Please use this identifier to cite or link to this item: https://er.nau.edu.ua/handle/NAU/38643
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorIvanov, O. A.-
dc.contributor.authorOpanasiuk, Y. A.-
dc.date.accessioned2019-05-15T11:34:06Z-
dc.date.available2019-05-15T11:34:06Z-
dc.date.issued2018-09-
dc.identifier.issn1990-5548-
dc.identifier.otherDOI: 10.18372/1990-5548.57.13229-
dc.identifier.urihttp://er.nau.edu.ua/handle/NAU/38643-
dc.description.abstractNowadays an anxiously important problem is the creation of the low-cost gyro-free inertial navigation systems. That is why we focus primarily on linear accelerometer to avoid gyro using. The problem of inertial navigation accuracy with using of accelerometers in inertial measurement unit are discussed. It is shown that a strict successive analysis of accelerometer measurement procedure makes it possible to understand probable new source of errors in the value estimation of the disturbing force magnitude. If do not take into account these new possible errors any self-adjusting system of an airplane may be functionally unreliable. These errors arise primarily when temporal duration of disturbing force is less than some critical time τ, which depends on the given characteristics of an aircraft Inertial Navigation System and aircraft itself. The method of finding τ is proposed. A presence of a damping force in the proof mass motion equation is examined.uk_UA
dc.description.abstractНа сьогодні дуже важливою проблемою є створення низьковартістних інерційних навігаційних систем що базуються на використанні лише акселерометрів. Обговорюються питання точності таких навігаційних систем. Показано, що послідовний прецизійний аналіз функціонування акселерометра вказує на нові можливі джерела похибок при оцінювані величини збурюючого впливу. Невраховування таких факторів призводить до функціональної ненадійності системи навігації. Розглянуто ефект наявності коефіцієнту загасання у рівнянні руху пробної маси акселерометра.uk_UA
dc.description.abstractВ настоящее время важной проблемой является создание недорогих инерционных навигационных систем основанных на использовании только акселерометров. Обсуждаются вопросы точности таких навигационных систем. Показано, что последовательный прецизионный анализ функционирования акселерометра позволяет обнаружить новые возможные источники погрешностей в оценке величины возмущающего воздействия. Игнорирование этих факторов может повлиять на функциональную надежность системы навигации. Рассмотрен эффект наличия коэффициента затухания в уравнении движения пробной массы акселерометра.uk_UA
dc.publisherКиїв «Освіта України»uk_UA
dc.relation.ispartofseriesElectronics and Control Systems;N3(57): 30-35-
dc.relation.ispartofseriesЕлектроніка та системи управління;N3(57): 30-35-
dc.subjectInertial navigation systemuk_UA
dc.subjectaccelerometeruk_UA
dc.subjectwave equationuk_UA
dc.subjectdisturbing influences Lagrange functionuk_UA
dc.subjectinertial management unituk_UA
dc.subjectінерційна система навігаціїuk_UA
dc.subjectхвильове рівнянняuk_UA
dc.subjectзбурюючі впливиuk_UA
dc.subjectинерционная система навигацииuk_UA
dc.subjectволновое уравнениеuk_UA
dc.subjectвозмущающие воздействияuk_UA
dc.titleINERTIAL NAVIGATION ACCURACY AND ACCELEROMETERS WITH DAMPINGuk_UA
dc.title.alternativeТочність інерційної системи навігації та акселерометри з демпфуваннямuk_UA
dc.title.alternativeТочность инерциальной системы навигации и акселерометры с демпфированиемuk_UA
dc.typeArticleuk_UA
dc.subject.udc519.21 (045)-
dc.specialityTHEORY AND METHODS OF SIGNAL PROCESSINGuk_UA
dc.specialityТЕОРІЯ ТА МЕТОДИ ОБРОБЛЕННЯ СИГНАЛІВuk_UA
Appears in Collections:Наукові публікації та матеріали кафедри авіаційних комп'ютерно-інтегрованих комплексів (НОВА)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
30-35.pdfНаукова стаття713.39 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.