Please use this identifier to cite or link to this item: https://er.nau.edu.ua/handle/NAU/36335
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorMukhina, M. P.-
dc.contributor.authorTkachenko, O. Yu.-
dc.contributor.authorBarkulova, I. V.-
dc.date.accessioned2018-09-27T07:01:48Z-
dc.date.available2018-09-27T07:01:48Z-
dc.date.issued2018-06-
dc.identifier.issn1990-5548-
dc.identifier.otherDOI: 10.18372/1990-5548.56.12940-
dc.identifier.urihttp://er.nau.edu.ua/handle/NAU/36335-
dc.description.abstractA search algorithm for the most extended landmark by which unmanned aerial vehicle can be followed by and implemented flight correction was proposed. The software was developed based on the Python language. The functionality of this software is to detect the linear landmarks from images of geophysical field, received from unmanned aerial vehicle in real time. Images were processed by Hough Line Transform method. As a result, obtained visualization of the object detection with the greatest length, as linear landmark, which allows to estimate unmanned aerial vehicle location. The visual analysis of the effectiveness of this algorithm for inertial navigation system correction shown that the algorithmic software is appropriate for use on unmanned aerial vehicle board and due to applying computer vision systems, gives as correct results of location determining as possible.uk_UA
dc.description.abstractРозроблено алгоритм пошуку найбільш протяжного орієнтира, за яким БПЛА може слідувати і здійснювати корекцію польоту. Алгоритмічне забезпечення було розроблено на основі мови Python. Функціональністю програмного забезпечення є виявлення лінійних орієнтирів на зображеннях геофізичного поля, отриманих з борту БПЛА у режимі реального часу. Дані зображення оброблено методом перетворення Хафа. У результаті отримано візуалізацію виявлення об'єкта з найбільшою протяжністю, тобто лінійного орієнтира, що дозволяє оцінювати місцезнаходження БПЛА. Проведений візуальний аналіз ефективності алгоритму для корекції ІНС показав, що дане алгоритмічне забезпечення є вдалим варіантом для використання на борту БПЛА, а завдяки застосуванню систем технічного зору, дає найбільш точний результат у визначенні місця розташування БПЛА.uk_UA
dc.description.abstractРазработан алгоритм поиска наиболее протяженного ориентира, по которому БПЛА может следовать и совершать коррекцию полета. Алгоритмическое обеспечение было разработано на основе языка Python. Функциональность программного обеспечения состоит в определении линейных ориентиров на изображениях геофизического поля, полученных с борта БПЛА в режиме реального времени. Данные обработаны методом преобразования Хафа. В результате получено визуализацию определения объекта с наибольшей протяженностью, то есть, линейный ориентир, что позволяет оценивать местоположение БПЛА. Проведенный визуальный анализ эффективности алгоритма для коррекции ИНС показал, что представленное алгоритмическое обеспечение является удачным вариантом для использования на борту БПЛА, и благодаря использованию систем технического зрения, показывает наиболее точный результат в определении местоположения БПЛА.uk_UA
dc.publisherКиїв «Освіта України»uk_UA
dc.relation.ispartofseriesElectronics and Control Systems;2018. N2(56): 80-84-
dc.relation.ispartofseriesЕлектроніка та системи управління;2018. N2(56): 80-84-
dc.subjectHoughline transform methoduk_UA
dc.subjectCanny detectoruk_UA
dc.subjectlinear landmarksuk_UA
dc.subjectaided navigationuk_UA
dc.subjectПеретворення Хафаuk_UA
dc.subjectдетектор границь Кенніuk_UA
dc.subjectлінійні орієнтириuk_UA
dc.subjectнавігаційна система з корекцієюuk_UA
dc.subjectПреобразование Хафаuk_UA
dc.subjectдетектор границ Кенниuk_UA
dc.subjectлинейные ориентирыuk_UA
dc.subjectнавигационная система с коррекциейuk_UA
dc.titleACCURACY RESEARCH METHOD OF THE MODIFIED ALGORITHM FOR DETECTING LINEAR LANDMARKSuk_UA
dc.title.alternativeМетодика дослідження точності модифікованого алгоритму виявлення лінійних орієнтирівuk_UA
dc.title.alternativeМетодика исследования точности модифицированного алгоритма выявления линейных ориентировuk_UA
dc.typeArticleuk_UA
dc.subject.udc004.4:621.396.933 (045)-
dc.specialityTRANSPORT SYSTEMSuk_UA
dc.specialityТРАНСПОРТНІ СИСТЕМИuk_UA
Appears in Collections:Наукові публікації та матеріали кафедри авіаційних комп'ютерно-інтегрованих комплексів (НОВА)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
15.pdfНаукова стаття3.02 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.