Please use this identifier to cite or link to this item: https://er.nau.edu.ua/handle/NAU/33204
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorKharchenko, Volodymyr-
dc.contributor.authorМatiychyk, Denys-
dc.contributor.authorХарченко, B.П.-
dc.contributor.authorМатійчик, Д.М.-
dc.contributor.authorХарченко, B.П.-
dc.contributor.authorМатийчик, Д.М.-
dc.contributor.authorХарченко, Володимир Петровичuk_UA
dc.date.accessioned2018-04-02T10:27:30Z-
dc.date.available2018-04-02T10:27:30Z-
dc.date.issued2017-12-
dc.identifier.citationV. Kharchenko, D. Мatiychyk. Mathematical Model of Unmanned Aerial Vehicle Control in Single Control Channel \\ Proceedings of the National Aviation University. 2017. N4(73): 18–23uk_UA
dc.identifier.otherDOI: 10.18372/2306-1472.73.12166-
dc.identifier.urihttp://er.nau.edu.ua/handle/NAU/33204-
dc.description.abstractThe main aim of this research is development of the mathematical model. Developed model will allow deeper, qualitative and faster selection of the proper values of coefficients that are necessary for optimal and effective interaction between the human and machine. Methods. In order to develop a mathematical model of unmanned aerial vehicle control in a single control channel, the classical model of aircraft control was applied. Comparative analysis of turn execution in manual and semiautomatic control modes of unmanned aerial vehicle by remote pilot was applied. Results. The mathematical model “Remote pilot – Remote Control System – Unmanned Aerial Vehicle” under change of unmanned aerial vehicle heading on horizontal plane was proposed. The model takes into account the remote pilot’s actions during airplane control, as well as of aircraft maneuverability when it is equipped with radio control and has a flight controller with several modes of operation. Discussion. The proposed model gives a possibility to analyze peculiarities of different control modes used for unmanned aerial vehicle operation. Select the proper values of coefficients that are necessary for optimal and effective interaction between the human and the machine.uk_UA
dc.description.abstractМета: Головна мета дослідження – створення математичної моделі модель керування безпілотним повітряним судном в одному каналі керування. Створена модель дозволить більш глибоко, якісно і швидше підібрати потрібні величини коефіцієнтів, необхідних для оптимальної і ефективної взаємодії людини і машини. Методи: Для створення математичної моделі керування безпілотним повітряним судном в одному каналі керування було застосовано класичну модель керування повітряним судном. Було застосовано порівняльний аналіз виконання повороту оператором безпілотного повітряного судна в ручному та напівавтоматичному режимі керування. Результати: Запропонована математична модель «Оператор – система дистанційного керування – безпілотне повітряне судно» під час зміни напрямку по курсу в горизонтальній площині. Модель враховує дії оператора під час керування безпілотним повітряним судном, маневреність повітряного судна обладнаним системою дистанційного керування та польотним контролером із можливістю вибору декількох режимів керування. Обговорення: Запропонована модель дає можливість проаналізувати особливості різних режимів керування безпілотним повітряним судном, які застосовуються при функціонуванні безпілотного повітряного судна. Вибір відповідних коефіцієнтів на різних режимах керування безпілотним повітряним судном дозволяє оптимально та ефективно взаємодіяти людині з машиною.uk_UA
dc.description.abstractЦель: Главная цель исследования - создание математической модели модель управления беспилотным воздушным судном в одном канале управления. Созданная модель позволит более глубоко, качественно и быстрее подобрать нужные величины коэффициентов, необходимых для оптимальной и эффективной взаимодействия человека и машины. Методы: Для создания математической модели управления беспилотным воздушным судном в одном канале управления было применено классическую модель управления воздушным судном. Был применен сравнительный анализ выполнения поворота оператором беспилотного воздушного судна в ручном и полуавтоматическом режиме управления. Результаты: Предложенная математическая модель «Оператор – система дистанционного управления – беспилотное воздушное судно» во время изменения направления по курсу в горизонтальной плоскости. Модель учитывает действия оператора при управлении беспилотным воздушным судном, маневренность воздушного судна оборудованным системой дистанционного управления и полетным контроллером с возможностью выбора нескольких режимов управления. Обсуждение: Предложенная модель позволяет проанализировать особенности различных режимов управления беспилотным воздушным судном, применяемых при функционировании беспилотного воздушного судна. Выбор соответствующих коэффициентов на различных режимах управления беспилотным воздушным судном позволяет оптимально и эффективно взаимодействовать человеку с машиной.uk_UA
dc.language.isoenuk_UA
dc.publisherВісник Національного Авіаційного Університетуuk_UA
dc.relation.ispartofseries;Т. 73-
dc.relation.ispartofseries;№ 4-
dc.relation.ispartofseries;С. 18-23-
dc.subjectautomatic control systemuk_UA
dc.subjectcontrol deviceuk_UA
dc.subjectmathematical modeluk_UA
dc.subjectremote pilotuk_UA
dc.subjectunmanned aerial vehicleuk_UA
dc.subjectавтоматична система керуванняuk_UA
dc.subjectбезпілотне повітряне судноuk_UA
dc.subjectматематична модельuk_UA
dc.subjectоператорuk_UA
dc.subjectорган керуванняuk_UA
dc.subjectавтоматическая система управленияuk_UA
dc.subjectбеспилотное воздушное судноuk_UA
dc.subjectматематическая модельuk_UA
dc.subjectоператорuk_UA
dc.subjectорган управленияuk_UA
dc.titleMATHEMATICAL MODEL OF UNMANNED AERIAL VEHICLE CONTROL IN SINGLE CONTROL CHANNELuk_UA
dc.title.alternativeМатематична модель керування безпілотним повітряним судном в одному каналі керуванняuk_UA
dc.title.alternativeМатематическая модель управления беспилотным воздушным судном в одном канале управленияuk_UA
dc.typeArticleuk_UA
dc.subject.udc629.7.014.18.058.47:519.673 (045)-
Appears in Collections:Наукові роботи проректора з наукової роботи НАУ Харченка В.П.

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Mathematical model.pdfстаття, подана у видавництво308.2 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.