Please use this identifier to cite or link to this item:
https://er.nau.edu.ua/handle/NAU/62562
Title: | Two solutions to problems: concrete pavement damage and repair from the perspective of design optimization (BIM modeling) and modified concrete materials |
Other Titles: | Два рішення проблем: пошкодження та ремонт бетонного покриття з погляду оптимізації дизайну (Bim-моделювання) та модифікованих бетонних матеріалів |
Authors: | Barabash, Maria Serhiivna Барабаш, Марія Сергіївна Shao, Meiyu Шао, Мейюй |
Keywords: | BIM modeling airfield construction modified concrete materials road construction LIRA-SAPR software package modifying additives concrete pavement cement concrete soil basic characteristics cement basalt fiber pavement repair BIM-моделювання будівництво аеродрому модифіковані бетонні матеріали будівництво доріг цемент модифікуючі добавки цементобетон базальтове волокно ремонт покриття бетонне покриття основні характеристики ґрунту програмний комплекс ЛІРА-САПР |
Issue Date: | 2024 |
Publisher: | National Aviation University |
Citation: | Barabash M. S., Shao Meiyu. Two solutions to problems: concrete pavement damage and repair from the perspective of design optimization (Bim modeling) and modified concrete materials. Теорія та практика дизайну. Архітектура та будівництво. К.: НАУ, 2024. Вип. 1(31). C. 15–24 |
Abstract: | With the rapid development of the global economy and the accelerated
pace of global integration, the pressure on transportation is increasing in all countries
of the world, including, of course, in Ukraine. The existing concrete often fails to
meet the expected service life and quality, which means that roads have to be rebuilt
as well as a lot of road repair work, which undoubtedly increases the government’s
financial expenditures and workload. There are a number of ways of solving these
problems, the most frequently used and effective of which is the use of computer
software for computational simulation of the road construction environment,
monitoring and modification of concrete materials. Purpose. The goal of this paper
is to start from the above two directions and propose two solutions to solve the
problem of simulation of soil characteristics in road construction and optimization
of road materials. Methodology. The research methodology is mainly based on
theoretical research method and experimental method. Results. The article draws
the following two results through theoretical analysis and experimental methods: a
model for measuring soil characteristics using LIRA-SAPR software and the possibility
and dosage of basalt fiber modified cement concrete. Scientific novelty. This article
proposes for the first time a soil property modeling method based on the Winkler Fuss and Pasternak soil models using the software LIRA-SAPR. For the first time, the
performance of two specific basalt fibers from China and Ukraine were tested and
verified the reinforcing effect and dosage of basalt fibers produced in Ukraine for
concrete. Experiments have proven that adding 2% basalt fiber will make cement
concrete have better performance. Practical relevance. The proposed modeling
methodology helps to optimize the design to ensure structural stability and safety,
and the in-depth knowledge of soil conditions helps to plan the construction phases
more accurately, which helps to control costs and reduce delays. The response results
of concrete modified with basalt fibers can be used in practical projects to enhance
pavement strength. Зі стрімким розвитком світової економіки та прискореними темпами глобальної інтеграції тиск на транспорт зростає в усіх країнах світу, зокрема, звичайно, і в Україні. Наявний бетон часто не відповідає очікуваному терміну експлуатації та якості, що означає потребу реконструкції доріг, а також багато ремонтних робіт, що, безперечно, збільшує фінансові витрати та навантаження держави. Існує низка шляхів вирішення цих проблем, найбільш поширеним і ефективним із яких є використання комп’ютерного програмного забезпечення для обчислювального моделювання середовища дорожнього будівництва, моніторингу та модифікації бетонних матеріалів. Мета. Мета цієї роботи полягає в тому, щоб розпочати із двох вищевказаних напрямів і запропонувати два рішення для розв’язання проблеми моделювання характеристик ґрунту під час будівництва доріг і оптимізації дорожніх матеріалів. Методологія. Методологія дослідження в основному базується на теоретичному й експериментальному методах. Результати. У статті за допомогою теоретичного аналізу й експериментальних методів отримано два результати: модель вимірювання характеристик ґрунту за допомогою програмного забезпечення ЛІРА-САПР, можливість і дозування цементобетону, модифікованого базальтовим волокном. Наукова новизна. У статті вперше запропоновано метод моделювання властивостей ґрунтів на основі моделей ґрунтів Вінклера – Фусса та Пастернака з використанням програмного забезпечення ЛІРА-САПР. Уперше були перевірені характеристики двох конкретних базальтових волокон з Китаю й України та перевірено армувальний ефект і дозування базальтових волокон українського виробництва для бетону. Експерименти довели, що додавання 2% базальтового волокна покращить характеристики цементного бетону. Практична значущість. Запропонована методологія моделювання допомагає оптимізувати конструкцію для забезпечення структурної стабільності та безпеки, а глибоке знання ґрунтових умов дозволяє точніше планувати етапи будівництва, що допомагає контролювати витрати та скорочувати затримки. Результати реакції бетону, модифікованого базальтовими волокнами, можна використовувати у практичних проєктах для підвищення міцності тротуарів. |
Description: | [1] Allotey, N., & El Naggar, M.H. (2008). Generalized dynamic Winkler model for nonlinear soil– structure interaction analysis. Canadian Geotechnical Journal, 45 (4), 560–573. https://doi.org/10.1139/ t07-106. [2] Bosurgi, G., Celauro, C., Pellegrino, O., Rustica, N., & Giuseppe, S. (2019). The BIM (building information modeling)-based approach for road pavement maintenance. Lecture Notes in Civil Engineering, 480–490. https://doi.org/10.1007/978-3-030-29779-4_47. [3] Bashynskyi, Y., Barabash, M., & Bieliatynskyi, A. (2023). Study of the influence of Metro loads on the destruction of nearby buildings and construction structures using BIM Technologies. Journal of Civil Engineering and Management, 29 (8), 714–728. https://doi.org/10.3846/ jcem.2023.20147. [4] Barabash, M., Iegupov, V., & Pysarevskyi, B. (2020). Simulation of the seismic resistance of buildings with account of unlimited soil space. Lecture Notes in Civil Engineering, 26–33. https://doi.org/10.1007/978-3- 030-57340-9_4. [5] Barabash, M.S., Kostyra, N.O., & Tomashevskyi, A.V. (2022). Stress-strain state and strength calculations of damaged structures using “LIRA – SAPR” SOFWARE Tools. Ukrainian Journal of Civil Engineering and Architecture, (1), 7–14. https://doi.org/10.30838/j. bpsacea.2312.220222.7.827. |
URI: | https://er.nau.edu.ua/handle/NAU/62562 |
Appears in Collections: | Наукові статті співробітників кафедри комп'ютерних технологій будівництва та реконструкції аеропортів |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Стаття Барабаш М.С..pdf | стаття | 988.16 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.