Please use this identifier to cite or link to this item: https://er.nau.edu.ua/handle/NAU/58061
Title: Моделирование интенсивности линейного износа с учётом твёрдости и среднего давления на поверхность трения
Other Titles: Modeling the linear wear intensity with consideration of hardness and average pressure to friction surface
Authors: Вишневский, Олег Анатольевич
Vishnevsky, Oleg
Давыдов, Александр Сергеевич
Davydov, Оlexander
Keywords: трение
friction
давление
pressure
твёрдость
hardness
линейный износ
linear wear
математическая модель
mathematical model
Issue Date: 2015
Publisher: Харківський університет Повітряних Сил імені Івана Кожедуба
Citation: Вишневський О.А. Моделирование интенсивности линейного износа с учетом твердости и среднего давления на поверхность трения. / О.А. Вишневський, О.С. Давидов // Системи обробки інформації: збірник наукових праць. Харківський університет Повітряних Сил І. Кожедуба, 2015. – Вип. 4 (129) – C. 64–67.
Series/Report no.: Системи обробки інформації;
Abstract: Разработаны математические модели для определения интенсивности линейного износа материалов с учетом твердости и среднего давления на поверхность трения. Проанализирована корректность модели определения среднего давления на поверхность трения за время эксперимента и его влияние на результат абразивного износа. Выполнено построение графика зависимости интенсивности линейного износа от среднего давления на поверхность трения и твердости испытуемых материалов. Полученная поверхность интенсивности линейного износа является геометрической моделью, позволяющей прогнозировать величину абразивного износа материалов.
Mathematical model for determining the linear wear intensity with consideration of hardness and average pressure to friction surface has been designed. The correctness of method for determining the average pressure to friction surface during the experiment and its influence on the abrasive wear was analyzed. Graph of the linear wear intensity dependence on the average pressure on the friction surface and tested material hardness was plotted. The obtained surface of the linear wear intensity is the geometrical model which allows predicting the material abrasive wear quantity.
URI: https://er.nau.edu.ua/handle/NAU/58061
Appears in Collections:Наукові статті кафедри вищої математики

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2015 рус.pdf462.24 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.