Please use this identifier to cite or link to this item: https://er.nau.edu.ua/handle/NAU/63158
Title: A long-term break in operation as a separate stage of the life cycle of airfields
Other Titles: Довго тривала перерва експлуатації як окремий етап життєвого циклу аеродромів
Authors: Agieieva Galyna
Kriveljov, Leonid
Агєєва Галина Миколаївна
Крівєльов, Леонід Іванович
Keywords: air transport infrastructure
airports
airfields
buildings
інфраструктура авіаційного транспорту
аеропорт
аеродром
будівництво
Issue Date: 6-Mar-2024
Publisher: Baltija Publishing
Citation: Agieieva G., Kriveljov L. A long-term break in operation as a separate stage of the life cycle of airfields // Modern research in technical sciences: the impact of martial law in Ukraine (March 6–7, 2024. Riga, the Republic of Latvia) : International scientific conference. Riga, Latvia : Baltija Publishing, 2024. Pp. 55-57.
Abstract: Today's reality has shown that the life cycle of buildings and structures can encounter specific stages that have specific characteristics and cannot be attributed to generally accepted ones. The relevant design standards in the field of construction do not stipulate a long-term operation break, which, consequently, the standards of scientific and technical support do not regulate as a separate stage of the life cycle. In particular, the practice of resuming the construction of large-scale infrastructure facilities after a long break indicates that the program of their scientific and technical support includes a set of studies that current standards do not prescribe. A number of studies may be related to solving the issues of suspending construction without having to mothball a facility.
Реалії сьогодення свідчать про те, що життєвий цикл будівель і споруд може мати специфічні етапи, які мають свої особливості та не можуть бути віднесені до загально прийнятих. Це – довго тривала перерва експлуатації, яка не передбачена відповідними нормами проєктування у галузі будівництва та, як наслідок, не регламентується нормами науково-технічного супроводу як окремий етап життєвого циклу. Зокрема, практика відновлення будівництва масштабних інфраструктурних споруд після довго тривалої перерви свідчить про те, що до програми їх науково-технічного супроводу включається комплекс досліджень, не передбачених чинними нормами. Низка досліджень може бути пов’язана з розв’язанням проблем призупинення будівництва без консервації об’єкта.
Description: 1. Агєєва Г. М., Крівєльов Л. І. Моніторинг реконструкції жорстких аеродромних покриттів. Advances in Аerospase Technology. 1998. № 1 (1). С. 397–402. DOI: 10.18372/2306-1472.1.11002 2. Агєєва Г. М., Кафієв К. П. Проблеми відновлення будівництва масштабних інфраструктурних споруд після довготривалої перерви. Вісник Придніпровської державної академії будівництва та архітектури = Bulletin of Prydniprovs'ka state academy of civil engineering and architecture. 2020. № 3 (264-265). С. 10–21. DOI: http://dx.doi.org/10.30838/J.BPSACEA.2312.070720.10.636 3. Бабков О. В., Дехтяр А. С. Методика планування експлуатації будівельних конструкцій. Дороги і мости. 2019. № 19–20. С. 54–60. DOI: 10.36100/dorogimosti2019.19.054 4. Крівєльов Л. І. Концепція системи подовження терміну експлуатації будинків і споруд. Науковий вісник будівництва. 2009. № 54. С. 153–157. URL: https://er.nau.edu.ua/handle/NAU/62288 (дата звернення: 29.02.2024).
URI: https://er.nau.edu.ua/handle/NAU/63158
DOI: 10.30525/978-9934-26-414-6-14
Appears in Collections:Матеріали конференцій кафедри інфраструктури авіаційного транспорту

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
55-57-conf_ISMA_tech 6–7 березня 2024_А5_ДРУК_.pdf688.18 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.