Please use this identifier to cite or link to this item: https://er.nau.edu.ua/handle/NAU/59851
Title: Building climate change resilience through the university education
Other Titles: Розвиток стійкості до зміни клімату на основі університетської освіти.
Authors: Radomska, Marharyta Myroslavivna
Радомська, Маргарита Мирославівна
Keywords: climate change education
education for sustainable development
university course
adaptation potential
professional competency
освіта щодо зміни клімату
освіта для сталого розвитку
університетський курс
адаптаційний потенціал
професійна компетентність
Issue Date: 2023
Publisher: Видавничий дім «Гельветика»
Citation: Radomska M.M. Building climate change resilience through the university education. Ecological Sciences. 2023. № 1(46). P. 16-20.
Series/Report no.: 1;46
Abstract: The climate changes are inevitable part of the upcoming future; therefore it is necessary to address corresponding issues in education of children and adults. The paper presents the overview of the implementation of CCE in university education in and outside Ukraine. The commitments of the majority of countries to implement CCE in the curriculum at different levels hasn’t been fulfilled completely yet. Even the majority of European countries have only elements of CCE at the level of school training, as it was shown by the global survey across 46 UNESCO Member States. The university degrees, offered at Master level on the West include some elements of climate change issues included in training, but only 11,5% has direct relation to them as it was shown by our study. In Ukraine only tree Master degrees, indicating relation to climate changes, were offered in previous years and this demonstrates lack of attention to the development of adaptation potential among future professionals. Since there is no branch of human activity, which will not experience effect of climate changes, we consider implementation of special course in higher education a necessary response to provide graduates with specific adaptation skills. The experience of teaching the course “Adaptation to Climate Changes” is presented in the paper. The survey conducted among the students of the university has showed considerable gaps in the understanding of climate change implications for their personal and professional life and fragmented awareness of the adaptation approaches and the benefits adaptation offer. It is finally recommended to introduce similar course as elective to provide high quality of skills and competencies of future specialist, forced to life and work in challenging environment with changing climate.
Зміни клімату є неминучою частиною майбутнього, тому необхідно розглядати відповідні питання у вихованні дітей і дорослих. І студенти, і педагоги повинні усвідомити, що вони не можуть розглядати умови життя у майбутньому як подібні до нинішніх. У статті подано огляд впровадження освіти зі зміни клімату в університетську освіту в Україні та за її межами. Зобов’язання більшості країн запровадити освіту зі зміни клімату в навчальні програми на різних рівнях ще не повністю виконано. Навіть більшість європейських країн мають лише елементи освіти щодо зміни клімату на рівні шкільної підготовки, як показало глобальне опитування в 46 країнах-членах ЮНЕСКО. Університетські ступені, які пропонуються на рівні магістра на Заході, включають деякі елементи питань зміни клімату в навчання, але лише 11,5% мають пряме відношення до них, як показало наше дослідження. В Україні в попередні роки пропонувалося лише три магістерські програми, що мали зв'язок зі змінами клімату, що свідчить про недостатню увагу до розвитку адаптаційного потенціалу у майбутніх фахівців. Оскільки немає жодної галузі людської діяльності, яка б не відчувала на собі вплив кліматичних змін, ми вважаємо впровадження спецкурсу у вищій освіті необхідною реакцією для формування у випускників специфічних навичок адаптації. У роботі представлено досвід викладання курсу «Адаптація до змін клімату». Опитування, проведене серед студентів університету, показало значні прогалини в розумінні наслідків зміни клімату для їхнього особистого та професійного життя та фрагментарну обізнаність щодо підходів до адаптації та переваг, які пропонує адаптація. Нарешті, рекомендовано запровадити подібний курс як вибірковий, щоб забезпечити високу якість навичок та компетенцій майбутнього фахівця, змушеного жити та працювати в складних умовах зі мінливим кліматом. Ключові слова: освіта щодо зміни клімату, освіта для сталого розвитку, університетський курс, адаптаційний потенціал, професійна компетентність.
Description: 1. Not just a hot air. Putting CCE into Practice. Paris, United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization, 2015. 89 p. 2. Stevenson R.B., Nicholls J. Whitehouse,H. What Is CCE? Curriculum Perspectives. 2017. 37. P. 67–71. doi: 10.1007/s41297- 017-0015-9 3. Grosseck G., Țîru L.G., Bran R.A. Education for Sustainable Development: Evolution and Perspectives: A Bibliometric Review of Research, 1992–2018. Sustainability. 2019. 11(21). 6136. doi: 10.3390/su11216136 4. Mochizuki Y., Bryan A. CCE in the context of education for sustainable development: Rationale and principles. Journal of Education for Sustainable Development. 2015. 9(1). P. 4–26. doi: 10.1177/09734082155691 5. Learn for our planet: a global review of how environmental issues are integrated in education. Paris: UNESCO, 2021. 48 p. 6. VijayaVenkataRaman, S., Iniyan, S., & Goic, R. A review of climate change, mitigation and adaptation. Renewable and Sustainable Energy Reviews. 2012. 16(1). P. 878–897. doi: 10.1016/j.rser.2011.09.009 7. Ingham A., Ma J., Ulph A. Climate change, mitigation and adaptation with uncertainty and learning, Energy Policy. 2007. 35 (11). P. 5354–5369. doi: 10.1016/j.enpol.2006.01.031. 8. Anderson A. CCE for mitigation and adaptation. Journal of Education for Sustainable Development. 2012. 6(2). P. 191–206. doi: 10.1177/097340821247519 9. Monroe M.C., Plate R.R., Oxarart A., Bowers A., Chaves W.A. Identifying effective CCE strategies: a systematic review of the research, Environmental Education Research. 2019. 25:6. P. 791–812. doi: 10.1080/13504622.2017.1360842 10. Drewes A., Henderson J., Mouza C. Professional development design considerations in CCE: teacher enactment and student learning. International Journal of Science Education. 2018. 40:1. P. 67-89. doi: 10.1080/09500693.2017.1397798 11. Leal Filho, W., Sima, M., Sharifi, A., Luetz, J. M., Salvia, A. L., Mifsud, M., ... & Lokupitiya, E. (2021). Handling CCE at universities: an overview. Environmental Sciences Europe, 33(1), 1–19. doi: 10.1186/s12302-021-00552-5 12. Molthan-Hill P., Worsfold N., Nagy G.J., Leal Filho W., Mifsud M. CCE for universities: A conceptual framework from an international study. Journal of Cleaner Production. 2019. 226. P. 1092–1101. doi: 10.1016/j.jclepro.2019.04.053 13. Hickman C., Marks E., Pihkala P., Clayton S., Lewandowski R. E., Mayall E. E., ... van Susteren, L. Climate anxiety in children and young people and their beliefs about government responses to climate change: a global survey. The Lancet Planetary Health. 2021. 5(12). P. e863–e873. doi: 10.1016/S2542-5196(21)00278-3.
URI: https://er.nau.edu.ua/handle/NAU/59851
ISSN: 2306-9716 (Print)
2664-6110 (Online)
DOI: 10.32846/2306-9716/2023.eco.1-46.3
Appears in Collections:Публікації у наукових виданнях співробітників кафедри екології

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Radomska_3.pdfСтаття1.07 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.