Please use this identifier to cite or link to this item: https://er.nau.edu.ua/handle/NAU/24077
Title: Концепція науково-методичного забезпечення доуніверситетської фізико-математичної підготовки старшокласників до навчання в технічному університеті
Other Titles: Концепция научно-методического обеспечения довузовской физико-математической подготовки старшеклассников к обучению в техническом университете
A Concept of Methodological Support of Pre-University Physic-Mathematical Training of Senior Pupils for Their Studies at a Technical University
Authors: Муранова, Наталія Петрівна
Муранова, Наталия Петровна
Muranova, Nataliya
Keywords: Концепція, науково-методичне забезпечення, фізико-математична підготовка, старшокласники, технічний університет, компетенції, компетентністно-діяльнісний підхід, доуніверситетська підготовка, середня та вища школа, допрофесійні компетенції.
Концепция, научно-методическое обеспечение, физико-математическая подготовка, старшеклассники, технический университет, компетенции, компетентностно-деятельностный подход, довузовская подготовка, средняя и высшая школа, допрофессиональные компетенции.
Сoncept, methodological support, physic-mathematical training, senior pupils, technical university, competences, competency-and-action approach, pre-university training, high school and graduate school, pre-professional competences.
Issue Date: Jan-2015
Publisher: Science and education LTD, Sheffield, Great Britain
Citation: Муранова Н. П. Концепція науково-методичного забезпечення доуніверситетської фізико-математичної підготовки старшокласників до навчання в технічному університеті : XI International scientific and practical conference «Areas of scientific thought – 2014/2015», December 30, 2014–January 7, 2015, Sheffield, Great Britain : materials of the XI international scientific and practical conference. – Sheffield: Science and education LTD, 2015. – . – (Серія «Pedagogical sciences»). V. 11. – C. 50–54.
Series/Report no.: Педагогічні науки
Педагогические науки
Pedagogical Sciences
Abstract: Обґрунтовано концепцію науково-методичного забезпечення фізико-математичної підготовки старшокласників до навчання в технічному університеті, що базується на компетентністно-діяльнісному підході, який забезпечує наступність між різними рівнями освіти. Визначено види компетенцій доуніверситетської підготовки (як допрофесійні), що інтегрують компетенції старшої (культурні і фундаментальні) та вищої школи (навчальні, квазіпрофесійні та професійні) на засадах наступності та адаптації старшокласників до професійного навчання. Враховуючи функції та цілі фізико-математичної підготовки старшокласників до навчання в технічному університеті визначено допрофесійні компетенції та виокремлено їх функції: наступності, пропедевтики та адаптації.
Обоснована концепция научно-методического обеспечения физико-математической подготовки старшеклассников к обучению в техническом университете, которая базируется на компетентностно-деятельностном подходе и обеспечивает преемственность между различными уровнями образования. Определены виды компетенций довузовской подготовки (как допрофессиональные), которые интегрируют компетенции старшей (культурные и фундаментальные) и высшей школы (учебные, квазипрофессиональной и профессиональные) на основе преемственности и адаптации старшеклассников к профессиональному обучению. Учитывая функции и цели физико-математической подготовки старшеклассников к обучению в техническом университете определены допрофессиональные компетенции и выделены их функции: преемственности, пропедевтики и адаптации.
A concept of methodological support of physic-mathematical training of senior pupils for their studies at a technical university is justified. The concept is based on the competency-and-action approach that provides continuity between different levels of education. Kinds of pre-university training competences have been defined (as pre-professional ones) that integrate high school competences (cultural and fundamental ones) and graduate school competences (instructional, quasi-professional ones) on the principles of continuity and adaptation of senior pupils to professional training. Taking account of the purposes of physic-mathematical training of senior pupils for their studies at a technical university, pre-professional competences have been established and their functions – continuity, propaedeutics, and adaptation – have been identified.
URI: http://er.nau.edu.ua/handle/NAU/24077
ISBN: 978-966-8736-05-6
978-966-8736-05-6
Appears in Collections:Матеріали конференцій (семінарів), тези доповідей кафедри базових і спеціальних дисциплін

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Концепція НМЗ доуніверситетської ФМпс до навчання в ТУ.pdfМуранова Н. П. Матеріали конференції858.44 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.