practical course in group psychocorrection" is the theoretical and practical basis of the set of knowledge and skills that form the profile of a specialist in the field of psychology. The purpose of teaching the discipline is to provide future practical psychologists with knowledge about the specifics of group psychocorrection in professional activities, to ensure professional competence, to promote personal and professional development, and to acquire the knowledge, skills and abilities necessary for a practical psychologist to provide psychological assistance to a subject in the context of group psychocorrection work. The objectives of the academic discipline: – to familiarize higher education students with the main types of psychocorrectional work; – to reveal the content of theoretical methods and scientific and methodological principles of psychocorrectional work; – to identify the specific features of group psychocorrectional work with children, adolescents and adults; – to develop skills in compiling various psychocorrectional programs, trainings and psychogymnastic exercises; – to master practical skills in carrying out psychocorrectional work in a group. As a result of studying the academic discipline, students acquire the skills to: analyze and explain mental phenomena, identify psychological problems and propose ways to solve them; understand the patterns and features of the development and functioning of mental phenomena in the context of professional tasks; justify their own position, draw independent conclusions based on the results of their own research and analysis of literary sources; choose and apply valid and reliable psychodiagnostic tools (tests, questionnaires, projective techniques, etc.) psychological research and psychological assistance technologies; determine the goal and objectives of the research, have the skills to collect primary material, adhere to the research procedure; propose their own ways of solving psychological tasks and problems in the process of professional activity, make and justify their own decisions, determine ways to solve them; draw up and implement a plan for the consultative process, taking into account the specifics of the request and the individual characteristics of the client. take a responsible attitude towards professional improvement and self-development; know, understand and adhere to the ethical principles of professional activity of a psychologist; demonstrate socially responsible, conscious behavior, adhere to humanistic and democratic values in professional and public activities; understand the psychological characteristics of the modern family, objective and subjective factors of its development, roles and provide psychological support and assistance as requested; demonstrate the ability to identify factors and determinants of extreme relationships in the aviation industry and implement psychocorrectional measures to eliminate and prevent them; work with personnel in organizations of various types for the purpose of personnel selection; managing their motivation and creating a socio-psychological climate that contributes to optimizing the process of achieving the organization's goals, as well as searching for innovative technologies for personnel management and implementing psychological controlling; possessing technologies for conducting psychological training according to request.Item Практична психологія. Вступ до спеціальності(Національний авіаційний університет, 2023) Демченко, Наталія Іванівна; Demchenko, Nataliia; Кокарєва, Анжеліка Миколаївна; Kokarieva, Anzhelika; Проскурка, Наталія Миколаївна; Proskurka, NataliiaМетою вивчення навчальної дисципліни «Вступ до спеціальності» є розвиток ціннісної сфери майбутніх професіоналів, розкриття основних наукових концепцій, понять, методів та технологій, формування у здобувачів вищої освіти наукових уявлень про специфіку професійного становлення практичного психолога, набуття ними знань, умінь і навичок, що максимально сприяють усвідомленню особливостейпрофесійного розвитку майбутніх практичних психологів. Завдання вивчення навчальної дисципліни такі: – ознайомлення зі специфікою професіональної діяльності практичного психолога, допомога в усвідомленні мотивації вибору майбутньої професії; – ознайомлення з психологією, як наукою, її сучасними галузями та методами дослідження і практичного використання; – виявлення специфіки життєвого й наукового психологічного знання між академічною, практичною й нетрадиційною психологією; – ознайомлення зі сферами використання психологічних знань у суспільній практиці й видами діяльності професійного психолога; – вивчення етичного кодексу психолога; – отримання уявлень про міжнародні аспекти розвитку сучасної психології, ознайомлення з українськими та закордонними професіональними спільнотами.Item Професійна свідомість керівника(Університет сучасних знань, 2016) Дробот, Ольга Вячеславівна; Drobot, Olga; Дробот, Ольга ВячеславовнаПредставлений навчальний посібник враховує останні новітні наукові розробки, пов’язані з професійною свідомістю особистості керівника, призначається науковцям у галузях загальної, економічної, організаційної психології, психології управління та менеджменту, психології праці. Посібник адресовано студентам, аспірантам, викладачам факультетів психологічного й економічного профілю, практикуючим психологам в організаціях, всім тим хто цікавиться проблемами використання сучасних психологічних методів у теоретичному й практичному напрямку досліджень професійної свідомості особистості.Item Психологія ділового спілкування(Національний авіаційний університет, 2016) Барановська, Лілія Володимирівна; Глушаниця, Наталія Вікторівна; Барановская, Лилия Владимировна; Глушаница, Наталия Викторовна; Baranovska, Liliya; Glushanytsya, NataliaУ навчальному посібнику обґрунтовано психологічні засади організації ділового спілкування у діловій сфері. Приділено увагу визначенню ключових понять з проблеми ділового спілкування, виявленню особливостей впливу вербальних та невербальних засобів на його ефективність, вибору методів та стратегій конструктивного регулювання професійних конфліктів. Уточнено специфіку ділової комунікативної культури народів світу. Для студентів вищих навчальних закладів, які навчаються за освітньо-кваліфікаційним рівнем бакалавр, а також для всіх, хто прагне підвищити рівень своєї професійно-комунікативної компетентності.Item Соціальна психологія управління.Конспект лекцій.(Національний авіаційний університет, 2014-12) Бондар, Людмила Вікторівна; Проскурка, Наталія МиколаївнаКурс лекцій містить основні поняття дисципліни «Соціальна психологія управління». Розглянуто основні питання функціонування та життєдіяльності організацій, а саме: структуру та динаміку неформальних та формальних відносин в організації, особливості мотивації персоналу та можливості кар’єрного зростання в організації. Для студентів спеціальності 7/8.13010201 «Соціальна робота» з дисципліни «Соціальна психологія управління».