Please use this identifier to cite or link to this item: https://er.nau.edu.ua/handle/NAU/44932
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorРомановська, Оксана Іванівна-
dc.contributor.authorPomanovska, Oksana Ivanivna-
dc.date.accessioned2021-01-02T16:43:12Z-
dc.date.available2021-01-02T16:43:12Z-
dc.date.issued2020-12-28-
dc.identifier.citationРомановська О.І. Адміністративно-правове забезпечення діяльності органів державної виконавчої служби України. - Дис. на здобуття ступеня кандидата юрид.наук за спец.: 12.00.07 "адміністративне право і процес; фінансове право; інформаційне право". - Київ: НАУ, 2020. - 196 с.uk_UA
dc.identifier.other342.9:354.51 (477) (043.5)-
dc.identifier.urihttps://er.nau.edu.ua/handle/NAU/44932-
dc.description.abstractУ дисертації здійснено теоретичне обґрунтування та оновлене розв’язання наукових завдань щодо адміністративно-правового забезпечення діяльності органів державної виконавчої служби. Встановлено, що адміністративно-правове забезпечення діяльності органів державної виконавчої служби як предмет дослідження є безперервною професійною діяльністю органів державної виконавчої служби, яка реалізовується за допомогою адміністративно-правових засобів та способів, спрямованих на створення належних умов для ефективного примусового виконання рішень суду та рішень інших органів, гарантуючи захист прав, свобод і законних інтересів усіх суб’єктів виконавчого провадження. Визначено адміністративно-правовий статус органів державної виконавчої служби. Сформульовано та класифіковано принципи адміністративно-правового забезпечення органів державної виконавчої служби. Зазначено, що механізм адміністративно-правового забезпечення діяльності органів державної виконавчої служби – це сукупність адміністративно-правових заходів, способів та методів, за допомогою яких здійснюється організуючий вплив на суспільні відносини щодо примусового виконання рішень, які забезпечують результативну діяльність уповноважених суб’єктів у конкретному спрямуванні. Розкрито нормативно-правове забезпечення діяльності органів державної виконавчої служби. Визначено види адміністративно-правових засобів забезпечення органів державної виконавчої служби. Доведена необхідність створення Єдиного рейтингу державних виконавців. В диссертации осуществлено теоретическое обоснование и обновленное решение научных задач по административно-правовому обеспечению деятельности органов государственной исполнительной службы. Установлено, что административно-правовое обеспечение деятельности органов государственной исполнительной службы представляют собой постоянную профессиональную деятельностью органов государственной исполнительной службы, которая реализуется с помощью административно-правовых средств и способов, направленных на создание условий для эффективного принудительного исполнения решений суда и решений других органов, гарантируя защиту прав, свобод и законных интересов всех субъектов исполнительного производства. Административно-правовые средства обеспечения органов государственной исполнительной службы охарактеризованы как совокупность способов и приемов, с помощью которых осуществляются юридически значимые процессуальные действия органами государственной исполнительной службы по урегулированию общественных отношения с целью выполнения принудительного исполнения решений и привлечения виновных к ответственности. Доказана необходимость создания Единого рейтинга государственных исполнителей с основным перечнем задач и полномочий. Согласно результатам рейтинговой оценки предложено внедрить дифференциацию оплаты труда государственным служащим органов государственной исполнительной службы в зависимости от: профессиональных способностей; профессиональной подготовки и уровня квалификации; внедрения инновационных методов профессиональной деятельности; показателей результативности их деятельности; уровня ответственности и тому подобное. The thesis provides a theoretical justification and updated solution of scientific problems on administrative and legal support for the activities of State Enforcement Service. It is established that administrative and legal support for the activities of State Enforcement Service as a subject of research is a continuous professional activity of State Enforcement Service, which is implemented using administrative and legal means and methods aimed at creating conditions for effective enforcement of court decisions and decisions of other bodies, guaranteeing the protection of the rights, freedoms and legitimate interests of all subjects of enforcement proceedings. The administrative and legal status of State Enforcement Service can be defined as a set of competencies, powers of public administration entities in the field of enforcement of decisions and administrative liability in violation of court decisions and other bodies (officials), established by law and protected by appropriate guarantees. The principles of administrative and legal support of State Enforcement Service are formulated as fundamental objectively determined principles of enforcement of court decisions and decisions of other public administration bodies, on the basis of which the activities of public and private executors are based, resulting in quality and effective enforcement proceedings. The principles of administrative and legal support of the activities of State Enforcement Service are classified into: fundamental principles; status principles; functional and managerial principles. It is noted that the mechanism of administrative and legal support for the activities of State Enforcement Service is a set of administrative and legal measures and methods, by which organizing influence on public relations is carried out in order to enforce decisions that ensure the effective activities of authorized entities in a specific direction. The article reveals the normative and legal support for the activities of State Enforcement Service as a set of legal norms by which the state, represented by public and private performers, ensures and implements the rights of citizens for effective, high-qualitative and effective enforcement of decisions. At the same time, three groups of normative legal acts regulating the activities of State Enforcement Service are identified and characterized: a) general-purpose; b) subject-systematizing; c) subject-authorizing acts. Administrative and legal means of securing State Enforcement Service are described as a set of methods and techniques that are used to carry out legally significant procedural actions by State Enforcement Service to settle public relations in order to enforce decisions and bring the perpetrators to justice. However, three groups of administrative and legal means of ensuring activities of State Enforcement Service are analysed, namely, the fundamental administrative and legal means of ensuring activities of State Enforcement Service that is certification; specialized administrative and legal means of ensuring activities of State Enforcement Service that are control and oversight; tort and administrative and legal means of ensuring activities of State Enforcement Service that is administrative liability for a legal violation. The necessity of creating a single rating of state performers with the list of basic tasks and responsibilities that they must perform in their professional activities is proved to enable transparency, impartiality and preventing corruption, to determine the level of professional activities of such individuals. According to the results of the rating assessment, it is proposed to introduce an official differentiation of remuneration for civil servants of State Enforcement Service, which will be calculated depending on their professional abilities, professional training and skill level; introduction of innovative methods of professional activity; performance indicators of their activities; level of responsibility etc.uk_UA
dc.language.isoukuk_UA
dc.publisherНаціональний авіаційний університетuk_UA
dc.subjectадміністративно-правове забезпеченняuk_UA
dc.subjectадміністративно-правовий статусuk_UA
dc.subjectпринципи забезпечення діяльностіuk_UA
dc.subjectдержавна службаuk_UA
dc.subjectдержавна виконавча службаuk_UA
dc.subjectмеханізм забезпеченняuk_UA
dc.subjectадминистративно-правовое обеспечениеuk_UA
dc.subjectадминистративно-правовой статусuk_UA
dc.subjectпринципы обеспечения деятельностиuk_UA
dc.subjectгосударственная службаuk_UA
dc.subjectгосударственная исполнительная службаuk_UA
dc.subjectмеханизм обеспеченияuk_UA
dc.subjectadministrative and legal supportuk_UA
dc.subjectadministrative and legal statusuk_UA
dc.subjectprinciples of activity provisionuk_UA
dc.subjectcivil serviceuk_UA
dc.subjectstate executive serviceuk_UA
dc.subjectprovision mechanismuk_UA
dc.titleАдміністративно-правове забезпечення діяльності органів державної виконавчої служби Україниuk_UA
dc.title.alternativeAdministrative and Legal Support for the Activities of State Enforcement Service of Ukraineuk_UA
dc.typeThesisuk_UA
dc.subject.udc342.9:354.51 (477) (043.5)uk_UA
Appears in Collections:Дисертації та автореферати спеціалізованої вченої ради Д 26.062.16

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Дис_Романовська_ОІ.pdfДисертація1.23 MBAdobe PDFView/Open
Романовська автореф.pdfАвтореферат326 kBAdobe PDFView/Open
Відгук Кузьменко О.В. на Романовську О.І..pdfВідгук опонента303.61 kBAdobe PDFView/Open
Відгук Крупнової Л.В. на Романовську О.І..pdfВідгук опонента376.98 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.